ویژگی‌های خانه هوشمند چیست؟ 8 ویژگی مهم خانه هوشمند

5 آذر 1401
0 دیدگاه
ویژگی خانه های هوشمند

احتمالاً در زمان خرید ویلا یا خانه‌های لوکس با ویژگی‌ به نام “سیستم هوشمند” برخورد کرده باشید؛ خانه‌ های هوشمند دارای تکنولوژی منحصر به فردی هستند که به وسیله آن امکان کنترل تجهیزات الکترونیکی از راه دور میسر می‌شود. یعنی از لامپ گرفته تا دوربین مدار بسته، یخچال و هر وسیله دیگری که درون خانه دارید، با تلفن همراه قابل کنترل هستند.

سیستم هوشمند تکنولوژی منحصر به فردی است که بدون حضور فیزیکی امکان کنترل هر چیزی را به صاحب خانه می‌دهد. روز به روز به تعداد خانه‌های هوشمند در کشور افزوده می‌شود؛ اما علت آن را می‌دانید؟

خانه هوشمند علاوه بر امکان کنترل وسایل خانگی و الکترونیکی، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. همچنین، ویژگی‌های کاربردی و مزایای بی‌شمار این تکنولوژی، هر روزه افراد زیادی را به سمت و سوی هوشمند سازی خانه‌ها می‌کشاند.

البته هوشمند سازی خانه تنها برای خانه‌های لوکس و ویلاها کاربرد ندارد. چرا که بدون هزینه زیاد، می‌توانید بخش‌های از خانه خود را در هر زمانی هوشمند کنید. اگر به سیستم هوشمند علاقه دارید و می‌خواهید در آینده نزدیک خانه خودتان را هوشمند کنید، حتماً این مطلب از مجله گیلیم را مطالعه کنید.

خانه هوشمند و مزیت‌های آن
خانه هوشمند و مزیت‌های آن

خانه هوشمند به خانه‌ای گفته می‌شود که با سیستم اتوماتیک امکان کنترل نور، دما، سیستم امنیتی، سیستم صورتی و تصویری، لوازم خانگی و … را به افراد می‌دهد. وسایل هوشمند خانه به یک سیستم مرکزی متصل می‌شوند و شما می‌توانید با گوشی موبایل یا هر سیستم دیگری فعالیت آن‌ها را کنترل کنید.
برای داشتن خانه هوشمند هیچ وقت دیر نیست! تنها با کمی تغییرات در وسایل خانگی، می‌توانید از راه دور خانه خود را کنترل کنید. امروزه بیشتر خانه‌ها از سیستم دزدگیر یا دوربین‌های مداربسته برخوردارند. ویژگی مثبتی که می‌توان در زمان سفر هم از امنیت خانه خود اطمینان پیدا کرد.
اما هوشمند سازی چه وسایل دیگری می‌تواند برای ما مفید باشد؟ با ما همراه باشید.

ویژگی خانه‌های هوشمند

فکرش را بکنید که قبل از رسیدن به خانه، فر را روشن کنید، دمای خانه را تنظیم کنید، آبیاری باغچه خود را زمان‌بندی کنید و تلویزیون را روی شبکه مورد علاقه‌تان تنظیم کنید. اشتباه نکنید این صرفاً یک رویای دست نیافتنی نیست!

شاید تا چند دهه پیش اگر با کسی در مورد چنین خانه هوشمندی صحبت می‌کردید، آن را صرفاً رویا دست نیافتنی می‌دید. اما امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی، با کمترین هزینه می‌توانید خانه خودتان را با وسایل هوشمند مجهز کنید.

نمونه‌ای از تجهیزات هوشمند خانه
نمونه‌ای از تجهیزات هوشمند خانه

1. کنترل هوشمند نور (Lighting Control)

تعویض چراغ‌ و پریزهای قدیمی خانه با نمونه هوشمند کار چندان سختی نیست. امروزه طیف وسیعی از لامپ‌های هوشمند و دستگاه‌های کنترل نور در بازار موجود است که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. 

