از کجا در شهرهای شمالی سوغاتی بخریم؟ معرفی ۱۰ بازار معروف شمال

7 مرداد 1402
0 دیدگاه
از کجا در شهر های شمالی سوغاتی بخریم؟

از کجا سوغاتی بخریم؟!

فرقی نمی‌کند که مقصد شما کجا باشد، یکی از دغدغه‌های مهم مسافران در هر شهری خریدهای روزمره و سوغاتی است. شهرهای شمالی هم از این امر مستثنا نیستند و همه مسافرانش برای خرید سوغاتی‌های خوشمزه‌ آن نظیر انواع ترشیجات، انواع عرقی جات، کلوچه و … صف می‌کشند.

اما خب همه فروشگاه‌های شمال محصولات بهداشتی، متنوع و با کیفیت عرضه نمی‌کنند. از طرفی اگر در زمان بازگشت از شمال به فکر خرید سوغاتی بیافتید، مجبورید از فروشگاه‌های گران قیمت مسیر سوغاتی تهیه کنید.

از این رو بهتر است در شهری که ساکن هستید یا در طول سفر که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شمال می‌روید،‌ سری به بازارها و مراکز خریدی که در ادامه معرفی می‌کنیم بزنید. بدون شک سوغاتی‌های با کیفیت را می‌توانید در این بازارها با قیمت‌های پایینی تهیه کنید. با ما در ادامه همراه باشید.

لیست بهترین بازارهای شمال برای خرید سوغاتی

لیست بهترین بازارهای شمال برای خرید سوغاتی

1.      بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت که اتفاقاً یکی از دیدنی‌های معروف رشت هم محسوب می‌شود، اولین بازار مهم برای خرید سوغاتی است. بازار بزرگ رشت در زمین ۲۴ هکتاری دارای 14 کاروانسرا است که قدمت آن‌ها به دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی می‌رسد. شنیدید می‌گن از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو فلان جا داره؟! این اصطلاحیِ که وقتی از بازار بزرگ رشت بازدید می‌کنید به ذهنتون خطور می‌کنه؛ چرا که هر چه بخواهید از محصولات کشاورزی گرفته تا خوراکی‌ها، سوغاتی‌های خاص و صنایع دستی را می‌توانید از بازار رشت تهیه کنید.

آدرس: گیلان، رشت، مرکز شهر، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی

ساعت فعالیت: از 8:00 تا 24:00

بازار بزرگ رشت

2.      بازار رضوانشهر

بازار هفتگی رضوانشهر گرچه فقط چهارشنبه‌ها برپا می‌شود؛ اما از صنایع دستی گرفته تا خوراکی‌های محلی و دست ساز را می‌توانید در آن پیدا کنید. بازار رضوانشهر گیلان توسط محلیان برپا می‌شود. شاید تصور کنید که بازار هفتگی بازارچه‌ای کوچک است و نمی‌تواند نیازهای شما را برطرف کند. اما کاملاً در اشتباهید! شک نکنید که از بازار رضوانشهر نه تنها دست خالی برنمی‌گردید، بلکه باکیفیت‌ترین محصولات را از مزرعه به خانه می‌برید. از محصولات لبنی و پشمی گرفته تا دست سازه‌های حصیری و انواع سبزیجات و میوه در این بازار به فروش می‌رسد.

آدرس: گیلان، رضوانشهر، بلوار معلم، بهشتی غربی

ساعت فعالیت: از 7:00 تا 21:00

بازار رضوانشهر

3.      بازار انزلی

بندر انزلی از بزرگ‌ترین بنادر استان گیلان، به دلیل قرارگیری در منطقه آزاد، مجتمع‌های تجاری و بازارهای سنتی بسیار خوبی را درون خود جای داده است. تنوع مراکز خرید و اجناس متنوع و باکیفیت آن باعث می‌شود که نتوانیم بازار خاصی را برای خرید سوغاتی پیشنهاد دهیم.

بازار کاسپین، شنبه بازار، بازار کپورچال،‌ بازار گیلار،‌ بازار پردیس، بازار بزرگ سپه و بازار ماهی فروشان از بهترین بازارها برای خرید سوغاتی در انزلی هستند.

بازار انزلی

4.      بازار رودبار

پا به شهر رودبار که بگذارید، در هر گوشه کناری از شهر را که نگاه کنید مغازه‌ها و بازارهای مختلفی به چشم می‌خورد که می‌توانید محصولات با کیفیت و ارگانیک را با قیمت‌های بسیار مناسب تهیه کنید. قطعاً می‌دانید که رودبار معدن اصلی زیتون است و زیتون هم که عضو جدانشدنی و محبوب سوغاتی‌های شمال است.

در بازارهای هفتگی و روزانه رودبار می‌توانید انواع مواد غذایی، پوشاک، صنایع دستی، وسایل تزئینی، زیتون، ترشی، کلوچه، لبنیات، سبزیجات و مرکبات را تهیه کنید. بازار هفتگی منجیل در روزهای یکشنبه و بازار محلی لوشان در روزهای سه شنبه در رودبار برپا می‌شوند.

بازار رودبار

5.      بازار بزرگ آستارا

بازار بزرگ آستارا با قدمت بیش از 40 سال یکی از معروف‌ترین بازارهای شمال است. قرارگیری بازار در منطقه آزاد و قیمت‌های پایین محصولات آن باعث شده تا مسافران زیادی برای خرید سوغاتی به این بازار بیایند.

در سال‌های پیش علاوه بر محصولات محلی، کالاهایی از ترکیه، آذربایجان، روسیه، چین و کره در این بازار فروخته می‌شد؛ اما در یکی دو سال اخیر بیشتر کالاهای چینی و اندونزی در این بازار موجود است. بازار آستارا بیشتر بورس پوشاک است؛ اما می‌توانید در این بازار انواع لوازم منزل، صنایع دستی، زیورآلات، صیفی جات، ادویه، کیف و کفش و … نیز پیدا کنید.

آدرس: گیلان، آستارا، خیابان ملت

ساعت فعالیت: از 8:30 تا 23:00

بازار بزرگ آستارا

6.      بازار ماسوله

شهر زیبای ماسوله با قدمتی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال را که قطعاً می‌شناسید؟! این شهر که خود جاذبه‌ای تاریخی از گیلان است، بازار مهمی را درون خود جای داده است. در این بازار می‌توانید محصولات بومی در محل تولیدشان از مردمان محلی تهیه کنید.

انواع صنایع دستی، ظروف مسی و برنجی، اسباب بازی‌های دست ساز، ادویه جات، عرقی جات، محصولات لبنی، کلوچه، مرکبات، شیرینی‌های محلی و … را می‌توانید در سفرتان به ماسوله از این بازار محلی بخرید.

آدرس: گیلان، ماسوله ۶۰ کیلومتری شهر رشت، ۳۲ کیلومتری غرب فومن

ساعت فعالیت: از 7:00 تا 23:00

بازار ماسوله

7.      بازار روز نوشهر

بازار روز نوشهر شاید در نگاه اول بازاری محلی و کوچک به نظر برسد، اما جذابیت آن از پاساژها و مراکز خرید لوکس هم بیشتر است. تنوع رنگ و محصولات ناخودآگاه شما را به وجد می‌آورد. در هر ساعتی از شبانه روز که به بازار نوشهر سر بزنید بوی خوش سبزی‌های تازه، ماهی و ترشی‌های خانگی به مشامتان می‌خورد.

در بازار روز نوشهر می‌توانید انواع میوه و سبزیجات تازه همراه با ماهی‌های صید روز، انواع محصولات لبنی، زیتون، ‌لواشک و دیگر سوغاتی‌های خوشمزه شمال را تهیه کنید. جدای از آن صنایع دستی ارزشمند شمال را از خود محلیان تهیه کنید.

آدرس: مازندران، نوشهر، میدان آزادی

ساعت فعالیت: از 17:00 تا 21:00

بازار روز نوشهر

8.      بازار روز محمودآباد

بازار روز محمودآباد یکی دیگر از بازارهای مهم شمال برای خرید سوغاتی است. همان‌طور که از اسم این بازار پیداست، در هر روزی که گذرتان به محمودآباد بخورد می‌توانید از این بازار بازدید کنید. نکته مثبت خرید سوغاتی و محصولات از بازار محمودآباد، قیمت ارزان و تنوع محصولات ارگانیک آن است.

در بازار روز محمودآباد روستائیان محصولات تازه باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی خود را به فروش می‌رسانند. همچنین، انواع ترشی‌های محلی، برنج، سبزی‌های جنگلی، مرغ، اردک و صنایع دستی حصیری و چوبی را می‌توانید در بازار روز محمودآباد تهیه کنید.

آدرس: مازندران، محمودآباد، خیابان معلم، خیابان باران چهار

ساعت فعالیت: از 8:00 تا 22:00

بازار روز محمودآباد

9.      فروشگاه قاسم ۳۵

اگر نسبت به خرید محصولات غذایی در بازارهای روز شمال تردید دارید؛ یا می‌خواهید با خیال راحت‌تری محصولات و سوغاتی‌های شمال را تهیه کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های قاسم ۳۵ مراجعه کنید. در این فروشگاه زنجیره‌ای می‌توانید انواع صنایع دستی و محصولات ارگانیک مانند چای، زیتون، برنج، کلوچه، ترشیجات، شیرینیجات، محصولات لبنی، زیتون، رب و … را با قیمت مناسب و کاملاً بهداشتی تهیه کنید.

آدرس شعبه مرکزی: مازندران، کلارآباد، خیابان اصلی، طبقه ۱

ساعت فعالیت: از 9:00 تا 22:00

فروشگاه قاسم ۳۵

10.      بازار روس ها رویان

بازار بزرگ روس‌ها در رویان که به خاطر فروش محصولات روسی در قدیم به این نام معروف شده، بازار کاملی برای خرید مایحتاج روزانه است. انواع پوشاک، وسایل آشپزخانه، لوازم بهداشتی، صنایع دستی و … را می‌توانید در بازار روس‌ها تهیه کنید.

همچنین، ماهی صید روز، سبزی‌های محلی، زیتون، مرکبات، کلوچه، شیرینی‌های محلی و … را نیز می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

آدرس: مازندران، رویان، بلوار امام خمینی، بین خیابان شهید طرخان و کوچه شهید مفتح

ساعت فعالیت: از 9:30 تا 22:00

بازار روس ها رویان

سوغاتی‌های شمال

از سوغاتی‌های محبوب شمال که در سبد خرید اکثر مسافران و گردشگران این منطقه جای دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        کلوچه فومن، لنگرود یا لاهیجان

·        کوکی های لاهیجان

·        برنج هاشمی، شیرودی، طارم و دم سیاه

·        چای سرگل، ممتاز، قلم یا باروتی

·        ماهی‌های صید روز

·        انواع زیتون سبز، سیاه، پرورده، مغز دار و …

·        میوه خشک

·        ترشیجاتی مثل رب انار، دلار، سیر ترشی

·        قالی و قالیچه‌های ترکمن

·        زیراندازهای نمدی

·        محصولات حصیری

 

البته سوغاتی‌های شمال به همین لیست خلاصه نمی‌شود. در مطلب جامعی در مجله گیلیم تمام سوغاتی‌های شمال را برایتان معرفی کردیم. اگر می‌خواهید برای خرید سوغاتی چیزی کم نگذارید، حتماً مطلب معرفی سوغات شمال را مطالعه کنید. 

سؤالات متداول

·        بازارهای معروف مازندران کدام‌اند؟

بازار روز نوشهر، بازار روس‌ها رویان و بازار روز محمودآباد از بازارهای معروف مازندران هستند.

·        بازارهای معروف گیلان کدام‌اند؟

بازار انزلی، بازار رضوانشهر، بازار رودبار، بازار بزرگ رشت، بازار بزرگ آستارا و بازار ماسوله از بازارهای معروف گیلان هستند.

·        سوغاتی‌های معروف شمال چیست؟

کلوچه، ماهی، برنج، چای، زیتون، میوه خشک، ترشیجات، عرقی جات، لواشک، آلوچه، دلار و … از جمله سوغات معروف شمال هستند.

سوغاتی های شمال

در پایان ...

همان‌طور که خواندیم، خرید سوغاتی از بازارهای محلی و بازارهای روز شهرهای شمالی بسیار به صرفه است. چرا که می‌توانید با قیمت‌های ارزان‌تر محصولات با کیفیت و ارگانیکی را از خود محلیان منطقه تهیه کنید.

به نظر شما جای چه بازار دیگری در لیست ما خالی است؟ نام آن را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه