همه چیز در مورد دریاچه آویدر مازندران

9 آذر 1401
0 دیدگاه
دریاچه آویدر مازندران

دریاچه آویدر یا آبیدر (گویش محلی مردم) مکانی حیرت انگیز و زیبا در دل طبیعت بکر مازندران است. جاذبه‌ای گردشگری و معروف که در اصل به دست بشر و با ساخت سد خاکی در این منطقه پدید آمده است.

نزدیکی دریاچه آویدر به شهرهای نور و نوشهر باعث شده تا مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند حتماً برنامه بازدید از سد آویدر را در برنامه خود داشته باشند. قرارگیری دریاچه در وسط انبوهی از درختان سرسبز جدای از زیبایی،‌ فضای آرامش بخشی را رقم زده است. 

از آنجایی که طبق نظر مسافران، دریاچه آبیدر یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مازندران محسوب می‌شود، در این مطلب از مجله گیلیم قصد داریم تا شما را بیشتر با این دریاچه آشنا کنیم.

طبیعت بکر دریاچه آویدر
طبیعت بکر دریاچه آویدر

دریاچه آویدر در 30 کیلومتری شرق نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی معروف سیسنگان قرار گرفته است. روستای صلاح الدین کلا و ملاکلا نیز در اطراف دریاچه آبیدر قرار دارند. در این منطقه برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی، سد خاکی احداث شده که پشت این سد، دریاچه آویدر پدید آمده است.

آدرس دریاچه آویدر: استان مازندران، 30 کیلومتری شرق نوشهر، مجاور روستای ملاکلا

مسیر دریاچه آبیدر از تهران: اگر می‌خواهید از تهران به طور مستقیم به دریاچه آبیدر بروید، ابتدا باید وارد آزادراه تهران ـ شمال شوید. پس از آن خودتان را به نوشهر برسانید و به سمت پارک جنگلی سیسنگان بروید. با گذر از روستای صلاح الدین کلا تابلوی فرعی سد خاکی را مشاهده می‌کنید. با ادامه دادن این مسیر خاکی به دریاچه آویدر می‌رسید.

ساعت بازدید از دریاچه: هر روز به صورت 24 ساعته

اسامی دریاچه: دریاچه صلاح الدین کلا، دریاچه آویدر، دریاچه آبیدر

آب و هوای دریاچه آویدر چگونه است؟

دریاچه آویدر هم همانند دیگر مناطق شمالی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این دریاچه در ارتفاع 125 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای مساحت 38 هکتاری است. اگر می‌خواهید از هوای شرجی در امان بمانید، بهترین زمان برای بازدید از دریاچه آبیدر فصل بهار، پاییز و اوایل تابستان است.

معرفی دریاچه آبیدر مازندران

در سال  1372 اداره آب منطقه برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، سد خاکی در منطقه ساخت. در نتیجه این کار، رودخانه زیبایی به نام آبیدر در پشت سد خاکی پدید آمد. آب مورد نیاز سد هم از رودخانه کجور تأمین می‌شود.

دریاچه آبیدر دارای مساحت 38 هکتار و ارتفاع 16 متر از پی است. دلیل شهرت این سد، قرارگیری جنگل‌های انبوه دورتادور دریاچه آبیدر و قرارگیری جزیره سبز رنگ در میان دریاچه است. دلیل آن هم وجود تپه در این منطقه بوده که به دلیل ایجاد دریاچه آبیدر به زیر آب‌ها رفته است. 

آویدر یک سد و دریاچه معمولی نیست. بلکه یک دریاچه دائمی است که در تمام فصول سال دارای آب دارد. موجودات آبزی مثل قورباغه و انواع ماهی‌ها هم در این دریاچه زندگی می‌کنند. علاوه بر آن، پوشش گیاهی منطقه بسیار متنوع است. به طوری که در اطراف رودخانه شاهد رشد گیاهان دارویی هم هستیم. 

استقبال خوب گردشگران و مسافران از دریاچه آبیدر باعث شد تا مسئولین به فکر ایجاد امکانات رفاهی در این منطقه بیفتند. در ادامه برخی از تفریحات آویدر را برایتان معرفی می‌کنیم.

قابی زیبا از دریاچه آبیدر مازندران
قابی زیبا از دریاچه آبیدر مازندران

در دریاچه آویدر چه تفریحاتی وجود دارد؟

اگر به دنبال مکان مناسبی برای پیک نیک و تفریح هستید، دریاچه آبیدر انتخاب مناسبی است. شما می‌توانید در اطراف جنگل‌ کمپ بزنید و از منظره دریاچه لذت ببرید و هم می‌توانید در اتاقک‌ها و آلاچیق های اطراف دریاچه اطراق کنید.

اگر علاقه مند به عکاسی از طبیعت هستید، قبل از سفر به دریاچه دوربین خود را فول شارژ کنید. چرا که طبیعت منحصر به فرد آبیدر ساعت‌ها شما را سرگرم عکاسی خواهد کرد.

قایق سواری در دریاچه آویدر
قایق سواری در دریاچه آویدر

دیگر تفریحات دریاچه آویدر:

توجه توجه!!!

شنا کردن و استفاده از قایق‌های بادی در دریاچه آبیدر ممنوع است!

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه سد آویدر

تفریحات و امکانات رفاهی دریاچه آبیدر
تفریحات و امکانات رفاهی دریاچه آبیدر

در پایان ...

دریاچه آویدر از جاذبه‌های گردشگری بکر منطقه مازندران محسوب می‌شود. دریاچه‌ای که در نتیجه احداث سد خاکی در آن منطقه پدید آمده و وظیفه تأمین آب مورد نیاز کشاورزان را دارد. اگر در سفرتان به مازندران قصد بازدید از این دریاچه را دارید، حواستان باشد که زباله‌های خود را در آنجا رها نکنید.

ارسال دیدگاه