راهنمای سفر به جنگل دالخانی، بهشت رامسر + تصاویر

18 مرداد 1402
0 دیدگاه
سفر به جنگل دالخانی رامسر

جنگل یا دریا؟! اگر تنها این دو گزینه برای سفر روی میز باشه کدومو انتخاب می‌کنید؟! 

شک ندارم که اگر اهل ماجراجویی و هیجان باشید، جنگل را انتخاب می‌کنید؛ اصلاً اسم جنگل که به گوشتان می‌خورد،‌ ناخودآگاه به یاد غافلگیری‌های طبیعت و ماجراجویی‌های لذت بخشش می‌افتید. حالا فکر کنید که این جنگل، جنگل دالخانی یعنی همون دالان بهشت عروس شهرهای شمال باشد.

جایی که ساعت‌ها و روزها شما را غرق خودش می‌کند و دل کندن از آن به همین راحتی‌ نیست. جنگل دالخانی به حدی جذاب و حیرت انگیز است که بخش زیادی از گردشگران و طبیعت گردان چند روزی در این جنگل اقامت می‌کنند تا با فراق باز از همه جاذبه‌های منطقه بازدید کنند.

اگر در دسته افراد طبیعت گرد هستید یا اصلاً از شلوغی و هیاهوی کلان شهرها کلافه شدید، بار و بندیل سفر را ببندید که قرار است به یکی از بکرترین و خاص‌ترین جنگل‌های ایران یعنی جنگل دالخانی برویم. با مجله گیلیم همراه باشید.

جنگل دالخانی بهشت رامسر
جنگل دالخانی بهشت رامسر

جنگل دالخانی در 30 کیلومتری جنوب شرق رامسر در استان مازندران قرار گرفته است. جنگلی با وسعت 600 هزار متر که در مسیر جاده رامسر تنکابن قرار گرفته و حال و هوای دیگری به این جاده دوست داشتنی بخشیده است.
جاده جنگل دالخانی دقیقاً از جاده میرزا کوچک خان یا همان جاده کتالم – هریس آغاز و تا روستای جنت رودبار و گرسماسر ادامه دارد.

مسیر دسترسی جنگل دالخانی با خودرو: برای رسیدن به جنگل دالخانی باید خودتان را به جاده رامسر – تنکابن برسانید. با رسیدن به سه راهی جنت رودبار به سمت راست بپیچید تا به جاده ییلاقی جنت رودبار وارد شوید.

مسیر دسترسی جنگل دالخانی با هواپیما: در هر شهری از ایران که هستید از طریق پرواز هوایی خودتان را به فرودگاه رامسر برسانید. پس از آن به وسیله تاکسی‌ خودتان را به جنگل دالخانی برسانید.

مسیر دسترسی جنگل دالخانی با قطار: قطارهای منتهی به مازندران در شهر رامسر ایستگاه ندارند. اما می‌توانید در ایستگاه قائم شهر از قطار پیاده شده و پس از آن با اتوبوس به سمت رامسر حرکت کنید. فاصله ایستگاه راه آهن قائم شهر تا رامسر 229 کیلومتر است.

جاده میرزا کوچک خان رامسر
جاده میرزا کوچک خان رامسر

نکته:

اگر با وسایل حمل و نقل عمومی به رامسر سفر کرده‌اید،‌ می‌توانید در رامسر یا سادات شهر تاکسی‌های جنگل دالخانی را سوار شوید.

آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، شهر رامسر، جاده رامسر به تنکابن، جاده هریس به سمت دالخانی

جنگل دالخانی یا دالان بهشت

شاید پیش خودتان فکر کنید که چرا به این جنگل دالان بهشت می‌گویند؟! جنگل دالخانی در فضایی مه آلود با درختان سر به فلک کشیده و تودرتو احاطه شده است. به طوری که با قدم زدن در آن حس می‌کنید دالان‌های پیچ در پیچی در مسیر شما قرار گرفته است.

اما جنگل دالخانی تنها یک جنگل با پوشش گیاهی و حیوانات منحصر به فرد نیست! جنگل دالخانی در قلب خود دریاچه، آبشارهای زیبا، روستاهای بکر، قلعه و اقیانوس ابر را جای داده است. از آنجایی که دالخانی هنوز همانند دیگر جنگل‌ها انباشته از زباله نیست، چهره زیباتری دارد.

آب و هوای جنگل دالخانی

جنگل دالخانی وسعتی نزدیک به 600 هزار متر مربع دارد و در ارتفاع 800 متری از سطح دریا قرار گرفته است. جنگلی نیمه کوهستانی که در مسیر جاده ییلاقی جنت رودبار قرار گرفته و به عنوان جاذبه بکر رامسر شناخته می‌شود.

جنگلی بکر و به معنای واقعی کلمه دست نخورده با پوشش گیاهی متراکم و درختان چندین ساله که در اکثر روزهای سال مه غلیظی دورتا دور مسیر را فرا گرفته است.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی در همه فصول سال زیباست. اما به هر حال در فصل پاییز و زمستان به دلیل برف و سرمای هوا، سفر به دالخانی سخت و دشوارتر است. به همین خاطر فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به دالخانی است.

در فصل بهار مناظر سرسبز و فوق العاده‌ای در انتظار شما است. اما در فصل تابستان که گرما و هوای شرجی شمال اذیت کننده می‌شود؛ این جنگل مکان خوبی برای پناه بردن گردشگران و مسافران است. چرا که آب و هوای کوهستانی منطقه باعث می‌شود تا در همه فصول سال شاهد هوای خنک و مطبوع باشیم.

فصل پاییز دالخانی زیباتر از آنچه که تصور می‌کنید خواهد بود. جنگلی پوشیده از درختان هزار رنگ با باران‌های پاییزی که دل هر کسی را با خودش می‌برد.

جنگل دالخانی با درختان هزار رنگ در پاییز
جنگل دالخانی با درختان هزار رنگ در پاییز

معنای اسم دالخانی

دالخانی در اصل واژه‌ای گیلکی است که از دو قسمت “دال” و “خانی” تشکیل شده است. کلمه دال به معنای عقاب بزرگی است که در کوهستان و جنگل‌های شمالی زندگی می‌کند. همچنین،‌ در اصطلاح گیلکی “دال پَر نَزنِه” به معنای منطقه‌ای به خصوص که هیچکسی در آن رفت و آمد نمی‌کند.

جاذبه‌های جنگل دالخانی رامسر

حالا که کم‌کم از خودرو خود پیاده شدید و به سمت جنگل قدم می‌زنید؛ باید بدانید که چه جاذبه‌های دیدنی در انتظار شما هستند. در ادامه لیست این جاذبه‌های بکر و منحصر به فرد را با هم مرور می‌کنیم.

1. روستای اربکله

روستای اربکله قبل از دریاچه سد میجران قرار گرفته است. روستایی با ارتفاع زیاد که منظره‌ای خیره کننده از طبیعت کتالم و سادات شهر را به نمایش گذاشته است. برای رسیدن به روستای اربکله باید از رامسر به سمت سادات شهر حرکت کنید. سپس خودتان را به جاده اربکله برسانید.

روستای اربکله مازندران
روستای اربکله مازندران

2. قلعه مارکوه

احتمالاً تا به امروز نام قلعه مارکوه به گوشتان خورده باشد. جاذبه‌ای تاریخی که قدمتش به قرن سوم پس از اسلام می‌رسد. مسیر پلکانی و زیبایی که ارزش آن را دارد تا 30 دقیقه‌ای برای رسیدن به آن پیاده روی کنید.

تازه وقتی به بالای قلعه می‌رسید و نمای ۳۶۰ درجه‌ای از دریا و جنگل را مشاهده می‌کنید، انرژی تازه‌ای به وجودتان تزریق می‌شود. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید به جاده تلاسر بروید. سپس مسیرتان را به سمت جاده مارکوه در کتالم ادامه دهید.

قلعه مارکوه از جاذبه‌های تاریخی مازندران
قلعه مارکوه از جاذبه‌های تاریخی مازندران

3. دریاچه سد میجران

دریاچه سد میجران دست در وسط جنگل‌های دالخانی و در مسیر رودخانه نسارود قرار گرفته است. دریاچه‌ای بکر و زیبا که برای رسیدن به آن باید راه سربالایی و دشواری را طی کنید. البته اگر ماشین آفرودی همراه خودتان داشته باشید، مسیر برایتان راحت‌تر از آب خوردن خواهد بود.

در جاده جنگل دالخانی باید به سمت سه راهی شستا بروید تا به روستای کلچه کی برسید. پس از آن یا با پای پیاده یا خودرو مناسب می‌توانید مسیر خاکی و سربالایی را برای رسیدن به دریاچه سد میجران طی کنید. قطعه‌ای از بهشت در انتهای این مسیر در انتظار شماست.

البته انتخاب با شما است که در نزدیکی دریاچه اتراق کنید یا مسیر پیچ در پیچ رود را تا رسیدن به دیگر جاذبه‌های بکر و پنهان جنگل دالخانی ادامه دهید!(:

دریاچه سد میجران
دریاچه سد میجران

4. پارک جنگلی دالخانی رامسر

امکان ندارد به جنگل دالخانی سفر کنید و از امکانات رفاهی برخوردار نشوید. اگر در طول بازدید از این جاذبه طبیعی نیاز به اسکان یا امکانات رفاهی داشتید؛ به پارک جنگلی دالخانی بروید. این پارک در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار گرفته و برای کسانی که می‌خواهند چند روزی در دل جنگل اقامت کنند کلبه دارد. 

اگر طبیعت گرد هستید و برایتان مهم است که در زمان اقامتتان امکانات رفاهی نزدیک شما باشد، می‌توانید در کنار دریاچه پارک اتراق کنید.

پارک جنگلی دالخانی با امکانات رفاهی مناسب
پارک جنگلی دالخانی با امکانات رفاهی مناسب

5. روستای گرسماسر

در همان اوایل جاده جنگل دالخانی که رانندگی کنید، تابلوی روستای گرسماسر به چشمتان می‌خورد. روستایی ییلاقی و زیبایی که به واسطه دشت‌های وسیع، کوه‌های سر به فلک کشیده و چشمه‌های متنوع در میان طبیعت گردان شهرت دارد.

روستای فیلبند را که به خاطر دارید؟! گرسماسر هم به دلیل قرارگیری در ارتفاعات بالا کم از فیلبند ندارد و دریایی از ابرها دور تا دور روستا را فرا گرفته است. چشمه‌های معروف گرسماسر هم امیرخانی، پولاد، رستم و سرچهار پیچ نام دارند.

کوهنوردان بخوانند!!!

کوله پشتی خودتان را جمع کنید که الان وقت صعود به یکی از بلندترین کوه‌های مازندران است. بلندترین کوه رامسر یعنی کوه سماموس در نزدیکی روستای گرسماسر قرار دارد.

روستای گرسماسر پوشیده از مه
روستای گرسماسر پوشیده از مه

6. آبشار سیاسرت

کفش‌های پیاده روی و کوه‌نوردی خود را آماده کنید که قرار است مسیر زیبایی را برای دیدن این آبشار طی کنیم. کوه سماموس را که به خاطر دارید؟! آبشار سیاسرت دقیقاً از همان کوه سرچشمه می‌گیرد و به پایین دست سرازیر می‌شود.

زمانی که از خودرو پیاده می‌شوید، باید بین نیم ساعت تا چهل دقیقه پیاده روی کنید تا با منظره شگفت انگیز این آبشار روبرو شوید. دیگر انتخاب با شماست که کمی درون آب تفریح کنید یا از گوشه کنار به تماشای آن بپردازید.

آبشار زیبای سیاسرت در جنگل دالخانی
آبشار زیبای سیاسرت در جنگل دالخانی

7. روستای جنت رودبار رامسر

در 20 کیلومتری گرسماسر روستای دیگری با نام جنت رودبار (پایتخت گل گاو زبان) قرار گرفته است. منطقه‌ای خوش آب و هوا با آبشارهای زیبا و ییلاقات معروف که گردشگران زیادی را به سمت و سوی خود می‌کشاند.

از ییلاقات معروف جنت رودبار می‌توان به اکراسر، چرتمه، چاک، ایزکی، جیرود و چاک اشاره کرد. البته حواستان باشد که اگر در خردادماه گذرتان به این روستا افتاد، در جشنواره ملی گاو زبان شرکت کنید. جشنواره‌ای شاد و مفرح که ساعاتی شما را سرگرم خواهد کرد.

