متل قو کجاست؟ راهنمای سفر به متل قو

1 مرداد 1402
0 دیدگاه
متل قو

امروز می‌خواهیم شما را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای دریای خزر یعنی متل قو ببریم. متل قو، سلمان شهر یا ساقی کلایه؛ این اسم‌ها برایتان آشنا نیست؟! داستان پیدایش متل قو کمی متفاوت‌تر از دیگر شهرها است. 

شهر توریستی، تفریحی و تجاری که قدمت چندانی ندارد و ساخت آن به سال 1338 هجری شمسی بازمی‌گردد. اما جذابیت آن به حدی است که در برخی روزهای سال جمعیت آن به 200 هزار نفر هم می‌رسد. محال است به شمال سفر کرده باشید و گذرتان به برج‌های دوقلو متل قو نخورده باشد. اما آیا از دیدنی‌ها و تفریحات هیجان انگیز آن اطلاعات دارید؟!

با مجله گیلیم همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد سفر به متل قو، ‌دیدنی‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز خرید آن بدانید را بازگو کنیم.

برج های دوقلو متل قو

متل قو از توابع شهرستان عباس آباد در استان مازندران است که ۵ کیلومتر با غرب کلارآباد فاصله دارد. شهری ساحلی با مساحت 750 هکتار که در حال حاضر 14 هزار نفر جمعیت دارد. برای رسیدن به این شهر زیبا فرقی نمی‌کند که از کدام جاده سفر خودتان را آغاز کرده باشید؛ جاده هراز، چالوس یا قزوین – رشت. فاصله این جاده‌ها تا متل قو تقریباً یکسان است.

مسیر دسترسی سلمان شهر با خودرو: اگر از جاده چالوس حرکت کرده باشید، باید از جاده ساحلی سیاهکلرود خودتان را به عباس آباد و در نهایت سلمان شهر برسانید. اما اگر جاده هراز را برای سفر خود انتخاب کرده باشید، باید به سمت محمودآباد بروید. سپس به سمت چالوس و در نهایت سلمان شهر رانندگی کنید. خودتان را به عباس آباد و در نهایت سلمان شهر برسانید. اما اگر جاده هراز را برای سفر خود انتخاب کرده باشید، باید به سمت محمودآباد بروید. سپس به سمت چالوس و در نهایت سلمان شهر رانندگی کنید.

اگر از سمت اتوبان قزوین – رشت به سمت سلمان شهر حرکت کرده باشید؛ باید از شهرهای لاهیجان، ‌رامسر و شهسوار بگذرید تا به این مقصد دوست داشتنی برسید.

مسیر دسترسی سلمان شهر با هواپیما: اگر قصد دارید با پرواز هوایی به متل قو بروید؛ فرودگاه رامسر و فرودگاه نوشهر بهترین انتخاب هستند. پس از رسیدن به فرودگاه با تاکسی یا اتوبوس می‌توانید خودتان را به متل قو برسانید. فاصله فرودگاه نوشهر تا سلمان شهر 30 کیلومتر و فاصله فرودگاه رامسر تا سلمان شهر 53 کیلومتر است.

مسیر دسترسی سلمان شهر با قطار: نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به متل قو، ایستگاه قائم شهر است. فاصله این ایستگاه تا سلمان شهر 173 کیلومتر است که می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی طی کنید.

آدرس متل قو: مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

فاصله تا رشت: 173 کیلومتر

فاصله تا ساری: 194 کیلومتر

فاصله تا تهران: 220 کیلومتر

آب و هوای متل قو

همان طور که پیش‌تر گفتیم متل قو شهری ساحلی است آب و هوای این منطقه نیز معتدل و مرطوبی است. از این رو دارای تابستان‌های گرم با رطوبت بسیار بالایی است. از طرف دیگر با شروع فصل پاییز شاهد بارش باران‌های سیل آسا در منطقه هستیم. فصل زمستان هم به ندرت با بارش برف در منطقه روبرو می‌شویم.

بهترین زمان سفر به متل قو

بهترین زمان سفر به این شهر اوایل اردیبهشت و خرداد و اواخر شهریور است. از آنجایی که فرودین ماه سیل عظیم جمعیت به سمت منطقه روانه می‌شود؛ ترافیک‌های سنگین و شلوغی منطقه آزاردهنده است. اما اردیبهشت و خرداد که آب و هوای بارانی و عطر دل انگیز بهار نارنج در منطقه حاکم است؛ بهترین زمان سفر به متل قو است.

نمای دیگر برج دو قلو متل قو

تاریخچه متل قو

جایی که امروز به عنوان شهری توریستی از آن یاد می‌شود، در گذشته جنگلی بیش نبود. داستان پدیدار شدن شهری با نام متل قو در این منطقه به قبل از انقلاب و دوران جوانی فردی به اسم جمشید جوانشیر باز می‌گردد.

آقای جوانشیر زمانی که برای بازدید به این منطقه وارد شده، متوجه جنگل متروکه‌ای در این ناحیه می‌شود. در این زمان به فکر تبدیل این جنگل به باغ مرکبات می‌افتد که البته به دلیل بستر نامناسب خاک و شرایط آب و هوایی با شکست مواجه می‌شود.

از آنجایی که در آن زمان تنها ۳ هتل گران قیمت در شمال کشور وجود داشت؛ آقای جوانشیر به فکر تأسیس اقامتگاهی ارزان قیمت و با کیفیت در این منطقه میافتد. در نهایت در سال 1338 هجری شمسی متل قو با ۱ سالن اجتماعات، 12 اتاق و 2 ویلای شیک آماده پذیرایی از میهمانان می‌شود.

کم‌کم با استقبال مسافران از متل قو، منطقه رونق گرفت و عده‌ای در آن ساکن شدند. در نهایت شهرک کوچک متل قو با نام ساقی کلایه تأسیس شد. ساقی نام دختر آقای جمشید جوانشیر است. در سال 1341 همسر آقای جوانشیر یعنی خانم پریمرز فیروزگر به عنوان شهردار ساقی کلایه انتخاب شد.

متل قو روز به روز در حال پیشرفت و ترقی بود تا اینکه انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و آقای جوانشیر به خارج از کشور رفت. بعد از انقلاب اموال جمشید جوانشیر مصادره شد. چند سال بعد آقای جوانشیر به کشور بازگشت اما نتوانست اموالش باز پس گیرد.  

متل قو قبل از انقلاب با نام ساقی کلایه شناخته می‌شد. اما بعد از انقلاب به سلمان شهر تغییر نام داد. برج‌های دوقلو عظیم زاده هم به یاد متل قو آقای جوانشیر به متل قو شهرت دارد. 

متل قو

جاذبه‌های گردشگری سلمان شهر

متل قو با کمترین فاصله ممکن با دریای خزر و نزدیکی به جنگل، همواره مورد توجه گردشگران زیادی است. از طرف دیگر وجود مراکز تجاری لوکس و امکانات رفاهی مدرن در این شهر باعث شده تا به عنوان شهری گران قیمت در مازندران محسوب شود.

1. مجتمع قو الماس خاورمیانه

برج‌های قو شهر سلمان شهر که دیگر نیازی به تعریف ندارند. ۲ برج دوقلوی ۲۵ طبقه با یک برج عظیم مدرن و لوکس که به عنوان نماد شهر متل قو شناخته می‌شوند. مجموعه‌ای متشکل از هتل ۵ ستاره دلوکس، مجتمع ورزشی الماس، مجتمع تجاری الماس قو و مجتمع مسکونی قو که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار هستند.

اصلاً اگر شب به این شهر سفر کرده باشید می‌دانید که نورپردازی‌های زیبای این برج‌ها در نزدیکی ساحل،‌ حال و هوای دیگری به منطقه بخشیده است.

2. غار آبی دانیال

غار آبی دانیال دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران با طول 2000 متر در نزدیکی متل قو قرار دارد. غاری زیبا که در تمام طول مسیر رودخانه‌ای در آن جریان دارد. عمق این رودخانه در بخش‌های مختلف غار متغیر است اما به طور معمول از 1 متر تجاوز نمی‌کند. یادتان باشد که برای بازدید و پیمایش داخل غار نمی‌توانید از قایق استفاده کنید و گاهی باید به صورت سینه خیز حرکت کنید.

غار آبی دانیال

3. جنگل تیلا کنار

جنگل تیلا کنار در انتهای خیابان دریا گوشه متل قو قرار گرفته است. جنگلی با پوشش گیاهی خاص و درختان سر به فلک کشیده که در دسته زیباترین جنگل‌های مازندران به شمار می‌رود. اگر برای پیک نیک به دنبال مکان خوش آب و هوا و زیبایی هستید؛ می‌توانید سری به جنگل تیلاکنار بزنید.

4. روستای اسب چین

روستای اسب چین با قدمت 1000 سال یکی از قدیمی‌ترین روستاهای عباس آباد محسوب می‌شود. چشم انداز زیبای منطقه به دریا، وجود رودخانه، چشمه و مزارع در روستا و نزدیکی آن به متل قو باعث شده تا میزبان گردشگران زیادی باشد.

5. پلاژ ساحلی متل قو

پلاژ ساحلی متل قو با تفریحات دریایی متنوع و هیجان انگیز همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. تفریحاتی چون جت اسکی،‌ شنا، قایق سواری، پاراسل، اسکی روی آب، شاتل دریایی، هاورکرافت، والیبال ساحلی،‌ فوتبال ساحلی،‌ ساخت مجسمه و … را می‌توانید در پلاژ ساحلی متل قو تجربه کنید.

اگر وسایل و تجهیزات مربوط به شنا را نداشته باشید هم می‌توانید در پلاژ ساحلی تهیه کنید. رستوران و کافه‌های پلاژ ساحلی نیز غذاهای باکیفیتی ارائه می‌دهند.

قایق سواری در متل قو

سوغاتی سلمان شهر

اصلاً مگه سفر بدون خرید سوغاتی می‌شه؟! از سوغاتی‌های خوشمزه سلمان شهر می‌توان به شیرینی‌های محلی، ترشی، لواشک،‌ زیتون،‌ چای،‌ برنج و دیگر سوغاتی‌های شمال اشاره کرد. اگر قصد خرید صنایع دستی هم داشته باشید؛ می‌توانید محصولات حصیر بافی،‌ لاک تراشی، سفالی، موج بافی، جاررو بافی و گیلیم بافی را از فروشگاه‌های متل قو تهیه کنید

غذاهای محلی سلمان شهر

سلمان شهر هم همانند دیگر شهرهای شمالی دارای غذاهای محلی خوشمزه و باکیفیتی است که می‌توانید در رستوران‌های سطح شهر طعم لذیذ آن‌ها را بچشید. غذاهایی مثل ماهی شکم پر، ترش سماق، خورشت آلو، فسنجون، آغوز مسما و خورشت ناردون از غذاهای محلی معروف متل قو هستند.

غذای محلی سلمان شهر

سؤالات متداول

·         نام اصلی شهر متل قو چیست؟

متل قو قبل از انقلاب با نام ساقی کلایه شناخته می‌شد. بعد از انقلاب نیز به سلمان شهر تغییر نام داد.

·         متل قو کجاست؟

این شهر از توابع شهرستان عباس آباد است که در ۵ کیلومتری غرب کلارآباد قرار دارد.

·         متل قو در کدام استان است؟

متل قو از معروف‌ترین شهرهای استان مازندران است.

·         نماد اصلی سلمان شهر چیست؟

نماد اصلی سلمان شهر پروژه الماس قو یا همان برج‌های بزرگ عظیم زاده هستند.

·         معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری متل قو کدام‌اند؟

جنگل تیلا کنار، پروژه الماس قو خاورمیانه، غار دانیال، پلاژ ساحلی متل قو و روستای اسب چین از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری سلمان شهر هستند.

کوچه های متل قو

در پایان ...

همان طور که پیش‌تر خواندیم متل قو یکی از مهم‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای مازندران است. شهر ساحلی کوچکی که به واسطه مراکز تجاری و ویلاهای لوکسش در رده شهرهای گران قیمت مازندران قرار می‌گیرد. البته متل قو تنها به مراکز خرید لوکسش شهرت ندارد؛ بلکه تفریحات هیجان انگیز و متنوع دریایی آن مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

نظر شما در مورد سلمان شهر چیست؟ آن را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه