صفر تا صد ساخت استخر در ویلا + هزینه و مدل‌های پیشنهادی

6 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
ساخت استخر در ویلا

شنا و آب تنی جزو دوست‌داشتنی‌ترین تفریحات بین تمام افراد با هر سن و سالی است. چه برای تفریح  و چه برای موارد پزشکی استفاده از استخر بسیار معمول است اما آیا تا به حال با مشکلات آنها نیز مواجه شده‌اید؟ یا از مراحل ساخت استخر خبر دارید؟!

از مشکلات استخر عمومی می‌توان به عدم رعایت حریم خصوصی یا مطمئن نبودن از بهداشت در این فضا اشاره کرد. اما داشتن استخر شخصی در خانه، نه تنها مشکلات بهداشتی استخر عمومی را ندارد؛ بلکه باعث بالا رفتن ارزش ملک و زیباسازی فضای ویلا خواهد شد.‌ به همین خاطر داشتن یک استخر در فضای خانگی یا ویلا بسیار محبوب است. شاید شما هم به این فکر افتاده باشید اگر بخواهید استخر خود را در فضای خانگی بسازید باید از کجا شروع کنید یا هزینه‌ی ساخت استخر چقدر خواهد بود؟!

در این مقاله از گیلیم قصد داریم صفر تا صد ساخت یک استخر به همراه هزینه‌‌های آن‌ را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

مراحل ساخت استخر در ویلا
مراحل ساخت استخر در ویلا

استخرها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سرپوشیده
  • رو باز

از آنجایی که هزینه‌ی ساخت و نگه‌داری استخر در فضای بسته بسیار زیاد است ما در این مقاله به مراحل ساخت استخر در فضای باز می‌پردازیم.

فضای استخر

برای انتخاب فضای مناسب احداث استخر به دو نکته توجه داشته باشید:

فضای مناسب استخر
فضای مناسبی برای استخر در نظر بگیرید!

طراحی استخر ویلا

هر چیزی که در ذهنتان هست را روی کاغذ بیاورید، نگران نباشید نیازی به طراحی حرفه‌ای نیست فقط می‌خواهید چیزی که در ذهنتان هست را به کارفرما نشان دهید.

برای این‌ کار طرح کلی استخر شامل مستطیل، مربع، دایره یا نیم دایره را بکشید. مکان نصب پله‌ها و تعدادشان را به همراه عمق استخر و محل جداسازی قسمت‌های کم عمق و عمیق را مشخص کنید.

حال می‌توانید نقشه و طرح خود را با پیمانکار در میان بگذارید تا وی نیز به شما پیشنهادات و هزینه‌ را اعلام کند. برای شناخت بهتر ابتدا با هم اشکال مختلف استخر را بررسی، سپس به مراحل ساخت استخر می‌پردازیم.

نکته: ارتفاع یک متر و شصت سانتی‌متر عمق مجاز و قانونی استخر است، ارتفاع بیشتر از این مقدار از لحاظ قانونی نیازمند حضور غریق نجات در استخر می‌باشد.

مراحل ساخت استخر

پس از تأیید طراحی نوبت مراحل ساخت استخر می‌رسد که به ترتیب شامل:

  • گودبرداری و تسطیح خاک: خاک‌برداری منطقه‌ی احداث، صاف کردن کف استخر برای ایجاد مناطق کم عمق و عمیق با شیب سازی.
  • آرماتور بندی: پوشش کف و دیواره‌ی استخر با میلگرد به صورت شبکه‌ای.
آرماتوربندی استخر
آرماتوربندی استخر
  • نصب تأسیسات: نصب لوله‌های ورود و خروج آب، پمپ و تصفیه.
  • سیم‌کشی: چراغ‌های استخر برای نورپردازی.

نکته: اگر می‌خواهید از آب گرم در استخر استفاده کنید، در طراحی خود فضایی برای موتورخانه در نظر بگیرید، بهتر است عمق موتور خانه یک متر از خود استخر پایین تر باشد.

  • بتن ریزی: بعد از اتمام مراحل زیرساختی، نوبت به بتن ریزی می‌رسد؛ برای این کار از بلوک‌های سیمانی در کف و دیواره‌ی استخر استفاده کنید. این روش برای استخرهای خانگی که حجم آب زیادی نمی‌خواهد از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. در ادامه حفره‌های بین بلوک‌ها را با ریختن ملاتی روان بپوشانید.
  • آب بندی: بعد از خشک شدن کف و دیواره‌ها نوبت به عایق بندی می‌رسد. با ترکیبی از سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ ملاتی می‌سازند و دو بار در کف و دیواره‌های استخر می‌کشند؛ تا ببینند آب از جایی نشت می‌کند یا نه.

برای این‌کار یک بار کل استخر را از آب پر کرده و اندازه گیری می‌کنند؛ سپس بعد از چند روز دوباره سطح آب را اندازه گیری می‌کنند؛ اگر اختلاف قابل ملاحظه‌ای داشت یا سطح دیوارهای بیرونی خیس شده بود، نشان از نشت آب دارد و باید دوباره آب بندی شود.

  • پر کردن دیوارهای پشتی استخر: پس از آب‌بندی کامل استخر خانگی، باید پشت دیواره‌های استخر پر شود. این کار را با مصالح ساختمانی مانند سنگ و شفته آهک انجام می‌دهند.
  • کاشی کاری: بعد از عایق بندی نوبت به کاشی کاری می‌رسد که شما می‌توانید با سلیقه‌ی دلخواهتان طرح کاشی را انتخاب و نصب کنید.
  • آزمایش کلی استخر: بهتر است بعد از هر مرحله دوباره آزمایش نشت آب تکرار شود. در صورتی که مشکلی نداشت بعد از اتمام مراحل بالا، یک بار استخر را پر کرده، پمپ‌ها و سیستم تصفیه و امکانات گرمایشی و برق رسانی را امتحان کنید.

بهتر است در حضور متخصص این کارها را انجام دهید!!!

مراحل ابتدایی ساخت استخر
مراحل ابتدایی ساخت استخر

هزینه‌ی اولیه برای ساخت استخر در ویلا

(قیمت‌ها مربوط به دی ماه 1401 می‌باشد.)

  • هزینه گودبرداری: گودبرداری با بیل مکانیکی یا کارگر که به ازای هر متر مربع 300 هزار تومان.
  • تسطیح خاک: توسط کارگران انجام می‌شود. (به ازای هر متر 80 هزار تومان)
  • هزینه آرماتور بندی: شامل خرید مواد اولیه و اجرت نصب. تقریباً 20 کیلو میلگرد 14 برای هر متر مکعب استخر مورد نیاز است.

مواد اولیه با قیمت روز محاسبه می‌گردد و اجرت نصب بین 500 تا 700 هزار تومان است. با توجه به حرفه‌ای یا معمولی بودن استاد کار قیمت متغیر است.

  • اجرای تأسیسات: باتوجه به قیمت روز وسایل محاسبه می‌گردد.
  • عایق بندی: با توجه به متریال با قیمت روز محاسبه می‌گردد.
  • نصب کاشی: نصب کاشی بین 300 تا 400 هزار تومان است.

هزینه‌های یاد شده برای استخری به طول 10، عرض 4 و عمق 2 متر در نظر گرفته شده و با محاسبه‌ی آنها می‌توان گفت هزینه ساخت استخر به ازای هر متر مربع 10 میلیون تومان خواهد بود.

نمونه استخرهای ویلای شمال ایران
نمونه استخرهای ویلای شمال ایران

انواع مدل‌های استخر

حال که از مراحل ساخت و ساز گذر کردیم به سراغ ارائه طرح‌های معمول برای اجرای استخرهای خانگی می‌رویم.