روستای جنت رودبار پایتخت گل گاو زبان
روستای جنت رودبار پایتخت گل گاو زبان

8. پیچ هفت شهدا

در مسیر جاده جنگل دالخانی پیچی با نام هفت شهدا قرار دارد. این پیچ در اصل یادبودی برای 7 نفر از افرادی است که در سال 1361 در این منطقه توسط گروهک منافقین ترور شدند.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه دالخانی

همان طور که پیش‌تر گفتیم، جنگل دالخانی پوشش گیاهی متراکم و درختان انبوه و سر به فلک کشیده‌ای دارد. در بین گونه‌های گیاهی متنوع منطقه می‌توان به شاه بلوط، راش،‌ ملچ، شمشادهای متنوع، ارس، مندی، اقاقیا، زرشک،‌ فندق، گوجه جنگلی، سرخ ولیک، ازگیل و کوله خاس اشاره کرد.
اما اگر بخواهیم در مورد حیوانات جنگل دالخانی صحبت کنیم، به گونه حیوان‌های وحشی مثل شغال، خرس و حشرات خطرناک برمی‌خوریم. از این رو اگر قصد کمپ زدن در جنگل‌های دالخانی را دارید، حواستان به این موضوع باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم برای کمپینگ به پارک جنگلی حفاظت شده دالخانی مراجعه کنید.

طبیعت بکر و منحصر به فرد دالخانی
طبیعت بکر و منحصر به فرد دالخانی

امکانات رفاهی جنگل دالخانی رامسر

در جاده جنگل دالخانی انواع و اقسام خوراکی‌های خوشمزه و امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان و مسافران وجود دارد. دکه‌های چای و آش فروشی در طول مسیر یا رستوران‌های معرف جاده با غذاهای با کیفیتش از پس هر نوع سلیقه‌ای برمی‌آید.

این منطقه برای طبیعت گردان، جنگل نوردان و آفرودسواران منطقه‌ای بی نظیر و هیجان انگیز است. همچنین، تورهای گردشگری زیادی در طول سال مسافران و گردشگران علاقه‌مند را به این منطقه روانه می‌کنند. از این رو اگر با جنگل دالخانی آشنا نیستید، ‌پیشنهاد می‌کنیم با یک راهنمای با تجربه این مسیر را طی کنید تا از گم شدن احتمالی جلوگیری کنید.

البته فراموش نکنید که حتماً در سفرتان به دالخانی دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا تصاویر زیبایی از بهشت رامسر ثبت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که در سفرتان به جنگل دالخانی تجهیزات مورد نیاز سفر به جنگل و کوهستان را همراه خود داشته باشید.

سؤالات متداول

جنگل دالخانی در 30 کیلومتری جنوب شرق رامسر و در میان مسیر جاده رامسر – تنکابن قرار دارد.

از جاذبه‌های دیدنی شناخته شده جنگل‌های دالخانی می‌توان به روستای گرسماسر، روستای جنت رودبار، قلعه مارکوه، آبشار سیاسرت، روستای اربکله، پارک جنگلی دالخانی و دریاچه سد میجران اشاره کرد.

بله، شما می‌توانید در زمان سفر به جنگل دالخانی، کلبه‌های چوبی داخل جنگل را برای اقامت خود اجاره کنید.

بله، شما می‌توانید در خانه‌های روستایی جنگل دالخانی، کلبه چوبی یا اقامتگاه‌های بوم گردی به راحتی اقامت کنید. اقامتگاه بوم گردی لیا دالخانی، ننه کلثوم، ماه تی تی و خانه آرزوها از معروف‌ترین اقامتگاه‌های این منطقه هستند.

فاصله جنگل دالخانی تا رامسر 30 کیلومتر است که اگر با خودرو این مسیر را طی کنید ۱ ساعتی طول می‌کشد.

فاصله جنگل دالخانی تا تهران ۲۳۰ کیلومتر است که اگر با خودرو این مسیر را طی کنید 4 ساعت و نیم طول می‌کشد.

جنکل دالخانی از نمای بالا
جنکل دالخانی از نمای بالا

در پایان ...

احتمالاً تا انتهای این مطلب دلایل زیادی برای برنامه ریزی هر چه سریع‌تر سفر به جنگل دالخانی پیدا کرده باشید. جنگلی بکر و زیبا که محال است خستگی روزهای پر کار و خسته کننده زندگی در کلان شهرها را از تنتان بیرون نکند. 

اگر به این جنگل سفر کرده‌اید، تجربه خودتان را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه