ویلای دوبلکس چیست؟ امکانات و ویژگی‌های ویلای دوبلکس

21 مرداد 1402
0 دیدگاه
ویلای دوبلکس چیست

ویلای دوبلکس یا همان ویلای دو طبقه یکی از انواع ویلاهای پرطرفدار در شمال کشور است. ویلایی که به وسیله پله‌های داخلی طبقه اول و دوم را به هم متصل می‌کند. اما چرا و از چه زمانی این نوع ویلاها در ایران رواج پیدا کرد؟

حدوداً از سال 1340 به بعد ساخت خانه‌های دوبلکس در ایران رواج پیدا کرد. خانه‌های دوبلکس عموماً متراژ بالایی دارند. از طرفی برای ساخت آن‌ها نیاز به زمین بسیار بزرگی نیست. می‌توان در یک زمین 250 متری هم ویلای دوبلکس 400 متری یا بزرگ‌تر بسازیم.

از طرف دیگر فضاهای بزرگ‌تری برای اتاق خواب، آشپزخانه، نشیمن و … اختصاص داده می‌شود. اما آیا همه ویلاهای دوبلکس طراحی مشابه یکدیگر دارند؟! چند نوع ویلای دوبلکس داریم؟! یا اصلاً معایب ویلای دوبلکس چیست؟! با مجله گیلیم در ادامه همراه باشید تا تمام این سؤال‌ها را پاسخ دهیم.

فضای داخلی ویلای دوبلکس
فضای داخلی ویلای دوبلکس

ویلای دوبلکس (Duplex villa) در اصل ویلایی دو طبقه است که از طریق راه پله‌های درون ساختمانی یا آسانسور طبقه اول و دوم به هم متصل می‌شوند. اما اشتباه نکنید ویلای دوبلکس دو خانه مجزا نیست! عموماً اتاق خواب‌ و اتاق کار در طبقه بالایی و آشپزخانه و سالن پذیرایی در طبقه اول قرار دارد.

از آنجایی که معمولاً متراژ ویلاهای دوبلکس بالا است؛ سرویس بهداشتی و حمام در تمام طبقات یا حتی اتاق‌ها به صورت جداگانه وجود دارد. البته هیچ قانونی در مورد نحوه طراحی داخلی ویلاهای دوبلکس وجود ندارد؛ هر کسی بسته به سلیقه و نیاز خود می‌تواند طراحی متفاوتی برای ساخت خانه دوبلکس در نظر بگیرد.

شاید برایتان جالب باشد!

در کشورهای اروپایی خانه‌های دوبلکس برای بیش از یک خانوار یا خانواده‌های پر جمعیت طراحی می‌شود. در مواردی خانواده‌ها یکی از طبقات را اجاره می‌دهند.

انواع خانه‌های ویلای دوبلکس

خانه‌های دوبلکس به طور معمول به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. خانه‌های دوبلکس استاندارد: خانه‌های دوبلکس استاندارد همان ویلای دوبلکس یا پنت هاوس‌های دو طبقه‌ای هستند که در بالای برج‌ها ساخته می‌شوند. 
  2. خانه‌های دوبلکس معکوس: این نوع ویلاها در پایین‌ترین طبقه ساختمان طراحی شده‌اند. پله‌های این نوع خانه به سمت پایین و پارکینگ هدایت می‌شوند. اتاق‌ها نیز در زیر واحد اصلی طراحی می‌شوند.
  3. خانه‌های دوبلکس زیرشیروانی: طراحی طبقه دوم این نوع خانه‌ها به شکل زیر شیروانی است. دقیقاً شبیه فیلم‌های سینمایی خاطره انگیزی که در بچگی دیده‌ایم. عموماً خانه‌های دوبلکس زیر شیروانی دارای فضای مستقلی در طبقه دوم هستند.
خانه دوبلکس زیر شیروانی
خانه دوبلکس زیر شیروانی

چرا ویلاهای دوبلکس پرطرفدار هستند؟

ساخت ویلای دوبلکس در کشور ما بیشتر در شهرهای شمالی رواج دارد. از آنجایی که قیمت زمین بالا است و زمین‌ها با متراژهای پایین به فروش می‌رسد، معماران نمی‌توانند طرح‌های دلخواه و فضاهای مورد نیاز را در بنای فلت پیاده سازی کنند.

از این رو ساخت ویلاهای دوبلکس این اجازه را به طراحان می‌دهد تا اتاق‌های بیشتر و فضاهای بزرگتری را در ویلا طراحی کنند. از طرف دیگر در برخی از شهرها و شهرک‌های لوکس شمالی مانند متل قو اکثر خانه‌ها به صورت دوبلکس ساخته شده‌اند.

مزایا و معایب ویلاهای دوبلکس

ویلاهای دوبلکس همانند دیگر انواع ویلاها دارای مزایا و معایب زیادی هستند. در این بخش به بررسی ویژگی‌های ویلاهای دوبلکس می‌پردازیم.

مزایا خانه دوبلکس:

معایب خانه دوبلکس:

ویلای duplex مدرن
ویلای duplex مدرن

سؤالات متداول

خیر، خانه‌های دو طبقه دارای دو ورودی مجزا هستند که از طریق پله‌های خارجی به یکدیگر متصل می‌شوند. از طرف دیگر خانه دو طبقه دارای دو واحد مجزا با اتاق خواب، آشپزخانه و دیگر فضاهای جداگانه است. اما ویلای دوبلکس یک واحد است که طراحی آشپزخانه، اتاق خواب، نشیمن و دیگر فضاها در دو طبقه انجام شده است. همچنین، طبقات از طریق پله داخلی یا آسانسور داخلی به یکدیگر متصل شده‌اند.

خانه‌های دوبلکس به سه دسته خانه دوبلکس استاندارد، خانه دوبلکس زیر شیروانی و خانه دوبلکس معکوس تقسیم بندی می‌شوند.

از مزایا ویلای دوبلکس می‌توان به متراژ بالاتر، فضاهای داخلی بزرگ‌تر، فضای آرامش بخش، داشتن حریم خصوصی و امکانات بیشتر در ویلا اشاره کرد.

خانه دوبلکس با متراژ بالا
خانه دوبلکس با متراژ بالا

در پایان ...

همان طور که مشاهده کردید ویلاهای دوبلکس یکی از انواع ویلاهای پرطرفدار در کشور ما هستند. امکانات لوکس، تعداد اتاق خواب‌های بیشتر و متراژ بالای این ویلاها باعث شده تا افرادی که قصد خرید ویلا در شمال کشور را دارند، به سمت خرید این نوع ویلاها ترغیب شوند.

اگر سؤالی در خصوص خرید ویلاهای دوبلکس و مزایا و معایب آن دارید در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه