جکوزی چیست؟ تاریخچه + فواید جکوزی

17 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
جکوزی چیست

حتماً تا حالا به سرعینِ اردبیل یا چشمه‌های آب گرمِ لاریجان در مازندران سر زدید و از خواص معدنی آب‌های گرم این مناطق استفاده کردید. آب های گرم جوشان این مناطق به‌ خاطر خواص درمانی زیاد توجه افرادی که مشکلاتی مثل کمردرد و پا درد دارند را به خود جلب می‌کنند. 

جکوزی یا Jacuzzi محیط بسته‌ای به شکل حوضچه است که آب موجود در آن طی فرآیندی گرم شده و با فشار قوی از بخش‌های مختلف خارج می‌شود. خارج شدن آب از این لوله‌ها درون حوضچه منجر به ماساژ عضله‌ها و استخوان‌های بدن می‌شود. البته جکوزی از همان ابتدا به عنوان روشی درمانی برای تسکین دردهای عضلانی اختراع شده بود. 

کم کم به سبب همین کاربردها و فواید فراوانی که جکوزی داشت، روز به روز در میان مردم محبوب تر شد. به طوری که امروزه در بسیاری از برج‌های مسکونی و حتی ویلاهای لوکس ایران شاهد ساخت جکوزی در کنار استخر و سونا هستیم.

جکوزی‌ها امروزی
استفاده از جکوزی در ویلاهای لوکس

در سال 1950 میلادی دو برادر با نام خانوادگی جکوزی به‌ دنبال روشی برای درمان یکی از افراد خانواده‌شان که به بیماری روماتیسم مبتلا شده بود، می‌گشتند. این دو برادر توانستند به وسیله یک پمپ که قادر بود آب گرم را با فشار زیاد خارج کند، درد را تسکین دهند. برادران جکوزی بعد از اختراع این پمپ عزم جدی کردند تا برای فروش اختراع خودشان به بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها بروند.

در آن زمان‌ها نمونه اولیه جکوزی‌های امروزی به نام وان حمام‌گردابی (whirlpool) شناخته می شد. در این وان جت‌های مخصوصی برای دهندگی همزمان آب و هوا با نسبت 50-50 گذاشته شده بود و لوله‌کشی آن یکپارچه بود. “روی جکوزی” نام وان‌های حمام گردابی ‌رو به افتخار جامعه باستانی روم “رومن” گذاشت.

در ایران جکوزی‌ها به اسم‌های رومن و … شناخته نمی‌شوند؛ اما به عنوان ویژگی منحصر به فرد در ویلاهای لوکس و واحدهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در دهه 1960 نوع طراحی خانه‌های مسکونی تغییر کرد و علاقه‌ی افراد برای داشتن حوض‌های کوچک در حیاط بیشتر شد. در آن زمان حوض‌ها فقط در یک جهت قادر به خارج کردن آب‌ها بودند؛ اما با این وجود این حوضچه‌ها برای صاحبان ملک جذابیت داشت. در آن زمان این جکوزی‌ها از جنس سیمان ساخته شده بودند و بیشتر افراد مرفه جامعه از آن استفاده می‌کردند؛ اما درست در همین زمان در کالیفرنیا جکوزی‌های چوبی وارد بازار شدند و مخاطبین بیشتری نسبت به جکوزی‌های سیمانی جذب کردند.

تاریخچه جکوزی
اولین جکوزی ساخته شده توسط برادران جکوزی

جکوزی Jacuzzi چیست؟

همان طور که پیش تر خواندیم جکوزی به حوضچه‌هایی گفته می‌شود که آب موجود در آن طی فرآیندی گرم شده و از قسمت‌های مختلف دیواره به داخل حوضچه ریخته می‌شود. این اختراع که در ابتدا با نام وان حمام گردابی وارد بازار شده بود، به مرور زمان دستخوش تغییرات مثبتی شد. از آنجایی که برادران جکوزی مخترع این حوضچه‌ها بودند، کم کم وان حمام گردابی به جکوزی شهرت پیدا کرد.