این نکته را در نظر داشته باشید که طراحی استخر با توجه به سلیقه، فضا و بودجه شما قابل تغییر است. پس خلاقیت خود را به کار بگیرید و بدانید این مدل‌ها صرفاً برای آشنایی بوده و لازم نیست خودتان را محدود به این گزینه‌ها کنید.

انواع مدل‌های استخر
انواع مدل‌های استخر

1. مدل مستطیلی

این مدل رایج‌ترین طرح برای اجرای استخرهای خانگی می‌باشد. از آنجایی که مدل مستطیلی در هر فضایی قابل پیاده‌سازی هستند محدودیتی ایجاد نمی‌کنند و می‌توانند بهترین حالت برای شنا کردن در فضای استخر باشند.

همچنین، ساخت استخر به صورت مستطیلی هزینه‌ی کمتری دارد. شما می‌توانید با اضافه کردن المان‌هایی مثل مبل و صندلی های راحتی جلوه‌ی زیبایی به استخرتان بدهید و فضا را برای استراحت در اطراف استخر مهیا کنید.

استخر مدل مستطیلی
استخر مدل مستطیلی

2. استخر دایره‌ای یا بیضی

استخرهایی با طرح دایره، نیم‌دایره یا بیضی با توجه به طراحی خود می‌توانند فضای زیبا و متنوعی نسبت به طرح‌های معمول برای ویلای شما ایجاد کنند.

می‌توانید اطراف استخر را با گیاهان کم ارتفاع نیز طراحی کنید تا به زیبایی آن بی‌افزاید.

نمونه استخر دایره‌ای
نمونه استخر دایره‌ای

3. استخر تو کار

این مدل از طراحی برای خانه‌هایی که فضای زیادی ندارند مناسب است. معمولاً استخر توکار از پیش آماده است و فقط در فضایی که برای آن تعبیه شده قرار می‌گیرد.

4. استخر روی سطح زمین

این مدل از استخرها به جای قرارگیری درون زمین مانند یک وان بزرگ روی سطح زمین قرار می‌گیرند. معمولاً لبه‌های آن‌ها را از سنگ یا چوب می‌سازند و برای عمق دادن به آن از لایه سازی درونی استخر استفاده می‌کنند.

5. انواع دیگر

انواع دیگر استخر می‌تواند شامل مواردی مانند طرح مارپیچ، نمای سنگی، شیشه‌ای و حتی استخری با طرح‌های دلخواه شما باشد. با جستجویی ساده می‌توانید عکس‌های متنوعی از استخرها ببینید و برای انتخاب موردنظرتان ایده بگیرید.

در نظر داشته باشید طرح‌های مستطیلی و کلاسیک برای شنا کردن بهترین مدل طراحی هستند.

سؤالات متداول

بله، اگر فضای کافی و بودجه‌ی مناسب دارید می‌توانید استخر خود را بسازید.

هزینه‌ی ساخت استخر با توجه به بنا، مواد مصرفی، و موارد دیگر متفاوت است.

خیر، شما برای طراحی اولیه می‌توانید هر طرحی که در ذهنتان هست را با توجه پیش‌نیازهای ساخت استخر، پیاده سازی کنید. البته برای طرح نهایی نیاز است که متخصصان این حوزه آن را بررسی و اصلاحات مورد نیاز را روی آن اعمال کنند.

استخر زیبای روباز در ویلا
استخر زیبای روباز در ویلا

کلام آخر

در این مقاله به معرفی استخرهای خانگی پرداختیم. انواع آنها را با توجه به طراحی، مراحل ساخت و هزینه معرفی کردیم.
شما می‌توانید با سلیقه‌ی خودتان، تخصیص بودجه و فضای کافی استخر موردنظر خود را در فضای ویلا یا خانه خود ساخت و پیاده سازی کنید و از مزایای داشتن یک استخر که رعایت حریم شخصی و بهداشت است بهره‌مند شوید.

ارسال دیدگاه