اما به طور کلی با هوشمند کردن روشنایی خانه‌ امکان تنظیم میزان نور، خاموش و روشن کردن چراغ‌ها به صورت جداگانه، تغییر رنگ چراغ و … برایتان میسر خواهد شد. هزینه پایین این تجهیزات و نصب راحت آن باعث شده تا افراد بیشتری نسبت به هوشمند سازی روشنایی خانه ترغیب شوند.

هوشمندسازی روشنایی خانه
هوشمندسازی روشنایی خانه

2. کنترل سیستم امنیتی و دوربین (Security System)

سیستم‌های امنیتی مثل دزدگیر و دوربین‌های مداربسته زمانی که به تلفن همراه شما متصل نباشند، کاربرد چندانی ندارند. امروزه در هر ساختمانی که نگاه کنید، دوربین مداربسته برای جلوگیری از سرقت وجود دارد. اما کمتر خانه‌ای را می‌بیند که برای امنیت خانه خود از دزدگیر هوشمند استفاده کرده باشد.

همچنین، با قفل هوشمند می‌توانید کد خاصی برای درب خانه در نظر بگیرید؛ ورود و خروج افراد را کنترل کنید و در بازه‌های زمانی مختلف کد ورودی قفل را تغییر دهید؛ آن هم بدون هیچ هزینه‌ای. خانه‌های هوشمند از سطح بالای ایمنی برخوردارند و امکان کنترل رفت و آمد را به صاحبان خانه می‌دهند.

درب‌های ضد سرقت
درب‌های ضد سرقت

3. کنترل سیستم اعلام و اطفاء حریق (Smoke Detection and Alerts)

سیستم اعلام و اطفاء حریق از جمله مهم‌ترین تجهیزات در ایمنی خانه محسوب می‌شوند. با نصب این سیستم می‌توانید از آتش سوزی در خانه مطلع شوید و به سرعت نیروهای امدادی را به محل اعزام کنید. البته نصب سیستم اطفاء حریق می‌تواند در جلوگیری از آتش سوزی همه بخش‌های خانه مفید باشد.

سیستم اعلام و اطفا حریق
سیستم اعلام و اطفا حریق

4. کنترل سیستم صوتی و تصویری (Control Smart Home Entertainment)

تلویزیون، دستگاه پخش موسیقی، بلندگو و … در همه خانه‌ها وجود دارد. به واسطه وجود تکنولوژی های جدید امکان کنترل این دستگاه‌ها آن هم از راه دور میسر شده است. به طوری که پخش موسیقی جداگانه در هر قسمت از خانه یا پخش و قطع موسیقی به محض ورود یا خروج از خانه امکان پذیر است. 

علاوه بر آن، می‌توانید تلویزیون را به گونه‌ای تنظیم کنید که در زمان پخش سریال مورد علاقه‌تان به صورت خودکار روشن شود یا به محض خوابیدن شما خاموش شود. 

کنترل سیستم صوتی و تصویری در خانه هوسمند
کنترل سیستم صوتی و تصویری در خانه هوسمند

5. کنترل سیستم سرمایشی و گرمایشی (Climate control)

احتمالاً در خانه‌های نوساز و ویلاهای شمالی سیستم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت و ترموستات هوشمند دیده باشید. عدم اتلاف انرژی و سرعت بالای این نوع سیستم‌ها باعث شده تا جایگزین خوبی برای پکیج و کولر آبی باشند. تقریباً در بیشتر شرکت‌ها و خانه‌ها از سیستم ترموستات هوشمند استفاده می‌شود.

با تنظیم ترموستات می‌توانید دمای خانه را ثابت نگه دارید و از فعالیت زیاد دستگاه گرمایش یا سرمایش و مصرف انرژی بالا جلوگیری کنید. 

سیستم سرمایش و گرمایش خانه
سیستم سرمایش و گرمایش خانه

6. سیستم هوشمند آبیاری (Smart Water Systems)

استخر، جکوزی، آب گیاهان باغچه و حتی آب لوله کشی داخل خانه هم می‌توانید با سیستم‌های هوشمند کنترل کنید. آبیاری باغ و باغچه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای صاحبان ویلا است. با سیستم هوشمند می‌توانید میزان آبیاری مورد نیاز باغچه خودتان را از راه دور کنترل کنید.

علاوه بر آن، با سیستم هوشمند آبیاری می‌توانید شیر سینک را باز کنید، آب آکواریوم را تعویض کنید و حتی دما و میزان آب استخر و جکوزی را کنترل کنید.

سیستم هوشمند آبیاری
سیستم هوشمند آبیاری

مطالب پیشنهادی مرتبط با خانه هوشمند: ویلاهای سازگار با محیط زیست و ویژگی آن‌ها

7. کنترل هوشمند وسایل خانگی (Smart home appliance control)

احتمالاً در برخی شرکت های خصوصی با جاروبرقی های کوچکی برخورده باشید که به صورت خودکار مسئولیت نظافت محیط را بر عهده دارند. یا اگر وسایل خانگی خود را به تازگی به روز کرده باشید، با قابلیت‌هایی مثل کنترل خودکار ماشین لباسشویی و یا امکان تنظیم دمای یخچال از راه دور برخورده باشید.

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و مردم خواه یا ناخواه به سمت آن حرکت می‌کنند. اگر چه برخی از قابلیت های وسایل خانگی و آشپزخانه هوشمند در ایران قابل استفاده نیست، اما امکان کنترل این وسایل در هر کجای دنیا که باشید برای شما میسر است.

امروزه امکان کنترل هوشمند هود، گاز، شیر آشپزخانه، ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرف‌شویی، فر، مایکروفر، دستگاه تصفیه آب و … وجود دارد. اما این به معنای این نیست که دیگر وسایل غیر الکترونیکی خانه شما قابل کنترل نیستند!

شما می‌توانید پرده های خانه خودتان را هم هوشمند کنید. به گونه‌ای که با دستور شما باز و بسته شوند. دنیای هوشمند به قدری گسترده شده که حتی می‌توانید زیر لیوانی هوشمند یا جاسوئیچی هوشمند هم داشته باشید.

کنترل هوشمند وسایل خانگی
کنترل هوشمند وسایل خانگی

8. دستیار صوتی خانگی یا هاب هوشمند (Smart Home Assistant & Smart HUB)

حالا برای کنترل تمام دستگاه‌های هوشمند خانه خود نیاز به یک روتر مرکزی و دستگاه کنترل کننده دارید. شاید در فیلم‌ها دیده باشید که صاحب خانه با صحبت کردن و فرمان‌های خاص می‌تواند وسایل هوشمند خانه را کنترل کند. دستیارهای صوتی مثل Google Home و الکسا اسمارت برای این کار ساخته شده‌اند. البته این دستگاه‌ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

روش بعدی برای کنترل دستگاه‌های هوشمند استفاده از یک هاب هوشمند است. این هاب تمام دستگاه‌های هوشمند شما را به هم متصل می‌کند تا بتوانید دسترسی راحتی برای کنترل آن‌ها داشته باشید.

دستیار صوتی خانگی
دستیار صوتی خانگی

چرا باید خانه هوشمند داشته باشیم؟

در پایان ...

هوشمند سازی خانه گرچه هزینه‌هایی برای شما در بر دارد، اما مزیت‌های وسیع آن وسوسه برانگیز است. اگر چه با نصب پنل‌های خورشیدی می‌توانید برق مصرفی مورد نیاز این تجهیزات را تولید کنید و از هزینه بالای برق جلوگیری کنید. 

ارسال دیدگاه