روش های کاربردی نگهداری از ویلا

3 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
روش نگهداری ویلا

ویلاتون رو خریدید؟ تموم شد؟

اما این تازه شروع ماجرای داشتن ویلا در مناطق شمالی کشوره!

اگر فکر می‌کنید که ویلای موردنظرتون‌ رو خریدید و دیگه همه چیز تموم شده باید بهتون بگم که این تازه شروع ماجرا هست. ویلاهای شمال کشور به‌ خاطر آب و هوای مرطوب و شرجی نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند که قصد داریم همه این نکات را در مقاله چگونه از ویلا مراقبت کنیم مجله گیلیم، برای شما بازگو کنیم. 

آیا دقت کردید که در چند سال اخیر آمار سفر به شهرهای شمالی رو به افزایش است؟ این روزها با وجود آلودگی هوا و شلوغی شهرها مردم از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا چند روزی خودشان را به طبیعت و مکان‌های خوش آب و هوا برسانند. شهرهای شمالی هم که در نقطه عطف این ماجرا قرار دارند و مسافران بسیاری را به سمت و سوی خود می‌کشانند.

از طرف دیگر بازار خرید ویلا و خانه در این شهرها بسیار داغ شده است. از آنجایی که نگهداری از ویلا یکی از موضوعات مهم بعد از خرید ویلا است، ما در این مقاله از مجله گیلیم تمام نکاتی که باید در مورد نگهداری از ویلاهای شمالی بدانید را در قالب چک لیست ارائه کرده‌ایم.

نکات نگهداری ویلا شمال ایران
نگهداری از ویلاهای شمال کشور

آپدیت شده در تاریخ:

1402/03/16

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صاحبان ویلا بعد از خرید ویلا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئله نگهداری از ویلاست. بسته به سال ساخت ویلا و مصالح به کار رفته در آن، ممکن است ویلای شما نیاز به تعمیرات یا اضافه کردن امکانات خاصی باشد. مسائلی که هزینه‌های پایینی برای شما دارد اما از هزینه‌های بیشتر در زمان آینده جلوگیری می‌کنند؛ به نوعی با رعایت چک لیست زیر می توانید خودتان را از زیر بار هزینه های سنگین و جبران ناپذیر آینده ویلای خود نجات دهید!

1. درخت بکارید اما با فاصله!

شهرهای شمالی که دیگر نیاز به تعریف ندارند؛ مکان‌هایی سرسبز و خوش آب و هوا پر از درختان سر به فلک کشیده و گیاهان زیبا! دور از ذهن نیست که صاحبان ویلا در این شهرها علاقه داشته باشند تا در محیط ویلا خود گیاهان متنوع یا حتی درخت بکارند؛ اگر شما هم صاحب ویلایی در شمال کشور هستید و می‌خواهید در محیط ویلا درخت بکارید، باید بدانید که آب و هوای مناطق شمالی به شدت مرطوب و شرجی است.
همین آب و هوا باعث رشد سریع درخت‌ها و گیاهانی که در باغچه ویلای شما کاشته شده می‌شود؛ از این رو بهتر است که گیاهانی‌ را که قصد دارید در حیاط ویلای خود داشته باشید، با فاصله بیشتری از ساختمان اصلی بکارید. کاشت با فاصله گیاهان و درختان باعث می‌شود که رشد سریع ریشه‌های گیاه به ساختمان آسیب نزند و از فرسودگی زود هنگام ویلا جلوگیری کند.

کاشت درخت فاصله استاندارد ویلا
کاشت درخت با فاصله استاندارد در ویلاهای شمال کشور

فاصله استاندارد کاشت درخت از ساختمان یا دیوار ویلا به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع نهال، رقم پایه و پیوندک، آب و هوا و … از سری عواملی هستند که در نحوه کاشت درخت و فاصله آن تأثیرگذار هستند. از لحاظ قانونی متراژی برای کاشت درخت وجود ندارد. اما بهتر است چند نکته را قبل از کاشت نهال درخت در نظر بگیرید:

  • به طور کلی فاصله درختان کاشته شده در حریم ویلا باید حداقل 2 متر با ساختمان اصلی یا دیوار فاصله داشته باشد.
  • داشتن فاصله مناسب درختان از دیوار های خارجی باعث می‌شود که در زمان بزرگ شدن درختان شاخ و برگ آن در حریم زمین همسایه پیشروی نکند.
  • برای کاشت گل و گیاه از متخصصین این زمینه (باغبان، کشاورز) کمک بگیرید. چرا که باید گیاهان مناسب آب و هوای شمال ایران را به خوبی بشناسید.