اگر بخواهیم بیشتر در مورد برادران جکوزی صحبت کنیم، باید بدانید که این برادران در سال 1915 شرکت خود را در آمریکا تاسیس کردند. از ساخت ملخ‌های چوبی گرفته تا پمپ‌های کشاورزی و جکوزی از سری تولیدات شرکت برادران جکوزی بوده است. 

شاید برایتان جالب باشد که جکوزی به علت فواید درمانی موثر خود، نقش مهمی در زندگی مردم دارد. در ایران از جکوزی به نام‌های حوض آب چرخان و وان آب گرم چرخان نیز یاد می‌شود.

فواید استفاده جکوزی
چرا باید از جکوزی استفاده کنیم؟

کاربرد و فواید استفاده از جکوزی

جکوزی در بسیاری از مواقع برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جکوزی‌ با قابلیت رفع خستگی و ماساژ عضلات باعث از بین رفتن دردهای مفصلی و استخوان‌ها می‌شود. از دیگر فواید جکوزی می‌توان به از بین بردن استرس، بهبود خواب، افزایش جریان خون، پایین آوردن فشار خون، افزایش آرامش، کاهش وزن و … نیز اشاره کرد. افرادی که دارای روماتیسم، کمردرد، پا‌درد، گرفتگی عضلات و … هستند در اغلب موارد به دستور پزشک معالج خود به جکوزی می‌روند. 

نکاتی در باب استفاده از جکوزی:

کاربرد جکوزی برای انسان
کاربرد جکوزی در درمان بیماری‌ها

انواع جکوزی

جکوزی‌ها دارای ظرفیت‌های 2، 4، 6، 8 و 12 نفره هستند که یک یا چند پله برای پاشویه دارد و معمولاً از کاشی یا سرامیک برای تزئین آن استفاده می‌شود. بعضی از جکوزی‌های پیشرفته امکاناتی مثل اسپیکر ضدآب، ریموت کنترل، ماساژور برقی و … دارند.

جکوزی‌ یک نفره برای اتاق یا حمام ویلا ساخته می‌شود و معمولاً از جنس فایبرگلاس هستند. در جکوزی‌های یک نفره بعد از هربار استفاده آب، وان تخلیه می‌شود و برای استفاده دوباره باید آب وان را پر کرد. در این مدل جکوزی‌ها از المنت‌های حرارتی برای گرم کردن آب استفاده شده است.

جکوزی‌ چند نفره که عمدتاً در مکان‌های عمومی قرار دارند از مصالح ساختمانی ساخته می‌شوند. در این جکوزی‌ها آب به سمت مشعل‌های حرارتی یا المنت هدایت می شود تا آب گرم از طریق پمپ‌های مخصوص با فشار معینی به داخل حوضچه ریخته شود. 

جکوزی‌ها دو مدل پیش ساخته و ساخته نشده دارند. که مدل‌های پیش‌ساخته از قبل ساخته شده و فقط در محل نصب می‌شوند؛ اما مدل‌های ساخته نشده در محل موردنظر براساس اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند. به طوری کلی جکوزی به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می‌شوند. سایز جکوزی نیز بسته به محیطی که در آن قرار می‌گیرد ساخته می‌شود و ابعاد خاصی ندارد.

انواع جکوزی‌ها امروزی
جکوزی‌های لوکس و امروزی

مراحل ساخت جکوزی

1. لوله‌کشی جکوزی:

تصفیه، گرمایش و ماساژ بخش‌های اصلی تشکیل‌دهنده جکوزی هستند. اگر در هنگام نصب از لوله‌هایی با سایز مناسب برای جکوزی استفاده نشود جت‌های جکوزی نمی‌توانند به خوبی ماساژ را انجام دهند.

2. ساخت رینگ برای جکوزی:

رینگ‌های جکوزی برای یکنواختی فشار آب و جلوگیری از افت فشار نازل‌های جکوزی مهم هستند. رینگ‌های جکوزی از جنس‌های گالوانیزه، استیل و یا فیتینگ ساخته می‌شوند. (برای جت‌های بالای جکوزی یک رینگ و برای جت‌های پایین جکوزی یک رینگ دیگر نیاز هست).

3. آجرچینی:

آجرچینی به ابعاد جکوزی بستگی دارد؛ معمولاً اندازه جکوزی‌ها 2.5*2.5 با ارتفاع 1.5 متر است.

4. نصب جت و شیلنگ‌های هوای جکوزی:

برای اینکه حجم بیشتری آب و هوا وارد جکوزی شود و عمل ماساژ به بهترین شکل ممکن انجام شود، شیلنگ‌های هوا ضرورت پیدا می‌کند. جت جکوزی از قسمت‌های مهم جکوزی است که گاهی اوقات مشکل پیدا می‌کند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. 

جت‌های جکوزی از دو قسمت اصلی پایه‌ جت و سر‌جت ساخته شده‌اند. پایه جت در پشت دیواره جکوزی قرار می‌گیرد و از دیفیوزر، اتصالات آب و هوا و قاب و چشمی تشکیل شده است. جت‌های جکوزی براساس سایز، نوع و رنگ انواع مختلفی دارند که بسته به مدل جکوزی باید انتخاب شوند.

قطعات تشکیل دهنده جکوزی‌ها
قطعات تشکیل دهنده جکوزی‌های امروزی

5. نازک‌کاری‌های جکوزی:

بعد از نصب جکوزی مرحله‌های سیمان، آب‌بندی و سرامیک‌کاری باید انجام شوند تا یک جکوزی زیبا داشته باشید. برای داشتن جکوزی زیبا نیاز به مجموعه‌ای از مهندسین ماهر و با تجربه فنی بالا دارید. 

سؤالات متداول

وان‌های معمولی حوضچه‌های کوچکی هستند که برای قوطه ور شدن در آب و شستشوی بدن ساخته شده اند؛ اما وان جکوزی ساختار پیشرفته‌تری دارد و طی فرآیندی آب گرم را با دما و فشار مناسبی به داخل حوضچه می‌ریزد که در نتیجه باعث ماساژ عضلات می‌شود. از طرفی قیمت وان جکوزی نسبت به وان‌های معمولی گران‌تر است. با این حال وان‌های جکوزی به علت داشتن تنوع سایز برای محیط‌های خانگی نیز قابل سفارش هستند.

جکوزی برای درمان گرفتگی عضلات، رفع خستگی، از بین بردن استرس، کاهش وزن، افزایش گردش خون و … مفید است. اگر به خاطر افزایش سن از درد یا گرفتگی عضلانی رنج می‌برید، حتماً یک بار هم که شده به جکوزی بروید و نتایج فوق العاده آن را از نزدیک لمس کنید.

جکوزی (Jacuzzi) محیطی بسته به شکل حوضچه است که آب گرم از اطراف آن با فشار زیاد خارج می شود.

شاید تصور کنید که هر چه مدت زمان بیشتری در جکوزی بمانید، برای بدن شما بهتر باشد؛ اما ماندن بیش از حد در جکوزی نه تنها برای شما مفید نخواهد بود، بلکه باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود. از این رو، به طور معمول بهتر است بین 15 تا 45 دقیقه در جکوزی بمانید.

جکوزی وسیله درمان بیماری
درمان گرفتگی عضلات با جکوزی

در پایان ...

امروزه در مناطق مسکونی، تجاری و مجموعه های آبی در کنار استخر و سونا شاهد حوضچه‌های آب گرمی با نام جکوزی هستیم. این حوضچه ها با فواید درمانی بیشمار خود توانستند جایگاه ویژه‌ای در سراسر جهان پیدا کنند. اگر تا به حال برای خرید ویلا یا خانه ای لوکس به بنگاه‌ها مراجعه کرده باشید می‌دانید که نام جکوزی در کنار دیگر امکانات لوکس خانه‌ها به کار برده می‌شود. 

از طرفی بسیاری از پزشکان معالج برای دوری از استرس یا تسکین دردهای عضلانی استفاده از جکوزی را به بیماران خود توصیه می‌کنند. اگر به طور مداوم از درد مفاصل و استخوان‎‌ها رنج می‌برید، برای درمان می‌توانید با نصب جکوزی در منازل خود از خواص درمانی آن استفاده کنید. نظر شما در مورد استفاده از جکوزی چیست؟

ارسال دیدگاه