وضعیت بازار مسکن در سال 1401، امیدی به پایان رکود هست؟

31 فروردین 1401
0 دیدگاه
بازار مسکن سال 1401

بسیاری از مردم در ماه‌های پایانی سال 1400 به امید پایان یافتن رکود در بخش مسکن، خرید خانه را به سال جدید موکول کردند؛ اما آیا در سال 1401 شاهد کاهش یا ثبات قیمت در بازار مسکن خواهیم بود؟

بسیاری از متقاضیان مسکن در سال گذشته به امید ثبات قیمت مسکن و اجرایی شدن برنامه‌های حمایتی دولت از این بخش، خرید خانه را به امسال موکول کردند. اما در سال جدید نه تنها خبری از ثبات بازار مسکن نیست، بلکه خبرها حاکی از آن است که قیمت مسکن با افزایش 6 درصدی روبرو خواهد شد.

سؤالی که در این زمینه رخ می‌دهد این است که آیا تمام وعده ‌های مسئولان دولتی، وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان در سال گذشته در باب تثبیت قیمت‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت؟ 

جدیدترین آمار بانک مرکزی از وضعیت مسکن

بر اساس آمار بانک مرکزی در اسفند 1400، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به 35 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. آماری که نشان از افزایش 6.2% آن نسبت به بهمن ماه دارد.

اگر نگاهی به آمار و ارقام خرید و فروش مسکن در اسفند ماه 1399 بیندازیم، متوجه رشد 16 درصدی بازار مسکن 1401 نسبت به سال گذشته خود هستیم. با این حال در اسفند 1401 شاهد کند شدن رشد قیمت در بازار مسکن نسبت به رشد نقطه به نقطه در اسفند سال قبل بوده‌ایم.

شاخص کرایه مسکن در اسفند 1400 در شهر تهران نیز نسبت به سال گذشته خود 45.8 درصد افزایش داشته است.

تاثیر تورم در قیمت مسکن
خرید و فروش ملک در سال جاری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری آقای مصطفی قلی خسروی در رابطه به آمار بانک مرکزی چنین می‌گوید: آمارهای بانک مرکزی در رابطه با رشد قیمت مسکن تنها مربوط به برخی از مناطق استان تهران است. 

وی  اضافه کرد: با اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن، این بازار به سمت ثبات قیمت حرکت کرده است؛ از طرفی ارائه آمارهایی در خصوص افزایش قیمت مسکن موجب ورود سوداگران به این بخش خواهد شد.

عباس زینعلی کارشناس حوزه مسکن نیز در خصوص افزایش نسبی قیمت مسکن در سال جاری چنین گفت: همان‌طور که شاهد رشد قیمت در کالاهای اساسی هستیم، در بخش ساختمان نیز شاهد افزایش قیمت مصالح هستیم. اتفاقی که معمولاً هر ساله رخ می‌‌دهد. اما این کارشناس وضعیت بازار مسکن را در سال جاری آرام تلقی کرد.

البته این بدان معنا نیست که شاهد کاهش قیمت بازار مسکن باشیم. کاهش قیمت مسکن زمانی رخ می‌دهد که شاهد عرضه نامحدودی در بازار باشیم. به تدبیری دیگر قیمت‌ها با توجه به عرضه و تقاضا تغییر پیدا می‌کند. 

 البته در صورتی ‌که طرح نهضت ملی مسکن و تسهیلات خود مالکی به خوبی مدیریت و عملی شود، امید به رونق بازار مسکن و پایان رکود در این بخش نیز بیشتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه