هر آنچه باید در مورد گردنه حیران آستارا بدانید! مسیر دسترسی + تفریحات

1 شهریور 1402
0 دیدگاه
گردنه حیران آستارا

درست در میان آستارا و اردبیل در میان جنگل‌های مسحور کننده هیرکانی جاده‌ای پر پیچ و خم و البته نام آشنا با نام گردنه حیران قرار گرفته است. گردنه حیرانی که شاید خیلی‌ها به اشتباه فکر کنند متعلق به استان اردبیل است؛ اما در اصل جاذبه‌ای گردشگری و جاده‌ای خاص و منحصر به فرد در استان گیلان و شهر مرزی آستارا محسوب می‌شود.

چشمان خودتان را ببندید. تصور کنید که در تمام طول مسیر جنگل‌های چندین ساله هیرکانی در یک طرف جاده و دره‌ای عمیق در طرف دیگر قرار گرفته باشد. در این میان مسیر را مه غلیظی در برگرفته و صدای جوش و خروش رود تا انتهای مسیر همراه شما است.

سودای گذر از این جاده پر پیچ و خم و صد البته خطرناک، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به سمت خود روانه می‌کند. البته راستش را بخواهید هر کسی که تصاویر گردنه حیران را دیده باشد دلش می‌خواهد یک بار هم که شده تجربه سفر در این جاده زیبا را داشته باشد.

پس با ما در ادامه همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد گردنه حیران، ‌بهترین زمان سفر به این جاده و تفریحات این جاذبه گردشگری بدانید را بازگو کنیم.

مسیر پیچ در پیچ گردنه حیران
مسیر پیچ در پیچ گردنه حیران

گردنه حیران از جاذبه‌های گردشگری آستارا در استان گیلان است. این گردنه در مسیر میان دو شهر آستارا و اردبیل قرار گرفته است. تا قبل از تقسیمات کشوری سال 1339 هجری شمسی شهر آستارا و گردنه حیران متعلق به استان اردبیل بود. از این رو هنوز هم بسیاری از افراد به اشتباه از گردنه حیران با نام گردنه حیران اردبیل یاد می‌کنند.

در صورتی که طبق تقسیمات کشوری جدید، شهر آستارا و گردنه حیران متعلق به استان گیلان است. گردنه هیران طولی در حدود 35 کیلومتر دارد و به 3 روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود.

مسیری پوشیده از ابر و مه غلیظ که نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. البته رانندگی در این مسیر کاری سخت و خطرناک است. چرا که حواستان باید شش دانگ به جاده و حیوانات اهلی که ممکن است در مسیر جاده سبز شوند باشد!

تاریخچه نام گذاری گردنه حیران

نحوه نوشتار گردنه حیران در گذشته به صورت “هیران” بود؛ اما با ورود اعراب به شمال کشور، به “حیران” تغییر پیدا کرد. هیران در زبان تالشی به معنای منطقه احاطه شده با ابر و مه است. نامی که دقیقاً با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی گردنه حیران آستارا مطابقت دارد.

گردنه حیران کجاست؟

برای رسیدن به گردنه حیران باید به آستارا یا اردبیل سفر کنید. گردنه حیران در شرقی‌ترین نقطه استان گیلان و در میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل قرار دارد. در طول مسیر 35 کیلومتری، جنگل‌های هیرکانی در یک طرف و دره‌ای عمیق در طرف دیگر قرار گرفته است. البته زیبایی‌های مسیر با گذر رود ارس از کنار جاده به اوج خودش می‌رسد.

مسیر دسترسی گردنه حیران با خودرو از تهران: اگر قصد دارید از تهران به سمت گردنه حیران سفر کنید، باید 630 کیلومتر رانندگی کنید. یعنی اگر در مسیر توقف نکنید، پس از 7 ساعت و نیم به این جاده زیبا می‌رسید. فقط کافی است از تهران به سمت جاده قزوین رشت حرکت کنید. پس از آن از بندر انزلی و تالش بگذرید و خودتان را به شرقی‌ترین نقطه گیلان یعنی آستارا و گردنه حیران برسانید.

مسیر دسترسی گردنه حیران با خودرو از اردبیل: اگر بخواهید از اردبیل به سمت گردنه حیران بروید، مسیر کوتاه‌تری در انتظار شما است. فاصله اردبیل تا گردنه حیران با خودرو 50 دقیقه است. 