نکته: زمانی که می خواهید در اطراف ویلا خود نهال درختی را بکارید توجه داشته باشید که درختان دارای فاصله ای استاندارد از یکدیگر باشند. فاصله استاندارد درختان با یکدیگر 5 متر و فاصله هر ردیف درخت 8 متر است. 

2. از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید

یکی از عمده ترین دلایلی که می تواند عمر مفید ویلا شما را کاهش دهد، رطوبت و فرسودگی ویلاست. این مسئله از بزرگ‌ترین معضلاتی است که در ویلاهای ساحلی که فاصله کمی با دریا دارند رخ می‌دهد. اما نگران نباشید راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد.

پنجره‌های دوجداره از ورود زیادِ رطوبت و سروصدا به ساختمان جلوگیری می‌کند. استفاده از این پنجره‌ها برای مناطق شمالی یک انتخاب فوق‌العاده است. پس برای کنترل میزان رطوبت ورودی به ساختمان و جلوگیری از پوسیدگی و فرسودگی سریع وسایل و محیط داخلی خانه از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید. کمی هزینه در ابتدا کار بهتر از رخداد هزینه‌های گزاف در مدت زمان طولانی است.

البته فکر نکنید که با پنجره های دوجداره مشکل رطوبت شما به طور کامل رفع می شود! رطوبت زیاد هوای شمال در ساختمان تأثیرات مخرب خودش را می ‌گذارد؛ ولی شما می‌توانید با استفاده از عایق‌های رطوبتی و همچنین رنگ کردن دیوارها از این آسیب‌های جدی جلوگیری کنید.

پنجره دوجداره
به کارگیری پنجره‌های دوجداره در ویلا

3. قطع گاز، آب و برق فراموش نشود!

اکثر کسانی که در شهرهای شمالی ویلا دارند، آن را برای استراحت و تفریح در روزهای تعطیل سال خریدند؛ به همین دلیل این افراد عمدتاً سکونت دائمی در ویلا ندارند و به نوعی دیر به دیر به ویلا سر می‌زنند. این دسته از افراد که فقط در روزهای تعطیل و با فاصله طولانی سفر می‌کنند بهتر است قبل از خارج شدن از ویلا، فلکه آب، برق و گاز را قطع کنند.
حتی در روزهای سرد سال لازم است که حتماً روی کنتور گاز و آب و شیرهای آب خارج از خانه به خوبی عایق شود تا از ترکیدگی لوله و مشکلاتی از این قبیل جلوگیری کرد.

قطع فلکه آب ویلا
قطع فلکه آب، گاز و برق ویلا

4. به فضای سبز ویلا رسیدگی کنید

فضای سبز ویلا و گیاهان و درخت‌هایی که در حیاط ویلا کاشته می‌شوند، علاوه بر بهبود اکسیژن، محیط فضای اطراف ویلا را زیباتر می‌کند. همین زیبایی ها و هوای خوب شهرهای شمالی است که بسیاری از افراد را به خرید ویلا در این منطقه ترغیب می‌کند؛ اما این زیبایی بی دردسر نیست و کاشت گل و گیاه نیاز به رسیدگی زیادی دارد.

فعالیت هایی مثل هرس کردن، آبیاری، حفاظت از باغ، سم پاشی و … از سری مسائلی است که باید به طور مداوم انجام شود. اگر فرصت کافی برای رسیدگی به درخت‌ها و گیاهان حیاط ویلا خود را ندارید یا می‌خواهید هزینه‌های خود را کاهش دهید، راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد.

  • از افراد خبره در این زمینه کمک بگیرید تا به صورت هفتگی به ویلا شما سر بزنند و وضعیت گل و گیاه را چک کنند.
  • برای آبیاری گیاهان از سیستم های آبیاری حرفه ای (آبیاری قطره ای و …) استفاده کنید. (اگر فضای سبز ویلای شما کوچک است و از باغبان برای رسیدگی به فضای سبز ویلا کمک گرفته‌اید، لزومی برای این کار وجود ندارد.)
  • در فضای سبز ویلا درختان میوه بکارید تا هر سال از ثمره آن استفاده کنید. (جدای از زیبایی به جنبه اقتصادی آن فکر کنید!)
  • اگر می‌خواهید در مورد نگهداری و مراقبت از گیاهان باغ و باغچه اطلاعات کسب کنید روی لینک کلیک کنید.

اگر می‌خواهید در ویلاهای شمالی درخت بکارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب “انواع گیاهان مناسب برای ویلاهای شمال ایران” را بخوانید.

رسیدگی فضای سبز ویلا
از آبیاری و رسیدگی به گیاهان ویلا غافل نشوید!

5. از زمستان غافل نشوید!

نکاتی که پیش تر بازگو کردیم، عمده‌ترین نکاتی بود که صاحبان ویلاهای شمال کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در اینجا می‌خواهیم در مورد مشکلاتی که تمام صاحبان ویلا در فصول سرد سال باید آن را رعایت کنند، صحبت کنیم.

تعمیرات ویلاهای شمال
قبل از زمستان ویلا را تعمیر کنید

6. نگهداری از استخر را فراموش نکنید!

بعد از ساخت استخر در ویلا، تعمیر و نگهداری از آن اهمیت دوچندانی پیدا دارد. فرقی نمی‌کند که از استخر برای تفریح استفاده می‌کنید یا درمان. تمیزی استخر، تعویض آب استخر در فواصل زمانی کوتاه، استفاده از مواد شیمیایی مناسب (کلر) و کنترل دمای استخر از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

حالا اگر استخر شما در فضای باز قرار گرفته باشد مشکلات شما بیشتر خواهد بود. چرا که در فصل پاییز باد برگ‌های خشک درختان را بر روی زمین می‌ریزد. همچنین گرد و غبار و طوفان می‌تواند آلودگی‌های زیادی را به آب استخر منتقل کند. یا اصلاً سرمای زمستان سبب خراب شدن دیوارهای استخر می‌شود.

از این رو یا خودتان یا افراد متخصص باید در سال چند باری وضعیت استخر را بررسی و در صورت نیاز تعمیرات لازم را انجام دهید.

تعمیر و نگهداری از استخر
تعمیر و نگهداری از استخر

سؤالات متداول

برای نگهداری از ویلا باید حواستان به کاشت درخت و گل و گیاه با فاصله مناسب از ویلا، تعمیر و نگهداری از استخر در طول سال، استفاده از پنجره‌های دوجداره، قطع آب، برق و گاز در زمستان، هرس و نگهداری از گیاهان، عایق کردن لوله‌ها در زمستان و دیگر نکاتی که در مطلب به صورت کامل توضیح داده‌ایم باشد.

مراقبت از ویلا به صورت مداوم هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. اما اگر بدون توجه به نکات گفته شده از ویلا استفاده کنید، ممکن است در دراز مدت خرابی‌های سنگین و هزینه‌های زیادی برای تعمیرات آن نیاز داشته باشید. به خصوص در ویلاهای شمال کشور که رطوبت بالا و آب و هوا به خودی خود عمر مفید ویلا را کاهش می‌دهد.

در پایان ...

همان طور که خواندیم ویلاهای شمال به دلیل آب و هوای مرطوب و شرجی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند؛ اما این‌طور هم نیست که از همان سال اول خرید ویلا نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشید. معمولا بعد از گذشت 10 سال از ویلای تازه ساخته شده، نیاز به تعمیرات دیده می‌شود که عمدتاً هزینه‌ی زیادی هم برای صاحب ویلا ندارد. 

هزینه تعمیرات ویلا بین 1تا2 درصد قیمت ویلایی است که آن را خریده‌اید. با رعایت نکات بالا و تعمیرات جزئی می‌توانید تا حد قابل توجهی هزینه تعمیرات ویلا خود را در دراز مدت کاهش دهید. اگر شما هم صاحب ویلایی در شمال کشور هستید و نکات کاربردی بیشتری در زمینه نگهداری از ویلا می‌دانید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه