معرفی دریاچه چورت مازندران + عکس و آدرس

31 تیر 1402
0 دیدگاه
دریاچه چورت مازندران از نمای بالا

در دل جنگل‌های انبوه مازندران بهشت کوچکی با نام دریاچه چورت جای گرفته است. محلی که تا یک قرن پیش تنها چشمه‌های کوچک آبراهی از آن گذر می‌کردند؛ اما بر اثر حادثه‌ای طبیعی تبدیل به دریاچه کوچک اما شگفت انگیزی شده است.

دریاچه میانشه که شاید کمتر کسی با آن آشنا باشد، به عنوان یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی به شمار می‌رود. پنهان شدن این دریاچه در دل جنگل‌های انبوه با درختان چندین ساله به خودی خود آدم را به وجد می‌آورد؛ حال تصور کنید که در پاییز به دریاچه چورت سفر کرده باشید.

ترکیب نسیم خنک پاییزی با صدای آرامش بخش آب و درختان رنگارنگ ساعت‌ها شما را محو خودش می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با شگفتی‌های دریاچه چورت ساری آشنا شوید، ما را در ادامه همراهی کنید.

پاییز دریاچه میانشه
پاییز دریاچه میانشه

دریاچه چُورَت (Churat Lake) که به میانشه و خواهرخوانده دریای خزر نیز معروف است، از جاذبه‌های گردشگری ساری محسوب می‌شود. دریاچه‌ای شگفت‌انگیز و خاص که بر اثر زلزله پدید آمده است. دریاچه میانشه در سال 1318 و بر اثر رانش زمین و زمین لرزه پدید آمده است.

دریاچه‌ای که احتمالاً در شیب زیاد یا شکاف دره قرار گرفته و در دل طبیعت اطرافش محصور شده است. دریاچه‌ای که حدوداً 2.5 هکتار وسعت دارد. زمانی که آب دریاچه میانشه کمتر می‌شود به راحتی می‌توانید بقایای باقی مانده از درختان قدیمی را درون دریاچه مشاهده کنید.

اگر از بالا به تصاویر دریاچه میانشه نگاه کرده باشید، قطعاً شگفت زده خواهید شد. حالا فکر کنید که در کنار دریاچه اطراق کرده‌اید و هر طرف را که نگاه می‌کنید درختان سرسبز و انبوه دورتان را فراگرفته است؛ زیبا نیست؟!(:

نکته:
از شنا کردن در دریاچه چورت پرهیز کنید؛ چرا که به دلیل قرارگیری بقایای باقی مانده درختان و پوشش گیاهی جنگل در کف دریاچه، خطرات زیادی جان شما را تهدید می‌کند.

جنگل مه زده اطراف دریاچه
جنگل مه زده اطراف دریاچه

دریاچه چورت کجاست؟

دریاچه چورت بین شهرهای ساری و کیاسر مازندران و در 10 کیلومتری روستای چورت قرار گرفته است. این دریاچه در فاصله ۳۵۰ کیلومتری از شهر تهران قرار گرفته است. برای رسیدن به دریاچه میانشه هم از سمت ساری و هم از سمت سمنان می‌توانید حرکت کنید.

مسیر دسترسی دریاچه از ساری:

اگر می‌خواهید از ساری با ماشین به سمت دریاچه چورت حرکت کنید، باید خودتان را به سمت جنوب و روستای تاکام برسانید. بعد از دیدن تابلوی روستای چورت وارد فرعی شوید. پس از رسیدن به روستا می‌توانید با کمی پیاده روی خودتان را به دریاچه میانشه برسانید.

مسیر دسترسی دریاچه از سمنان:

اگر می‌خواهید از سمنان به دریاچه چورت بروید، باید به سمت شمال و شهر شهمیرزاد حرکت کنید. بعد از طی کردن مسافت 150 کیلومتری و پشت سر گذاشتن کیاسر پلی را مشاهده می‌کنید که ورودی جاده روستای چورت بعد از آن قرار دارد. پس از رسیدن به روستا نیز باید مسیر خاکی ۱۰ کیلومتری را برای رسیدن به دریاچه طی کنید.

آدرس: مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر- ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت

آب و هوای دریاچه:

دریاچه میانشه ساری در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا قرار گرفته است. از این رو آب و هوای معتدل و ییلاقی بر محل حاکم شده است. از این رو در روزهای گرم و شرجی شمال، می‌توانید به این دریاچه خوش آب و هوا پناه ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به دریاچه میانشه، چک لیست لوازم ضروری سفر به شمال را مطالعه کنید.

طبیعت زیبای دریاچه چورت
طبیعت زیبای دریاچه چورت

امکانات دریاچه میانشه

دریاچه چورت شاید به اندازه دریای خزر وسیع نباشد اما یکی از خاص‌ترین دریاچه‌های مازندران به شمار می‌رود. تفریحات و امکاناتی که می‌توانید در زمان بازدید از دریاچه میانشه استفاده کنید، به شرح زیر است:

  • ماهیگیری: ماهی‌های دریاچه یا توسط محلیان به داخل آب انداخته شده‌اند یا بر اساس جابجایی تخم‌ها توسط پرندگان به داخل آب افتاده‌اند. به هر حال امروزه با تولید مثل و افزایش جمعیت ماهی‌های دریاچه میانشه می‌توانید در این دریاچه ماهیگیری کنید.
  • قایق سواری: در دریاچه می‌توانید با خانواده قایق سواری کنید و از هوای لذت بخش و خنک منطقه استفاده کنید. البته اگر قصد قایق سواری دارید، باید خودتان قایق داشته باشید.
قایق سواری
قایق سواری
  • اقامتگاه‌های روستا: از آنجایی که دریاچه میانشه در نزدیکی روستای چورت قرار گرفته،‌ می‌توانید شب را در خانه‌های روستایی اقامت کنید.
  • آفرود سواری: کمی پیش‌تر در مورد محبوب بودن دریاچه میانشه از نظر طبیعت گردان صحبت کردیم. اما باید بدانید که مسیر دریاچه میانشه حتی برای آفرودسواران هم جذاب است. مسیر پر شیب و سراسر هیجان که آفرودسواران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.
  • پیاده روی: مسیر منتهی به دریاچه به حدی جذاب است که پیشنهاد می‌کنیم با پای پیاده و کوله مجهز این مسیر را طی کنید.
  • پیک نیک: دریاچه چورت برای پیک نیک و کمیپنگ هم بسیار مناسب است. اگر به دنبال محل زیبایی برای برپایی پیک نیک با خانواده هستید یا می‌خواهید شبی را در کنار جاذبه‌ای طبیعی سپری کنید، دریاچه میانشه را به خاطر بسپارید.
  • عکاسی: در آخر فراموش نکنید که حتماً دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید. طبیعت چورت همیشه شگفت زده‌تان می‌کند.

در مسیر منتهی به دریاچه می‌توانید تنقلات مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین، در مسیر سرویس بهداشتی‌های متعددی وجود دارد اما در خود دریاچه این امکانات وجود ندارد.

چورت دریاچه‌ای در دل جنگل‌های شمالی
چورت دریاچه‌ای در دل جنگل‌های شمالی

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه چورت

سؤالات متداول

دریاچه چورت به دلیل محل قرارگیری خاص خود، در همه فصول سال زیبا است. اما فصل بهار با طبیعت سرسبز و فصل پاییز با سمفونی رنگ‌های جذابش، می‌تواند بهترین زمان برای بازدید از دریاچه باشد.

بله،‌ دریاچه چورت دارای ماهی‌های زیادی است. از این رو می‌توانید در سفرتان به چورت، در این دریاچه ماهیگیری کنید.

دریاچه میانشه در میان شهر ساری و کیاسر مازندران و در 10 کیلومتری روستای چورت قرار گرفته است.

طبیعت بکر دریاچه در فصل بهار
طبیعت بکر دریاچه در فصل بهار

در پایان ...

هر طرف از طبیعت شمال را که نگاه کنیم، جاذبه‌ای بکر و خاص به چشممان می‌خورد. دریاچه چورت هم یکی از همین جاذبه‌های خاص و ناشناخته مازندران است. البته طی سال‌های اخیر و با برپایی تورهای گردشگری متفاوت، مردم بیشتری با این دریاچه آشنا شدند.

اگر تا به حال به دریاچه میانشه سفر کرده‌اید، نظر خود را در مورد آن با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه