تالاب انزلی

10 مهر 1402
0 دیدگاه

تالاب یا مرداب انزلی یکی از زیباترین تالاب های ساحلی، واقع در شمال کشور است که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان شباهت بسیار زیادی به تالاب کوشیرو ژاپن دارد. مرداب انزلی در میان مردم بومی این منطقه به (انزلی سل) نیز مشهور است که این واژه ریشه ی گیلکی داشته و هم چنین لغت (سل)  به معنای تالاب کوچک می باشد.

در زبان یونانی واژه های (ازلیوس) و (انزلیا) به معنای مرداب بوده و بسیاری بر این گمان اند که کلمه ی انزلی ریشه ای یونانی دارد. بسیاری از مردم بومی این منطقه نیز براین باورند که واژه ی انزلی برگرفته از کلمه ی همزلی به معنای (نزدیکی خشکی و آب) می باشد.

مرداب انزلی در دسته ی تالاب های آب شیرین طبقه بندی می شود و زیبایی بی نظیر آن موجب شده تا هر ساله گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا برای بازدید از این تالاب، به شمال ایران سفر کنند.

نکته: شیرین بودن آب تالاب انزلی سبب شده تا این منطقه، زیستگاه گونه های بسیار متنوع گیاهی و جانوری باشد.

به عقیده ی متخصصان و کارشناسان این تالاب حدود 15 هزار سال پیش تشکیل شده است، از این روی قدمت و پیشینه ی بسیار طولانی دارد. بر اساس تحقیقات، بعد از بنا شدن شهر تاریخی و زیبای انزلی، آب دریا به طرز چشمگیری پس روی داشته که از این روی مساحت شهر سالانه افزایش پیدا کرده است.

ارزش تالاب انزلی

تالاب انزلی علاوه بر جذب توریست، ارزش بسیار بالای اقتصادی دارد. رسوبات این مرداب به عنوان کود شیمیایی استفاده شده و از قیمت بسیار بالایی برخوردارند.

جالب است بدانید که یکی از کمیاب ترین عناصر یعنی تیتانیوم نیز در رسوبات این تالاب یافت می شود.

موقعیت جغرافیایی تالاب انزلی

تالاب انزلی واقع در بندر انزلی در ناحیه ی شمال کشور می باشد. طبیعت بکر و زیبای این منطقه موجب شده تا انزلی به یکی از بزرگ ترین مقاصد گردشگری کشور تبدیل شود. خوب است بدانید که بندر انزلی بزرگ ترین بندر ایران است و بارندگی زیاد در اکثر اوقات سال، این منطقه را به یکی از پرباران ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

آب و هوای بندر انزلی

در فصل تابستان آب و هوای این منطقه گرم و مرطوب بوده و هم چنین زمستان های بسیار ملایمی دارد.  به طور کلی رطوبت در تالاب انزلی بسیار بالا بوده و در سرد ترین اوقات سال دما به صفر درجه سانتی گراد و در گرم ترین حالت به 36 درجه سانتی گراد می رسد.

بر اساس بررسی های انجام شده عمق تالاب انزلی در گذشته حدود 8 متر بوده و در حال حاضر و با گذر زمان و تشکیل رسوب، عمق این تالاب به حدود دو متر می رسد.

ویژگی های تالاب انزلی

مرداب انزلی مهم ترین زیستگاه برای بسیاری از پرندگان محسوب می شود و دارای 30 رود فرعی و 11 رود اصلی می باشد.

جاذبه های گردشگری تالاب انزلی

تماشای پرندگان:

 تالاب انزلی زیستگاه بسیاری از پرندگان می باشد. هر ساله بسیاری از پرندگان مهاجر در گونه های مختلف از کشورهای همسایه به این تالاب مهاجرت می کنند. در سال های اخیر ایستگاه پرنده نگری در این منطقه افتتاح شده که گردشگران می توانند از این راه شاهد گونه های مختلف پرندگان بوده و از آن لذت ببرند.

از میان پرندگان بومی این تالاب زیبا می توان به حواصیل ارغوانی، باکلان سیاه، مرغ باران، چنگر چارخو، چلچله، سار، ابلق، قرقاول، سسک، کاکلی، چکاوک، خروس کولی، سلیم، سینه سرخ و غیره اشاره کرد.

قایق سواری:

 اواخر فصل تابستان می توان شاهد لاله های مردابی در این منطقه بود، از این روی به شما عزیزان توصیه می کنیم که قایق سواری در این فصل را تجربه کنید. لاله های مردابی که به لوتوس نیز معروف هستند با برگ های سبز و گلبرگ های صورتی در دل مرداب خودنمایی می کنند و سوژه ی بسیار زیبایی برای عکاسی نیز می باشند.

البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید که چیدن گل های مردابی ممنوع بوده و می تواند آسیب بسیار زیادی به طبیعت این مرداب وارد کند.

با قایق سواری در تالاب انزلی می توانید طبیعت بکر این منطقه را از نزدیک لمس کنید و از این محیط آرامش بگیرید.

حیات وحش مرداب انزلی:

 برداشت بی رویه و غیر اصولی در سال های اخیر سبب تخریب زیستگاه حیوانات بومی این منطقه شده که در حال حاضر تنها می توان شاهد حضور حیواناتی مثل راسو، شغال، گربه ی جنگلی و جوجه تیغی بود.

جالب است بدانید که تنوع و تعداد پستانداران موجود در این منطقه در گذشته بسیار بیشتر از امروزه بوده است.

از میان دیگر گونه های جانوری موجود در این تالاب می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • مارمولک
  • مار
  • موش سیاه
  • انوع حشرات
  • قورباغه های ایرانی

محصولات کشاورزی:

روستاها و جزایر اطراف این تالاب نیز دارای طبیعت بسیار بکر و دست نخورده می باشند. مردم مهربان و مهمان نواز بومی این منطقه سالیان طولانی است که به کشاورزی و باغداری مشغول می باشند.  از میان مشهورترین محصولات کشاورزی این منطقه می توان به برنج، لوبیا، هندوانه و … اشاره کرد.

شما می توانید با سفر به روستاهای اطراف، از زمین های کشاورزی دیدن کرده و محصولات تازه ی کشاورزی را نیز خریداری کنید.

منطقه ی سیاه کشیم:

 منطقه ی محافظت شده سیاه کشیم در قسمت جنوب غربی تالاب  در همسایگی شهرستان صومعه سرا قرار دارد. منطقه ی سیاه کشیم در جنوبی ترین قسمت تالاب قرار گرفته و مساحت آن به حدود 4114 هکتار می رسد.

گونه های جانوری بسیار متعددی در این منطقه وجود دارد که از میان آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • پرستو
  • لیل
  • لاک پشت
  • سوسمار
  • خردورنگ
  • اردک تاجدار
  • قو
  • غاز
  • دلیچه
  • اردک بلوطی

هم چنین خوب است بدانید که این منطقه محلی برای زادآوری پرستوهای دریایی نیز می باشد.  منطقه ی محافظت شده ی سیاه کشیم علاوه بر دارا بودن گونه های جانوری متنوع، گونه های گیاهی مختلفی داشته که از میان آن ها می توان از لویی، جگن، لاله های تالابی، نیلوفرآبی، بارهنگ آبی، آقطی، توسکا و … نام برد.

همسایگی منطقه ی سیاه کشیم از جهات جغرافیایی گوناگون به شرح ذیل می باشد.

  • از جهت شرق به تالاب انزلی و رودخانه ی سیاه درویشان
  • از جهت جنوب به محدودی روستای لاکسار، نرگسان، گاوکده و مزارع شمال چکوور
  • از جهت غرب به مازران محله

کایاک سواری:

 جالب است بدانید که کایاک در گذشته تنها قایق اسکیموها بوده به طوری که آن ها به وسیله ی کایاک به اطراف قطب شمال حرکت می کردند. امروزه نیز می توانید با سفر به تالاب انزلی کایاک سواری کنید و از این تجربه ی جذاب، لذت ببرید.

عکاسی و نقاشی:

علاقه مندان به هنر عکاسی و نقاشی می توانند به این منطقه ی بسیار جذاب  سفر کرده و در سکوت  و آرامش این فضا آثار هنری ارزشمندی را خلق کنند. طبیعت خاص  و البته بکر این منطقه سوژه ی بسیار مناسبی  برای عکاسی و نقاشی می باشد.

پیک نیک:

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ماهیگیری:

 امکان ماهیگیری در برخی از فصل های سال امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که لازم است به این منظور تجهیزات لازم با خود به همراه داشته باشید.

از میان گونه های آبزی این تالاب می توان به کپور، گربه ماهی، شاه کولی، سیاه کولی، سوف سفید، ماهی سفید، ماهی آزاد، ماهی ماش، سگ ماهی، شیشه ماهی، لای ماهی، کفال، کولمه و … اشاره کرد.

خوب است بدانید که تالاب انزلی زیستگاه یکی از پرطرفدارترین خرچنگ های دنیا نیز می باشد.

نکته: آلودگی آب این تالاب در سال های اخیر فرآیند تولید مثل و تخم ریزی ماهیان را با اختلال رو به رو کرده است.

پوشش گیاهی تالاب انزلی

تالاب انزلی پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد برخی از ریشه و ساقه ی گیاهان در آب بوده و برخی دیگر از گیاهان در خاک رشد می کنند. با سفر به این تالاب زیبا می توانید از گیاهانی چون تیرکمان آبی، نلومبو، بارهنگ آبی، دم اسبی، بوتوموس و … دیدن کنید.

نکته: بسیاری از افراد گمان می کنند که لاله های مردابی همان نیلوفر آبی است اما به یاد داشته باشید که این دو با یکدیگر متفاوت می باشد.

جزایر مرداب انزلی

(میان پشته بزرگ و کوچک): جزیره ی میان پشته دارای پوشش بسیار زیاد گیاهی بوده که به جزیره ی جنگلی نیز مشهور است. ارتفاع این جزیره از سطح آب تنها یک متر است  از این روی وزش باد سبب بروز سیلاب در جزیره ی پشته می شود.

(میان پشته کول): این جزیره مساحت بسیار کمی داشته و در بالای جزیره ی میان پشته واقع شده است. درختان سرسبز و پوشش گیاهی این منطقه شهرت بسیار زیادی دارد.

(قلم گوده کوچک و بزرگ): این جزیره در گذشته مکانی برای لنگر انداختن کشتی ها نیز بوده است.  پوشش گیاهی این جزیره محلی برای چریدن چهارپایان نیز محسوب می شود.

(میان گوده و اکبر آباد): اکبر آباد یک جزیره ی بسیار کوچک بوده که جزیره ی میان گوده در کنار آن واقع شده است.

(چراغ پشتان): این جزیره ی زیبا در 6 کیلومتری انزلی واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی برای تفریح به این منطقه مراجعه می کنند.

(مراد گوده): نام دیگر این جزیره ی زیبا سلگاه می باشد. بومیان این منطقه نیز اکثرا برای شکار مرغابی به مراد گوده مراجعه می کنند.

بسیاری از مردمان بندر انزلی در بخش هایی از این جزیره مشغول به کاشت کنف نیز هستند.

بهترین فصل برای بازدید از مرداب انزلی

گردشگران می توانند در هر فصلی از سال از این تالاب زیبا دیدن کنند اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که فصل بهار و پاییز را به این منظور انتخاب کنید زیرا می توانید با گل های زیبای مردابی نیز عکس بگیرید. در فصل تابستان آب و هوای این منطقه بسیار گرم و شرجی بوده از این روی می تواند برای برخی از افراد آزار دهنده باشد.

نکته: گل های مردابی این منطقه در فصل پاییز و زمستان از بین می رود اما شما عزیزان می توانید در فصل زمستان شاهد حضور پرندگان زیبای مهاجر باشید.

زمان بازدید از تالاب انزلی

امکان بازدید از این تالاب به صورت شبانه روزی فراهم می باشد. این تالاب در هر ساعتی از روز ویژگی های منحصر به خود را داشته که به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که در هر دو نوبت روز و شب از این تالاب دیدن کنید.

هتل ها و رستوان ها در بندر انزلی

در نزدیکی مرداب انزلی چندین اقامتگاه وجود دارد که تنها حدود 50 دقیقه با آن فاصله دارند. لازم به ذکر است که امکان اجاره ی سوئیت و ویلا نیز در این منطقه نیز وجود دارد.

هم چنین کافه رستوران ها و غذاخوری های سنتی و امروزی زیادی در نزدیکی این مرداب واقع شده است. به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که در صورت سفر به این منطقه، غذاهای لذیذ شمالی نظیر ماهی کبابی، اکبر جوجه، میرزا قاسمی و … را نیز نوش جان کنید.

سفر به تالاب انزلی

به منظور سفر به این جاذبه ی گردشگری می توانید از چند طریق اقدام کنید. اگر قصد سفر با خودروی شخصی را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از نقشه مسیریابی کرده و خود را به این منطقه برسانید. شما عزیزان می توانید از مسیر هوایی نیز به این شهر زیبا سفر کنید. فاصله ی تقریبی فرودگاه تا بندر انزلی 15 کیلومتر می باشد.  برای رسیدن به تالاب انزلی می توانید از فرودگاه سوار تاکسی شده و مستقیما به این منطقه وارد شوید.

نکاتی در خصوص تالاب انزلی

در سال های اخیر با افزایش گردشگران در این منطقه آلودگی آب تالاب تا حد چشمگیری افزایش یافته است. هم چنین برداشت بی رویه ی گل های مردابی نیز سبب شده تا بخش بسیار زیادی از پوشش گیاهی این منطقه به طور کلی از بین برود.

به شما گردشگران محترم توصیه می کنیم که با دقت بسیار زیادی از این منطقه دیدن کنید تا آسیب بیشتری به این تالاب بی نظیر وارد نشود.

کلام پایانی:

در این مقاله شما عزیزان را با تالاب انزلی و هر آنچه برای سفر به آنجا نیاز دارید، آشنا کرده ایم. سفر به این شهر و بازدید از این تالاب می تواند خاطرات بسیار خوشی را برای هر مسافری به همراه داشته باشد از این روی به شما پیشنهاد می کنیم برای یک بار هم که شده به این بهشت زیبا در شمال کشور سفر کنید.

ارسال دیدگاه