سفر به آبشار شاهان دشت بلندترین آبشار مازندران

5 مهر 1402
0 دیدگاه

یکی دو روزی را از هیاهو و شلوغی و ترافیک شهر دور باشید و با انرژی مضاعف و حال خوب به محل زندگی یا سرکارتان برگردید. یکی از مناطق بکر و جاهای دیدنی شمال، آبشار شاهان دشت است که به آبشار وارنا هم شناخته میشود و واقع در روستایی بنام شاهان دشت می باشد که در منطقه لاهیجان استان مازندران قرار دارد. این آبشار یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

در ارتفاعات مشرف ‌به روستای شاهان دشت، آبشار اصلی شاهان دشت با ارتفاع ۵۱ متر قرار دارد که از جذاب‌ترین مکان های دیدنی استان مازندران و بزرگترین آبشار این استان به شمار می‌رود. همچنین آب این آبشار دائمی و در تمام سال جاری است و باغات اطراف را آبیاری میکند. منشأ این آبشار منطقه‌ای به اسم تنگه الیاس است که آب گوارا و زلال آن از طریق زمین به سمت شاهان دشت سرازیر می‌شود؛ البته این تنگه سرچشمه ۸ تا ۱۰ چشمه دیگر نیزهست.

این آبشار به طور کلی از چندین آبشار تشکیل شده و زیبایی‌های این آبشارهای پی در پی در کلام نمی‌گنجد و تنها باید از نزدیک شاهد آن باشید. علاوه بر این‌ها زمانی که در ارتفاعات می‌ایستید به راحتی می‌توانید دماوند باشکوه را ببینید.

آبشار شاهان دشت کجاست؟

این آبشار در کیلومتر 96 جاده هراز واقع شده است و در 80 کیلومتری شهر تهران و 65 کیلومتری شهرستان آمل قرار دارد.

فاصله تهران و آمل تا روستای شاهان دشت با ماشین

  • فاصله زمانی ترمینال شرق (تهرانپارس) در تهران تا روستای شاهان دشت با ماشین کمتر از ۲ ساعت است.
  • فاصله زمانی ترمینال اتوبوس رانی آمل تا روستای شاهان دشت با ماشین بیش از یک ساعت است که این مسیر حدود ۷۰ کیلومتر است.

دسترسی به آبشار شاهان دشت

برای رسیدن به آبشار شاهان دشت دو مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول: جاده هراز – نرسیده به شنگلده – جاده روستای شاهان دشت ç پارک ماشین در کنار رودخانه هراز صورت می‌گیرد و از آنجا تا مکان آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده ‌روی می‌طلبد.
  • مسیر دوم: جاده هراز- نرسیده به شنگلده – گذر از پل روستای وانا – جاده روستای شاهان دشت – پارکینگ شاهان دشت ç از محل پارک تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌ باید بروید که این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است.

جاذبه ها و دیدنی های اطراف آبشار شاهان دشت

1. قلعه ملک بهمن: در نزدیکی آبشار، قلعه قدیمی و جذاب ملک بهمن قرار گرفته است که نام تاریخی آن فرشته بوده است. این قلعه با نام های ملک قلاع یا ملکه خلا نیز نامیده میشود. قدمت این قلعه به چندین هزار سال برمی‌گردد و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های سنگی ایران است که در کوه‌های البرز قرار دارد. این قلعه در سال ۱۰۰۵ هجری توسط شاه عباس صفوی فتح شد و پس از آن به شکل امروزی خود درآمده است.

2. فلالس: یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به آبشار شاهان دشت، دشتی زیبا به نام فلالس است که به آن پلالس هم می‌گویند. دشت مرتعی که در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا قرار دارد و مابین رشته کوه‌های البرز محصور شده است. در این منطقه حیواناتی نظیر بز کوهی، قوچ و خرس وجود دارد که در این زیستگاه طبیعی یکی از دارایی‌های مهم کشورمان به حساب می‌آیند.

  1. سه طاق: سه طاقچه که در دیواره سنگی و در ارتفاعی بسیار بالاتر از قلعه ملک بهمن قرار دارند. جالب است بدانید که هر کدام از این سه طاقچه حدودا هفت متر ارتفاع دارند. شاید برایتان کمی عجیب باشد ولی این طاق‌ها به دست انسان ساخته شده‌اند. برای رسیدن به این منطقه تاریخی حتما باید از راهنماهای محلی کمک بگیرید؛ زیرا مسیر آن چندان سر راست نیست و ممکن است راهتان را گم کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهان دشت

برای رفتن به این آبشار بهتر است فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید. چون در فصل پاییز و زمستان نه تنها مسیر رسیدن به آبشار بسیار دشوار است بلکه هوا به شدت سرد و آبشار به طور کامل یخ می‌زند. بهترین زمان بازدید از آبشار شاهان دشت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه است. فصول تابستان و بهار بدلیل هوای مطبوع با میانگین دمای 20 درجه سانتی گراد، زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه است.

توصیه ها و نکات بازدید از آبشار شاهان دشت

  • مسیر آبشار شاهان دشت می‌تواند برای افراد سالمند و افرادی با مشکلات زانو مناسب نباشد.
  • حتما مایحتاج لازم و لباس اضافی با خود همراه ببرید و کفش‌های مناسب طبیعت‌گردی به پا داشته باشید.
  • از ایستادن زیر آبشار خودداری کنید؛ زیرا احتمال سقوط سنگ‌های غلتان وجود دارد.
  • در منطقه آبشار تلفن همراه به هیچ عنوان آنتن ندارد.
  • در اطراف این آبشار امکانات رفاهی وجود نداشته و تنها یک سفره‌ خانه در نزدیکی آن دیده می‌شود. در نتیجه بهتر است خوراکی‌ها و لوازم مورد نیاز خود را از مغازه‌های روستا تهیه کنید یا این‌که از قبل همراه خود بیاورید.
  • از آن جایی که مکان‌های بسیار محدودی برای نشستن و اتراق کردن نزدیک به آبشار وجود دارد، در نتیجه همان مکان‌ها هم خیلی زود پر می‌شوند. به همین خاطر بهتر است که صبح زود به سمت آبشار حرکت کنید تا جایی برای نشستن و استراحت داشته باشید.
  • در حفظ مناطق و منابع طبیعی کوشا باشید. این طبیعت زیبا تنها یک بار در اختیار ما قرار گرفته است و ما باید در نگهداری از آن تمام تلاش خودمان را بکنیم. در نتیجه از آتش روشن کردن‌ تا حد امکان پرهیز کنید و همچنین زباله هایتان را با خود به خارج از روستا منتقل کنید و به درختان و پوشش گیاهی آسیب نرسانید.

پرسش‌های متداول

آبشار شاهان دشت کجاست؟

آبشار شاهان دشت از جاهای دیدنی لاریجان به شمار می‌رود و در روستایی به همین نام و در کیلومتر ۹۶ جاده هراز قرار دارد.

چطور می‌توانیم به آبشار شاهان دشت برویم؟

برای رسیدن به آبشار دو مسیر وجود دارد. از سمت تهران وارد جاده هراز شوید؛ نرسیده به شنگلده می‌توانید جاده روستای شاهان دشت را پیش بگیرید. همچنین می‌توانید با گذر از پل روستای وانا به آبشار شاهان دشت برسید.

چه امکاناتی در آبشار شاهان دشت وجود دارد؟

در محدوده آبشار شاهان دشت امکانات خاصی وجود ندارد و تنها یک سفره‌خانه در نزدیکی آن واقع شده است. برای خرید می‌توانید از مغازه‌های روستا استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهان دشت چه وقتی است؟

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهان دشت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه است. فصول تابستان و بهار بدلیل هوای مطبوع، زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه است. در فصول سرد بدلیل سردی هوا، سفر به آبشار شاهان دشت توصیه نمی‌شود.

در پایان...

در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه آبشار شاهان دشت را به شما معرفی کنیم. هرچند طبیعت زیبای این منطقه خصوصا خود آبشار را باید از نزدیک دید. امیدواریم این مطلب برای شما هم مفید بوده باشد. اگر تجربه ای از سفر به آبشار شاهان دشت دارید، خوشحال می‌شویم با ما مطرح کنید.

ارسال دیدگاه