مکان‌های گردشگری ساری | معرفی ۱۴ جاذبه دیدنی ساری

1 خرداد 1402
0 دیدگاه
مکان‌های گردشگری ساری

خستگی ماه‌ها کار و تلاش را به تن دارید و درپی آن هستید که با سفری کوتاه در داخل ایران، جانی تازه بگیرید. هوس کرده‌اید به ساحل و دریای نیلگون مازندران بروید؛ اما به کجا؟ به آمل و نوشهر یا به قائم‌شهر و بابل؟ 

برنامه سفر را با جستجو کردن در گوگل و یافتن شهرهای شمالی مطلوب، آغاز می‌کنیم. در حین جستجو، گوشه‌ی چشممان به مکان‌های گردشگری ساری می‌خورد. همین باعث می‌شود که دلمان بخواهد به ساری سفر کنیم.

با مجله گیلیم همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد جاذبه‌های گردشگری ساری بدانید را بازگو کنیم.

تصویر هوایی از شهر ساری
شهر زیبای ساری از نمای بالا

ساری (مرکز استان مازندران) دارای 6 بخش به نام‌های: بخش مرکزی، رود پی، رود پی شمالی، کلیجان رستاق، چهاردانگه و دودانگه است. هر کدام از این ۶ بخش، بی‌شمار مکان گردشگری دارد. 

حال از طبیعت و جنگل‌های بکر ساری برایتان  بگوییم یا تاریخ و گذشتگان نیکش که قدمتی شش هزار ساله دارد و ساری را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران معرفی کرده است. البته که در فطرت آدمی، طبیعت دوستی و عشق به گذشتگان موج می‌زند و هر دو وجه گردشگری شهر ساری مورد توجه خواهد بود. 

به هر کدام از این مکان‌ها که پا بگذاریم؛ مردم مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی مازندران، با گویش سارَوی از شما به گرمی استقبال خواهند کرد.

طبیعت زیبای ساری
طبیعت زیبای ساری

چگونه به ساری برویم؟

برای سفر به ساری می‌توانید از قطار، هواپیما، اتوبوس یا خودرو شخصی استفاده کنید.

سفر به ساری با قطار: اگر از تهران به ساری با قطار سفر کنیم؛ مسیر ریلی آن بسیار دل‌فریب است چرا که از دل کوه‌ها عبور می‌کند. ایستگاه‌های شهرهای مختلف یکی از یکی زیباتر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. عبور قطار از تونل گدوک، طولانی‌ترین تونل ایران که در شهرستان فیروزکوه واقع است، حدود 3 دقیقه و 20 ثانیه زمان می‌برد و هم‌چنین گذر از پل وِرِسک، شاهکار دوره‌ی پهلوی، که از میان کوه‌های شهرستان سوادکوه عبور می‌کند؛ از جاذبه‌های حیرت‌انگیز مسیر سفر به شهر ساری است.

سفر به ساری با هواپیما: مسافرت با هواپیما به ساری نیز از طریق فرودگاه ساری است که در نزدیکی دشت ناز قرار دارد و زیبایی‌های آن منطقه با سفر هوایی به خوبی نمایان است.

سفر به ساری با خودرو شخصی: و در نهایت اگر بخواهید با ماشین شخصی به ساری سفر کنید؛ می‌توانید از راه‌های پر پیچ و خم جاده‌ی هراز، جاده‌ی چالوس یا جاده‌ی فیروزکوه، که هر کدام سرسبز و زیبا هستند، به ساری سفر کنید.

به نظر شما کدام جاده برای سفر به مازندران مناسب است؟ آیا مطلب “از کدام جاده به شمال برویم؟” را مطالعه کرده‌اید؟! در این مطلب مسیرهی پرطرفدار تهران شمال را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

لیست جاذبه‌های گردشگری ساری

1. دریای خزر

همیشه صدای آب در کنار ساحل، آرامشی درونی به انسان می‌بخشد و گوش جان سپردن به آن، غم و غصه را از او می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در هوای بهاری سری به دریای خزر بزنید و تا هوا گرم و شرجی نشده از آن بیشتر لذت ببرید.

دریای پهناور خزر، یار قدیمی مردم ایران است که در کل جهان به نام دریاچه‌ی کاسپین شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین دریاچه‌ی دنیا که به خاطر وسعت فراوانش، دریا نام گرفته است. آب‌های دریاچه‌ی خزر، جزو آب‌های نسبتاً شیرین جهان محسوب می‌شود. 

دریای خزر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که بستری مناسب برای زندگی انواع جانداران دریایی جهان است. بیش از ۸۵۰ گونه جانور و بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی در آن زندگی می‌کنند. اما یک سوال همیشه ذهن ما را به خود مشغول کرده که آیا ممکن است روزی کوسه‌ای در ساحل دریای خزر ببینیم؟!

با جستجو به این جواب رسیدیم که هرگز امکان‌پذیر نیست! چرا که کوسه‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند و در دریاچه‌ی خزر دیده نمی‌شوند.

از شرح ویژگی‌های دریای خزر که بگذریم؛ به تفریحات و سرگرمی‌هایی می‌پردازیم که می‌توانیم آن‌جا داشته باشیم. سالانه بسیاری از مردم ایران به دریای مازندران سفر می‌کنند و مدتی را در هتل‌ها و خانه‌های ویلایی آن، یا حتی در یک چادر چند نفره به همراه یک منقل کبابی سپری می کنند و در سواحل زیبا و بکر آن، آب‌تنی می‌کنند.

آدرس
مازندران، ۲۸ کيلومتری شمال ساری، ورودی خزر آباد در سه کيلومتری ساحل دريای خزر
دریای خزر یا همان دریاچه کاسپین
دریای خزر یا همان دریاچه کاسپین

2. چشمه‌ی باداب سورت

استان مازندران را می‌توان، شهر رنگ‌ها نام نهاد. دریای آبی رنگ و جنگل‌های انبوه سبز رنگ به کنار؛ در کنار این رنگ‌ها، اکنون چشمه‌های پلکانی رنگارنگ باداب سورت، از مکان‌های گردشگری ساری که زیبایی ذاتی آن باورکردنی نیست؛ منبع دیگری از رنگ‌آمیزی طبیعت در ساری است.  

چشمه‌های رنگارنگی که از دل زمین بیرون می‌آیند و همگان را حیرت‌زده می‌کنند. اگر مشتاق دیدن این چشمه‌های رنگارنگ هستید؛ می‌توانید آن را در روستای اَرست از بخش چهاردانگه ببینید. از ویژگی‌های خاص این چشمه‌ها این است که هر کدام از این آب‌ها از لحاظ رنگ، بو، مساحت و عمق چشمه با دیگری تفاوت دارد و تابلویی حیرت‌ انگیز از نقاشی خلقت خداوند را در این چشمه‌ها به چشم می‌بینید. 

از جمله ویژگی‌های جالب توجه این چشمه آن است که دومین چشمه شور جهان بعد از چشمه‌های ترکیه می‌باشد و هم‌چنین دومین اثر طبیعی ثبت شده در ایران پس از کوه دماوند است.

یکی از این چشمه‌های پلکانی، مساحتی حدود ۱۵ مترمربع دارد و عمق آن نیز بسیار زیاد است و آب آن شور می‌باشد که درمان کننده‌ی اغلب بیماری‌های پوستی و روماتیسمی می‌باشد. چشمه‌ی دیگر آن، حاوی آب‌های ترش با رنگ‌های نارنجی و زیبایی‌های بکر است که حتما خواص درمانی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

این طبیعت بکر سال‌های است که ماندگار است و حتی در سال‌های خشکسالی هم این چشمه‌ها هم‌چنان پر آب هستند. این رنگ‌های زیبا در طلوع و غروب خورشید، زیبایی صد چندان پیدا می‌کنند و همه‌ی بازدیدکنندگان را مست رنگ‌های خود می‌کنند.

آدرس
مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست
چشمه باداب سورت در ساری
چشمه باداب سورت در ساری

3. دشت ناز ساری

از نامش مشخص است که این منطقه، چه مکان زیبایی می‌تواند باشد. اول بگوییم که اگر ساکن شهری هستید که فرودگاه دارد؛ به راحتی می‌توانید بلیطی به مقصد فرودگاه ساری تهیه کنید که در ۱۱ کیلومتری دشت ناز است و سفری متفاوت را تجربه کنید. 

از آن بالا، طبیعت محشر و چشم‌نواز هفت رنگ آن را نظاره کنید و همراه عقاب‌ها و پرندگان، لذتی متفاوت از دنیا بچشید. این منطقه در گذشته جزو املاک شاهنشاهی بوده و پس از آن به منطقه‌ی حفاظت‌شده تبدیل شده است. مساحت آن ۵۶ هکتار است و ۴۴۷ گونه گیاهی در آن زیست می‌کنند. 

این‌جا دارای کوه‌ها و جنگل‌های جلگه‌ای است؛ از آن جنگل‌ها که همیشه در دروس جغرافیا می‌خواندیم. جلگه‌ها، مناطق حاصل‌خیز هستند؛ با این اوصاف این مکان، منطقه‌ی بسیار مناسبی برای زندگی حیوانات زیادی است. گونه‌های جانوری خاص که در جهان کم یاب و نادر هستند؛ مانند گوزن‌های زرد رنگ خاص.

آدرس
مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریار‌کنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز
گونه‌های جانوری دشت ناز ساری
گونه‌های جانوری دشت ناز ساری

4. رودخانه‌ی تجن

رودخانه‌ی تجن، یکی دیگر از اماکن گردشگری ساری است. اگر هوس کرده‌اید ماهی‌گیری کنید؛ با داشتن پروانه‌ی شکار می‌توانید قلاب و تور ماهیگیری خود را آماده کرده و به این رودخانه سری بزنید که در شرق ساری واقع شده است. 

اگر هم پروانه‌ی شکار ندارید هم غمی نیست چرا که در این روزها کمتر کسی به طبیعت و حفاظت از آن اهمیت می دهد! بگذریم… رودخانه‌ی تجن، ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و از کوهساران و تنگه‌ها گذر می‌کند تا به دریای  خزر برسد. 

ناگفته نماند که در مسیر خود، پل‌های محلی زیادی را پشت سر می‌گذراند و اکثر این پل‌ها مربوط به دوره‌ی صفویه و پس از آن می‌باشد. پل معلق ساری نیز، برای عبور قطار از روی آن ساخته شده است.  مهم‌ترین سد قرار گرفته بر رود تجن، سد شهید رجایی یا سد سلیمان تنگه است که بر سر همین رود بسته شده است و منطقه‌ی گردشگری حفاظتی بسیار زیبایی را برای طبیعت‌گردان ایجاد کرده است.

اگر بخواهیم بر روی نقشه، در قسمت جنگل‌های هیرکانی مازندران سیر و سفر کنیم؛ آبشارهای متعددی خواهیم یافت که بسیار مناسب گردشگری و سفر است اما مهم این است که شاید با ماشین، راهی به این مکان‌های طبیعی گردشی نباشد و ممکن است مجبور باشید مسافتی را کوه‌نوردی کنید تا به آن مکان برسید. 

حتماً قبل از تصمیم به گردش، راه‌های دست‌یابی به مکان مورد نظر خود را بیابید؛ سپس با ابزار و تجهیزات لازم به آن‌جا سفر کنید تا مشکلی احتمالی برای شما پیش نیاید.

آدرس
مازندران، ساری، امتداد رود تجن
رودخانه تجن ساری
رودخانه تجن با طول ۱۶۰ کیلومتر

5. آبشار طبیعی بولا

شاید کمتر نام این آبشار را شنیده باشید؛ اما از مکان‌های گردشگری ساری است که واقعاً زیبا بوده و از سال ۱۳۸۷ جزو مکان‌های تحت حفاظت قرار گرفته است. آبشار بولا در بخش دودانگه واقع شده و جزو جنگل‌های سنگده می باشد.

این آبشار، مرزی بین استان مازندران و استان سمنان است و اگر با هواپیما یا بالگرد از بالا نظاره‌گر این آبشار باشیم؛ خواهیم دید که یک طرف سبز و زیبا و پر از مراتع است و طرف دیگر یعنی استان سمنان خشک و بدون گیاه است.

آبشار بولا عرض زیادی دارد. سرتاسر آن را خزه تشکیل داده و همین ویژگی‌های آن باعث شده تا حیوانات مختلفی از جمله قورباغه در سرتاسر آبشار زندگی کنند. این آبشار در همه‌ی فصول سال برقرار است و از چشمه‌های متعددی تغذیه می‌کند. 

مسیر رسیدن به آبشار، شیب‌های تندی دارد و برای عبور از آن، جوانب احتیاط را باید کاملا رعایت کرد. از روستای سنگده تا خود آبشار تقریبا ۳۸ کیلومتر فاصله است که برخی از جاهای مسیر را با ماشین و برخی از آن را باید پیاده رفت. 

این مسیر پیاده‌روی آنقد ناب و زیباست که تمام غم و غصه‌های خود را از یاد می‌برید و اگر در راه خستگی امان دهد، دیگر میلی به بازگشت به اقامت‌گاه خود ندارید. با آن‌که آبشار در ارتفاع ۱۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده اما هوای این مکان جنگلی، فوق العاده مطبوع بوده و اگر لباس‌های تابستانی بپوشید نه سردتان می‌شود و نه گرم. 

شاید اگر گرسنگی امان ندهد و شما قصد تهیه‌ی جوجه آتشی بکنید که مانعی نیست؛ به هر حال باید انرژی برای بازگشت را تأمین کنید اما مهم‌تر از گرسنگی، مراقبت از محیط زیست است که حتما باید، مراقب آتشی باشید که روشن کرده‌اید و تا خاموش نشده، حرکت نکنید.

آدرس
مازندران، بخش دودانگه ساری، منطقه سنگده
آبشار بولا در جنگل‌های سنگده
آبشار بولا در جنگل‌های سنگده

6. پارک جنگلی شهید زارع

اگر قصد تفریح در یک بعدازظهر آفتابی را دارید؛ پیشنهاد ویژه‌ی گیلیم ازمیان مکان‌های گردشگری ساری، سمت پارک جنگلی شهید زارع است. پارکی جنگلی که ۷۰ هکتار مساحت دارد و در ۳ کیلومتری جاده‌ی ساری به بهشهر واقع شده است. 

زیبایی و آرامش این پارک قابل وصف نیست. شما به واقع، مست جنگل و بوی درختان می‌شوید و آرامش عجیبی، وجود شما را فراخواهدگرفت. امکانات برای اسکان در این پارک نیز فراهم است و می‌توانید شب را در این پارک زیبا به سر ببرید. امکانات پارک، هم برای بزرگسالان است، هم برای کودکان.

آدرس
مازندران، ساری، جنب بيمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری
پارک جنگلی شهید زارع با امکانات رفاهی مناسب
پارک جنگلی شهید زارع با امکانات رفاهی مناسب

7. دریاچه‌ی الندان

دریاچه‌ی الندان، مانند دریاچه‌هایی است که در انیمیشن‌های کودکی‌مان دیده‌ایم؛ کوچک اما زیبا و دوست‌داشتنی. کل مساحت آن ۱۷ هکتار است اما در هنگام بارندگی به ۳۰ هکتار هم می‌رسد. این دریاچه به گونه‌ای است که فقط با آب‌های باران پر می‌شود و از هیچ جای دیگر، آبی به آن اضافه نمی‌‍‌شود. 

طبق گفته‌ی محلی‌های این منطقه، حال دریاچه در سال ۹۶ خوب نبوده و آب آن به شدت کم شده بوده است اما خداروشکر، دوباره احیا شده و اکنون، زیبایی آن برقرار است. دور تا دور دریاچه می‌توانیم لاک‌پشت‌های کوچک و بزرگی را ببینیم که آرامش خاصی دارند و انگار در این دنیای پر از سرعت و شتاب، جایی ندارند.

در فصل زمستان، اردک‌های وحشی در این مکان زندگی می‌کنند و ماهی‌های کوچک و بزرگی نیز به این منطقه وارد شده است. گاهی، گاوهای محلی‌ها نیز در اطراف دریاچه خودنمایی می‌کنند و انگار آن‌ها نیز با گردشگران خو گرفته‌اند و با حضور آن‌ها مشکلی ندارند!

این دریاچه در ۲۰ کیلومتری شهر کیاسر واقع شده و در بخش چهاردانگه قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه، پر از درختان مختلفی نظیر ولیک و ازگیل است که منظره‌ی جالبی را ایجاد کرده است.

آدرس
مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه
دریاچه‌ی الندان ساری
دریاچه‌ زیبای الندان ساری

8. دریاچه‌ی چورت

معرفی مکان‌های طبیعی گردشگری ساری را با دریاچه‌ی چورت خاتمه می‌دهیم. دریاچه‌ی جوانی که ۸۰ سال پیش بر اثر رانش‌های زمین ایجاد شده و دورتا دور آن را پوشش جنگلی فراگرفته. از بالا که به این دریاچه 2.5 هکتاری نگاه می‌کنیم؛ انگار راه زمینی برای رسیدن به آن وجود ندارد، اما این‌طور هم نیست. 

