ساخت و ساز در باغات مجاز شد!

26 شهریور 1401
0 دیدگاه
ساخت و ساز در باغات مجاز شد

هفته گذشته یک طرح فوریتی با عنوان پیشنهاد اصلاح آیین‌‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش باغات به شورای عالی استان‌ها در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است. طرحی که در صورت تصویب قطعی، امکان ساخت و ساز در باغات را میسر می‌کند.

آخرین اخبار حوزه مسکن حاکی از آن است که امکان تغییر وضعیت ساخت و ساز در باغ وجود دارد. طی یک هفته گذشته تحرکات جدیدی از سوی ارکان تصمیم گیری شهری صورت گرفته که ممکن است منجر به صدور مجوز برای ساخت و ساز در باغات شود.

اگر چه هنوز نتیجه دقیقی در این خصوص اعلام نشده است؛ اما به نظر می‌رسد با وجود این طرح ساخت و ساز در باغات امکان پذیر خواهد بود. بدون شک از زمان اعلام این پیشنهاد تا تصویب آن، تغییراتی در روند اجرای آن صورت می‌گیرد.

ساخت و ساز در باغات با تصویب طرح فوریتی

اگر طرح فوریتی ساخت و ساز باغ تصویب شود، باغ‌هایی با مساحت کمتر از 500 مترمربع که در محدوده شهری واقع شده‌اند، مجاز به ساخت و ساز خواهند بود. 

به گفته مهدی چمران، تا سال 1400 باغاتی با مساحت زیر 500 مترمربع از نظر قانونی در دسته باغ قرار نمی‌گرفتند. اما دولت در مورد حفظ درختان این باغات دغدغه‌هایی داشت. به همین جهت، شورای شهر به دنبال ارائه پیشنهادی برای اصلاح آئین نامه به شورای عالی است.

مجوز ساخت و ساز برای باغات
مجوز ساخت و ساز برای باغات

به گفته پرویز سروری، تصویب این طرح باید رابطه‌ای منطقی میان حفظ باغات و نفع مالکان داشته باشد. اما نباید به سبب سودآوری بیشتر در این خصوص شاهد تخریب این باغات باشیم. به نوعی هم درختان باغ محفوظ بمانند و هم مالک زمین امکان ساخت و ساز داشته باشد.

بیشتر بدانید: خرید زمین

حال باید ببینیم شورای عالی استان‌ها چه پیشنهادات و چکش کاری هایی برای این طرح فوریتی دارد. تا آن زمان باید منتظر بررسی‌های این سازمان و خبر قطعی مجوز ساخت و ساز در باغ‌ها باشیم.

ارسال دیدگاه