ییلاقات اطراف گردنه حیران
ییلاقات اطراف گردنه حیران

آدرس: جاده اصلی اردبیل به سمت آستارا، ابتدای تونل اردبیل و ۵ کیلومتری شهر آستارا

آب و هوای گردنه حیران آستارا

گردنه حیران در میان جنگل و رود احاطه شده و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ اما رطوبت شدید دریای خزر باعث شده تا این گردنه در تمام فصول سال دارای ابر و مه غلیظی باشد. به حدی که رانندگی در این جاده در فصول سرد سال در خطرناک‌ترین حالت خودش قرار دارد.

گردنه حیران در منطقه‌ای ییلاقی قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی دارد. بهار و تابستان آب و هوای معتدل و خنکی در منطقه حاکم است؛ اما هر چه به پاییز و زمستان نزدیک‌تر می‌شویم، باراش باران، برف و کاهش دما (کمتر از 11 درجه سانتی‌گراد) در این منطقه شدت می‌گیرد. به طوری که اگر خودرو و تجهیزات مناسب نداشته باشید و تسلطتان به رانندگی کم باشد، امکان وقوع تصادف وجود دارد. 

متوسط دمای منطقه حیران در فصل بهار و تابستان در کمترین دما 11 درجه سانتی‌گراد و در بیشترین دما 32 درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به این جاده

بهترین زمان سفر به گردنه حیران آستارا فصل بهار و تابستان است. البته اوایل فصل پاییز با تغییر رنگ برگ‌ها، درختان هزار رنگ هیرکانی سر از جاده بیرون زده و منظره‌ای شگفت انگیز را رقم می‌زنند. اما خب باید حواستان باشد که برای سفر به گردنه حیران در پاییز و زمستان حتماً تجهیزات مناسب و لباس گرم به همراه داشته باشید.

توجه توجه!!!!!

جاده گردنه حیران در روزهای بارانی و سرد سال بسیار خطرناک و لغزنده است. وجود پیچ‌های طولانی و خطرناک از یک طرف و وجود دره عمیق و مه غلیظ از طرف دیگر جان مسافران این جاده را به خطر می‌اندازد. پس اگر تجهیزات مناسب ندارید یا آن‌قدری در رانندگی ماهر نیستید، به هیچ عنوان در فصل سرد سال به این منطقه سفر نکنید.

گردنه حیران در زمستان
گردنه حیران در زمستان

تفریحات هیجان انگیز گردنه هیران

در دهکده گردشگری حیران تفریحات هیجان انگیز و متنوعی در انتظار شما است. از تفریحات این دهکده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترامپولین: یکی از تفریحات هیجان انگیزی که می‌تواند حسابی سرحالتان کند، ترامپولین یا همان پریدن روی تشک است.
  • زیپ لاین: در سال 1396 یکی از طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین زیپ لاین خاورمیانه در دهکده گردشگری حیران افتتاح شد. این زیپ لاین که 1250 متر طول دارد، در برخی نقاط ارتفاع آن به 60 متر هم می‌رسد.
  • سورتمه ریلی: سورتمه ریلی حیران با طول 1500 متر، لیفت 300 متر اختلاف ارتفاع 120 و با برگشت 1200 متر یکی از تفریحات محبوب منطقه است. این سورتمه به عنوان طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور شناخته می‌شود.
  • تله کابین: در سال 1390 تله کابین گردنه حیران با تجهیزات ایمن راه اندازی شد. مسیری 1500 متری که دید فوق‌العاده‌ای از جنگل، روستا، دریا، کوهستان و منطقه پوشیده از مه گردنه حیران را به نمایش می‌گذارد. حیف است اگر مسیرتان به آستارا خورده باشد و تجربه تماشای زیبایی‌های منطقه از تله کابین حیران را از دست دهید!
تله کابین حیران با چشم انداز فوق‌العاده
تله کابین حیران با چشم انداز فوق‌العاده
  • پیست کارتینگ: اگر عاشق رانندگی و سرعت هستید، می‌توانید در دهکده گردشگری حیران تجربه رانندگی در پیست 1000 متری حیران را داشته باشید.
  • کوهنوردی: یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز منطقه حیران آن هم برای کوهنوردان و طبیعت گردان، فتح قله‌های این منطقه است.
  • اقامت در خانه‌های روستایی: اگر دوست دارید تا در طبیعتی منحصر به فرد استراحت کنید و صبح با صدای خوش آواز پرندگان بیدار شوید؛ به خانه‌های روستایی اطراف گردنه حیران بروید. لذت خوردن غذاهای محلی و طبیعی آن هم در یکی از زیباترین مناطق استان گیلان چیزی نیست که به همین راحتی‌ها از آن بگذرید.
اجاره خانه‌های روستایی حیران
اجاره خانه‌های روستایی حیران

جاذبه‌های گردشگری گردنه حیران

  • قلعه گور بابک: احتمالاً تا به حال نام قلعه گور بابک یا قلعه شیندان به گوشتان خورده باشد. جاذبه‌ای تاریخی که متعلق به دوران ساسانیان بوده و امروزه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد. در گذشته قلعه گور بابک آتشکده بوده و یکی از عبادتگاه‌های مهم زرتشتیان بود.
  • جنگل فندقلو: همان طور که از اسم این جنگل پیداست، جنگل فندقلو جنگی انبوه از درختان فندق وحشی، سیب وحشی، ازگیل، گوجه سبز، تمشک و … است. این جنگل قبل از تونل گردنه حیران قرار دارد. یادتان باشد که در زمان بازدید از این جنگل سرسبز با کرایه تجهیزات لازم اسکی روی چمن را تجربه کنید.
  • دشت بابونه: دشت بابونه از آن دست جاذبه‌های گردشگری خاص و بکر منطقه است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم عکاسی کند. البته در صورتی که در بهار و اوایل تابستان گذرتان به این منطقه بیافتد دشتی وسیع از گل‌های خوش عطر و زیبای بابونه به روی چشمتان نمایان می‌شود.
دشت بابونه از جاذبه‌های گردشگری گردنه حیران
دشت بابونه از جاذبه‌های گردشگری گردنه حیران
  • پارک ملی هیرکانی: یکی دیگر از جاذبه‌های مهم گردنه حیران، جنگل‌های هیرکانی هستند. این جنگل‌ها که به عنوان ارزشمندترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان (موزه زنده جهان) شناخته می‌شوند در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
  • روستای کشفی: روستای کشفی در ۲۲ کیلومتری گردنه حیران مقصد بسیاری از مسافرانی است که در فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنند.
  • روستای مِشِند: اگر به دنبال روستایی جنگلی و خوش آب و هوا در اطراف گردنه حیران هستید، روستای مشند مناسب شما است. می‌توانید چند روزی را به دور از هیاهوی شهرها در این منطقه کمپ کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.
  • روستای حیران: اگر قصد دارید تا در خانه‌های روستایی بین اردبیل و آستارا و در محیطی مه گرفته اقامت کنید، روستای حیران با طبیعت بکر و زیبایش را به خاطر بسپارید.
فضای مه آلود روستای حیران
فضای مه آلود روستای حیران

سوغاتی منطقه حیران

در منطقه حیران آستارا می‌توانید محصولات دست ساز و صنایع دستی بسیار زیبایی را از محلیان بخرید. همچنین، از آنجایی که شغل مردم منطقه کشاورزی و دام‌پروری است،‌ محصولات لبنی تازه و خوشمزه  و محصولات کشاورزی در بازارهای محلی و کنار جاده به فروش می‌رسد.

از اصلی‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی آستارا می‌توان به عسل‌های جنگلی و خوشمزه آن اشاره کرد. البته اگر طرفدار خوراکی‌های ترش باشید لواشک محلی و تمشک‌های جنگلی قرمز هم به عنوان سوغات منطقه محسوب می‌شود. 

البته اگر زمان کافی برای رفتن به جنگل فندقلو و چیدن فندق‌های جنگلی را نداشتید، یادتان باشد که از محلیان فندق‌های تازه و خوشمزه جنگلی هم بخرید.

سؤالات متداول

گردنه حیران در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل قرار گرفته است و متعلق به استان گیلان است.

شغل مردم محلی این منطقه، کشاورزی و دام‌پروری است. البته به واسطه موقعیت جغرافیایی خاص آستارا و گردش پذیر بودن منطقه،‌ شغل‌های حوزه گردشگری (مانند اجاره ویلا، حمل و نقل و …) هم رواج دارد.

گردنه حیران در 5 کیلومتری شهر آستارا و در مسیر جاده میان آستارا و اردبیل قرار دارد.

جنگل‌های فندقلو، قلعه گور بابک، تله کابین حیران، جنگل‌های هیرکانی، روستای مشند و … از جاذبه‌های گردشگری منطقه حیران هستند.

طبیعت بکر و زیبای اطراف حیران
طبیعت بکر و زیبای اطراف حیران

در پایان ...

همان طور که خواندید، گردنه حیران یکی از زیباترین جاده‌های شمال کشور و ایران محسوب می‌شود. جاده‌ای پر پیچ و خم و مه گرفته که رانندگی در آن نیاز به مهارت بالایی دارد. این گردنه که متعلق به استان گیلان است، در ۵ کیلومتری آستارا قرار گرفته و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. 

نظر شما در مورد این جاده پر پیچ و خم و زیبا چیست؟

ارسال دیدگاه