برای بشر همه‌ی راه‌های ورود به طبیعت باز است. با این حال طبق گفته‌ی اشخاصی که به این مکان سفر کرده‌اند؛ این دریاچه در ارتفاع بالا قرار دارد و انگار در قله‌های چند کوه، یک دریاچه ایجاد شده است. بنابراین، امکان ایجاد منطقه‌ی کمپ تقریباً وجود ندارد و امکانات رفاهی نیز در حد صفر است؛ اما بودن در چنین مکانی آن‌قدر هیجان‌انگیز است که برای یک بار هم که شده تجربه‌ی رفتن به آن، زیبا وخاص است.

این دریاچه در نزدیکی روستای چورت در بخش چهاردانگه‌ی ساری واقع شده و در حدود ۱۰ کیلومتری روستا است.

ممکن است پس از بازگشت از دریا، یا در مسیر بازگشت از مکان‌های طبیعی، هوس دیدن مناطق داخل شهری ساری به سرمان بزند؛ چرا که مناطق داخل شهری در دسترس‌تر از مکان‌های طبیعی است. این مناطق گاهی اوقات مورد کم لطفی قرار می‌گیرند؛ اما باید بگوییم که گردشگری درون شهری نیز به نوبه‌ی خود، جذاب و هیجان‌انگیز است. در ادامه‌ی مسیر، همراه ما باشید.

آدرس
مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر- ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت
دریاچه چورت جاذبه گردشگری ساری
دریاچه چورت از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ساری

9. برج ساعت

برج ساعت، یکی از مناطق گردشگری ساری است که به شما قول می‎دهیم، هنگامی که سرگرم پیدا کردن محل اسکان خود هستید؛ حتما آن را در مرکز شهر خواهید دید. این ساعت بزرگ سفید رنگ، با نوارهای قرمز رنگ، در میدان مرکزی شهر ساری قرار دارد و هم در شب و هم در روز زیبا و دیدنی است.

این برج دارای ۴ ساعت است که از ۴ طرف خیابان منتهی به آن دیده می‌شود، اما راستش را بخواهید به گفته‌ی طراحان، فقط از یکی از خیابان‌های منتهی به میدان، ساعت به خوبی دیده می‌شود.

از ویژگی‌های قابل ذکر این برج آن است که صدای ناقوس این ۴ ساعت ژاپنی، در هرساعت به تعداد همان ساعت نواخته می‌شود. بنابراین در ساعت ۱۲روز یا ۱۲ شب، صدای ساعت به تعداد ۱۲ بار نواخته می‌شود و بیشترین صدا را در این زمان‌ها از ساعت خواهیم شنید.

سازه‌های این بنا در حال حاضر از سنگ و سیمان است، اما در گذشته، سازه‌ی آن ضعیف‌تر بوده. در سال ۱۳۴۴ شهرداری بنا را تخریب کرده و در سال 1355 تصمیم گرفت که برج را با معماری تازه‌ای بسازد که کار ساخت آن تا سال 1357 طول کشید.

آدرس
مازندران، ساری، مرکز ساری
برج ساعت ساری
برج ساعت در میدان مرکزی شهر

10. پارک ملل ساری

یک مجموعه‌ی تفریحی توریستی که در ۱۰۰ روز احداث شده است و جزو محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی شمال کشور می‌باشد. پرچم کشورهای مختلف در سردر ورودی این پارک نصب شده و به همین جهت، این پارک را پارک ملل نامیده‌اند.

مساحت پارک در حدود ۳۵ هکتار است که به طول ۲ کیلومتر ساخته شده است. جزیره‌ی مصنوعی، پیست دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و پیاده‌روی شبانه‌ی آن بسیار خاطره‌انگیز خواهد شد.

آدرس
مازندران، ساری، خیابان سلمان فارسی، میدان پلیس، خیابان کاکوئی، خیابان پارک ملل
پارک ملل از جاذبه‌های گردشگری ساری
پارک ملل از جاذبه‌های گردشگری ساری

11. عمارت فاضلی

شاید در ذهن خود بگویید که همه خانه‌های قدیمی شهرها، مانند یکدیگر هستند و از دیدن این عمارت اجتناب کنید و این ضرب المثل که مُشت نمونه خرواراست در ذهنتان تداعی شود؛ اما باید بگوییم که هر خانه‌ی قدیمی، سخنی از گذشتگان دارد و با دیدن آن‌ها، درس‌هایی خواهیم گرفت. ارزش نهادن به این مکان‌ها، احترام به فرهنگ و اعتبار و اصالت ماندگار گذشتگان ما است.

این بنا در دوره‌ی قاجار ساخته شده و در دوره‌ی پهلوی، بنای دیگری به آن اضافه شده است. صاحب آن یک آموزگار بوده اما سازنده‌ی این بنا مشخص نیست. بنا دارای سه حیاط است که با طبقه‌ی زیرزمین آن، سه طبقه محسوب می شود. از سه طبقه بودن آن و مصالح به کار رفته در این مکان، می‌توان دریافت که آقای فاضلی (مالک بنا)، از اعیان و صاحبان مال آن دوران بوده است.

در ساخت این بنای قدیمی از شیشه‌های رنگی استفاده شده است که علاوه بر آن‌که بنا را زیبا کرده، خاصیت دور کردن حشرات از اتاق‌ها و محل سکونت افراد خانه را داشته است. نکته‌ی دیگر این است که حیاط عمارت به گونه‌ای طراحی شده است که در تابستان، اتاق‌ها را خنک و در زمستان آفتاب‌گیر و گرمابخش کرده است.

آدرس
مازندران، ساری، محله آب انبار نو
عمارت فاضلی ساری
عمارت فاضلی از عمارت‌های دوران قاجار

12. حمام وزیری

این بنا در داخل شهر ساری قرار دارد و بخشی از عمارت با شکوه وزیری می‌باشد. در گذشته، مردم به حمام‌های عمومی می‌رفتند. بعضاً حتی در برخی روستاها، حمام عمومی وجود نداشته و اهالی باید برای شستن خود به حمام عمومی روستاهای دیگر می‌رفته‌اند. 

اما حمام وزیری، یک حمام عمومی نبوده بلکه در دوره‌ی قاجار، حمام اعیان و بزرگان از افراد معمولی جدا بوده و مجلل‌تر و با امکانات ویژه‌ای بوده است.

آدرس
مازندران، ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو
حمام وزیری از جاذبه‌های تاریخی ساری
حمام وزیری از جاذبه‌های تاریخی ساری

13. خانه‌ی کلبادی

یکی دیگر از خانه‌های شاهکار دوران قاجار، خانه‌ی کلبادی می‌باشد. این بنا به طور حیرت‌انگیزی از چوب و سفال و آجر ساخته شده و زیبایی‌های شگفت‌انگیزی دارد. سبک طراحی این بنا، به شکل تکایای دوره قاجار ساخته شده است.

آدرس
مازندران، ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو
خانه کلبادی، شاهکار دوران قاجار
خانه کلبادی، شاهکار دوران قاجار

14. منطقه‌ی هیجان‌انگیز فرح‌آباد

از نام این منطقه مشخص است که در مورد منطقه‌ی ویژه‌ای سخن می‌گوییم. فرح‌آباد، زادگاه مادر شاه عباس صفوی بوده‌است. به همین منظور، صفویان برای آن‌که این منطقه ماندگار بماند؛ تمام تلاش خود را  کرده‌اند.

نکته‌ی دیگر در مورد این منطقه آن است که ساحل فرح‌آباد نیز بسیار فرح‌بخش و دل‌انگیز است و ساحلی تمیز و بدون آلودگی‌های انسانی دارد و مکان مناسبی برای تفریحات خانوادگی می‌باشد.

در گذر زمان، اتفاقات و جنگ‌هایی که در ساری و اطراف آن به وقوع پیوسته؛ این مجموعه‌ی با شکوه و عظمت را خراب کرده و آن‌چه در حال حاضر از آن همه جلال و شوکت باقی مانده؛ خیابان‌های متعدد آن، کاخ، مسجد، پلی که به شدت آسیب دیده، حمام، بازار، آب انبار، مدرسه و کاروانسرای آن است.

آدرس
مازندران، جاده فرح آباد، 35 کیلومتری شمال شهر ساری
ساحل فرح آباد ساری
ساحل فرح آباد ساری

کلام آخر

مقاله‌ی مکان‌های گردشگری ساری را با جاذبه‌ای مهیج به پایان می بریم که سخنی از آن گفته نشد و آن، مسیر حرکت از شهر خود به ساری است. معمولاً کسانی که به مسافرت می‌روند؛ آغاز سفر را از بدو ورود به شهر مقصد در نظر می‌گیرند؛ درصورتی که مسیر رسیدن به شهر مقصد، جزیی از جاذبه‌های گردشی است. در سفر به ساری از هر وسیله‌ی نقلیه‌ای که استفاده کنیم؛ لذتی به خصوص دارد. 

ارسال دیدگاه