پنجره دوجداره چیست؟ همه چیز در مورد پنجره‌های upvc

25 خرداد 1401
0 دیدگاه
پنجره دوجداره

با افزایش جمعیت و میل افراد به زندگی در شهرها، مسئله آلودگی صوتی به معضلی جدی تبدیل شده است. معضلی که تا همین چند سال پیش راه حل مناسبی برای آن وجود نداشت. افرادی که در نزدیکی اتوبان‌ها و محله‌های شلوغ زندگی می‌کردند، به خاطر سر و صدای ماشین‌ها آرامش و آسایشی نداشتند.

اما رفته‌رفته با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلفی برای رفع مشکل آلودگی صوتی ایجاد شد. یکی از این روش‌ها به کارگیری از پنجره‌های دوجداره در خانه‌ها بود. پنجره‌های دوجداره نوعی عایق صوتی و حرارتی هستند که از ورود سر و صدا و سرما به داخل خانه جلوگیری می‌کنند.

حالا پس از گذشت چند سال، کمتر ساختمان نوسازی را می‌بینید که از پنجره‌های دو یا چند جداره استفاده نکرده باشد. حتی بسیاری از صاحبان آپارتمان قدیمی یا خانه‌های ویلایی هم برای رهایی از سر و صدای محیط، پنجره‌های خانه‌شان را به پنجره‌های دوجداره یا همان upvc تغییر دادند.

اگر شما هم از سر و صدای محیط بیرون کلافه شده‌اید و می‌خواهید درب و پنجره‌های خانه‌تان را تغییر دهید، با این مقاله از مجله گیلیم همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد پنجره های upvc بدانید را بازگو کنیم.

پنجره upvc مقاوم در برابر صدا
پنجره upvc جایگزین پنجره‌های قدیمی

پنجره دوجداره یا upvc مخفف شده عبارت انگلیسی Unplasticized Polyvinyl Chloride به معنای حالت سخت شده پلی وینیل کراید است. همان طور که از نام این پنجره پیداست، 85% ترکیب upvc از مشتقات نفت خام تشکیل شده است. دیگر ترکیبات آن هم نمک خوراکی، وینیل کلرید، ماده پایدارکننده و ماده‌ای پرکننده است.

مواد تشکیل دهنده پنجره‌های دوجداره از انتقال صدا، گرما و سرما به محیط جلوگیری می‌کنند. همین ویژگی پنجره های upvc باعث شد تا امروزه پنجره های دوجداره جایگزین مناسبی برای پنجره های چوبی، آهنی و آلومینیومی باشند.

پنجره دوجداره از چند لایه شیشه با فریم upvc ساخته شده که به وسیله نوار اسپیسر از یکدیگر جدا شده‌اند.

مواد تشکیل دهنده upvc
مواد تشکیل دهنده upvc

نوار اسپیسر، نواری آلومینیومی است که درون آن با ماده سیلیکا ژل که نوعی رطوبت گیر است، پر می‌شود. اسپیسر رطوبت بین دو شیشه upvc را جذب می‌کند. فضای بین شیشه‌های upvc هم با گاز آرگون، هوا یا SF6 (سولفور هگزا فلوراید) پر می‌شود. فضای بین پنجره‌ها عایقی در برابر سرما، حرارت و صدا ایجاد می‌کند که سبب کاهش هدر رفت انرژی داخل خانه می‌شود.

درب پنجره دوجداره
پنجره Unplasticized Polyvinyl Chloride

تاریخچه پنجره upvc

پروفیل‌های upvc اولین بار در سال 1960 میلادی در قاره اروپا تولید شدند. در کشورهای صنعتی و توسعه یافته اروپایی استفاده از  upvc در ساختمان سازی به شدت گسترش پیدا کرد و توانست جایگزین مناسبی برای پنجره‌های قدیمی باشد.

تاریخچه تولید پنجره های دوجداره در ایران هم به اواخر دهه 50 باز می‌گردد. اما در ابتدا تولید و استفاده از پنجره‌های دوجداره در ایران با مشکلاتی همراه شده بود. نبود تجهیزات و تکنولوژی کافی و عدم آگاهی افراد از مزایای upvc باعث شد تا در ایران استقبال چندانی از این پنجره‌ها نشود.

اما درست از سال 1380 با حمایت دولت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، تولید پنجره های با کیفیت و استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی رواج پیدا کرد.

تاریخچه پنجره دوجداره
تاریخچه ساخت upvc

upvc و pvc چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

pvc و upvc هر دو از پر مصرف‌ترین پلیمرهای جهان هستند که کاربردهای زیادی در مصارفی مثل خوراکی، پوشاک، بسته بندی، صنعت، پزشکی و … دارند. pvc  ماده پلاستیکی و قابل ارتجاعی است که از ترکیبات اتیلن، کلر و وینیل کلرید ساخته می‌شود. از pvc برای صنایعی مثل لوله سازی و مصارف پزشکی مثل دندانپزشکی استفاده می شود. 

پلی وینیل کلرید یا همان pvc ماده تشکیل دهنده پنجره های upvc هم هست؛ اما برای ساخت پنجره های دوجداره در کنار pvc از یک ماده پایدارکننده و مواد پرکننده ای مثل کربنات کلسیم هم استفاده می شود تا مقاومت و استحکام upvc افزایش پیدا کند.

نکته:
پنجره های upvc همانند لوازم برقی دارای رتبه انرژی بین A-G است. با توجه به قیمت و مواد تشکیل دهنده پنجره های upvc، درجه کیفیت برای آن‌ها تعیین می شود.

تفاوت pvc و upvc
تفاوت‌‌ ساختار pvc و upvc

انواع پنجره یو پی وی سی موجود در بازار

پنجره‌های دوجداره دارای مدل های مختلفی هستند. هر یک از پنجره‌های upvc با توجه به معماری ساختمان و نحوه باز شدن آن‌ها با دیگری تفاوت دارد. در ادامه چند نمونه از این پنجره های دوجداره را معرفی می کنیم.

  1. پنجره دوحالته فرانسوی (French Windows): هیچ ستونی در وسط پنجره قرار ندارد و امکان باز شدن یک لنگه یا دو لنگه پنجره با هم وجود دارد.
  2. پنجره دوجداره کشویی (Sliding UPVC windows): این پنجره به صورت ریلی باز و بسته می شود.
  3. پنجره دوجداره ثابت (Fixed UPVC windows): پنجره‌هایی که اهرمی برای باز شدن ندارند و ثابت هستند.
  4. پنجره دو طرف بازشو (Tilt and turn window): این پنجره هم به صورت لولایی و هم از عرض بالا باز می شود.
  5. پنجره یک طرف بازشو (Casement UPVC windows): پرکاربردترین پنجره upvc که فقط به صورت لولایی باز و بسته می‌شود.
  6. پنجره دوجداره فولکس واگنی (Tow panel slider window): پنجره ابتدا به سمت داخل می آید و سپس در ریل مخصوص خودش قرار می گیرد؛ درست همانند فولکس واگن.
  7. پنجره آکاردئونی (UPVC Folding Window): تمام پنجره‌ها به یک سمت جمع می شوند و روی یک لنگه ثابت قرار می گیرند.
  8. پنجره کمانی شکل (Bow UPVC window): از مدرن‌ترین نوع پنجره دوجداره که چشم انداز وسیعی از محیط بیرون را به نمایش می‌گذارد.
  9. پنجره دوجداره محوری (UPVC round windows): پنجره‌های مدرنی که در کمتر ویلاهای ایران مشاهده خواهید کرد. باز و بسته شدن این پنجره بر روی محور قطری است.
  10. پنجره های سقفی (skylight UPVC window): مناسب برای ویلاهای کم نور که روی سقف ویلا از این پنجره استفاده می شود.
  11. پنجره دوجداره سایبانی (Awning UPVC windows): از این نوع پنجره‌ها بیشتر برای سرویس بهداشتی یا حمام استفاده می شود. درب پنجره عموماً به سمت بیرون باز می شود.
انواع پنجره upvc
انواع پنجره دوجداره upvc

مزایا استفاده از پنجره های دوجداره در صنعت

مزیت پنجره upvc
ویژگی پنجره‌های upvc

معایب upvc

قیمت پنجره دوجداره

قیمت پنجره‌های دوجداره به عوامل مختلفی از جمله سایز، تعداد پنجره، قالب پنجره، درجه کیفی، مدل، هزینه نصب، نوع شیشه و … بستگی دارد. قیمت پنجره های دوجداره در سال 1401 در سایت های فروش آنلاین upvc از 700 هزار تومان شروع و تا 9 میلیون تومان و بالاتر ادامه دارد.

فریب قیمت‌های ارزان پنجره دوجداره را نخورید!

در هنگام خرید پنجره دوجداره دقت کنید که تنها پنجره های upvc آماده که در کارخانه ساخته می‌شوند، را بخرید؛ چرا که برخی از شیشه فروشان در کارگاه نسبت به تولید و ساخت پنجره دوجداره اقدام می‌کنند. در ساخت این پنجره‌ها از گاز آرگون استفاده نشده و تنها در بین شیشه‌ها اکسیژن پر می‌شود. این پنجره‌های دوجداره به دلیل آنکه به خوبی رطوبت گیری و هواگیری نشده‌اند، بعد از مدتی دچار مشکلاتی از قبیل بخار کردن شیشه و … می‌شوند.

صرفه جویی انرژی با upvc
استفاده از پنجره upvc برای صرفه جویی انرژی

مبحث 19 آئین مقررات

رده بندی کیفی پنجره‌های دوجداره از دیدگاه عملکرد حرارتی

گروهجنس پنجرهنوع شیشهحداقل رده برچسب انرژی پنجره
کارایی بهبود یافتهکارایی بالایو پی وی سیچند جدارهC**
آلومینیومی گرما شکن
چوبی
کارایی متوسطیو پی وی سیدو جداره-F**
آلومینیومی گرما شکن
چوبی
سادهتمام انواعتمام انواع

سؤالات متداول

خیر، PVC تنها در ساخت درب و پنجره دوجداره استفاده نمی‌شود؛ بلکه در مصارف پزشکی مثل دندانپزشکی و مصارف صنعتی مثل تولید لوله هم از ماده PVC استفاده می‌شود.

بله، ساختار پنجره های دوجداره به گونه ای است که در برابر سرما و گرما و سرو صدا عایق هستند. از طرفی قیمت مقرون به صرفه و مزایا بی شمار پنجره های upvc باعث شده تا امروزه جایگزین مناسبی برای پنجره های قدیمی باشد.

 پنجره های دوجداره از اتلاف انرژی، هدر رفت سرما و گرما، زنگ زدگی، پوسیدگی، نفوذ آب، نفوذ اشعه ماورا بنفش، نفوذ گرد و غبار و سر و صدا جلوگیری می کند.

تنوع پنجره upvc
تنوع طرح پنجره دوجداره

در پایان ...

همان طور که پیش تر خواندیم پنجره‌های دوجداره از انتقال صدا، گرما، سرما و … به محیط خانه جلوگیری می‌کند. از طرفی این پنجره‌ها امنیت بالاتری به نسبت دیگر انواع پنجره های قدیمی دارند. در کشور ایران هم به کارگیری پنجره‌های دوجداره برای خانه‌های نوساز ضروری است؛ چرا که این پنجره‌ها تا حد زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند.
نظر شما در مورد پنجره‌های دوجداره upvc چیست؟

ارسال دیدگاه