چگونه از باغ و باغچه نگهداری کنیم؟ آموزش مراقبت از گیاهان

16 مهر 1401
0 دیدگاه
مراقبت از باغ و باغچه

اگه بیل زنی، باغچه خودت رو بیل بزن! بیل و بیلچه‌های باغبانی خودتون رو آماده کنید که امروز قرارِ فوت و فن‌های مراقبت از گیاهان رو آموزش ببینیم.

گل و گیاهان هم همانند یک کودک نیازمند مراقبت‌های زیادی هستند. شاید فکر کنید که پیدا کردن گیاهان مناسب برای باغچه یا کاشت آن‌ها کار دشواری است. اما باید بگوییم که نگهداری مناسب و مراقبت از گیاهان چندین برابر کار سخت‌تری است. 

شما باید در تمام فصول سال به فکر آبیاری و سلامت گیاهان باغ و باغچه خودتان باشید. فعالیتی که اگر چه سخت است، اما کاری مفرح و لذت بخش برای اوقات فراغت هر کسی محسوب می‌شود. مراقبت از گیاهان در اقلیم‌های مختلف به خاطر شرایط آب و هوایی خاصی که دارند، چالش‌های مختلفی برایتان خواهد داشت. 

چالش‌هایی مثل حمله حشرات مزاحم، کم بودن بارش باران، رشد علف‌های هرز، پژمرده شدن گیاهان و عدم باردهی درختان. چالش‌هایی که اگر در زمان درستی آن را حل نکنید، باعث از بین رفتن باغ و باغچه زیبای شما می‌شود. فرقی نمی‌کند که برای ویلای خودتان باغچه‌ای ساخته‌اید یا از گیاهانتان در خانه نگهداری می‌کنید؛ دانستن نکات زیر به شما کمک می‌کند تا همیشه گیاهانی سالم و سرحال داشته باشید.

نحوه مراقبت از گیاهان
نحوه مراقبت از گل و گیاه باغچه

برای اینکه باغی پر از گیاهان شاداب و سالم داشته باشید، نیاز به استخدام باغبان نخواهید داشت. اگر زمان کافی برای آبیاری، هرس کردن، سم پاشی و … دارید، در ادامه فوت و فن‌های لازم برای نگهداری از گیاهان را به شما آموزش می‌دهیم. حواستان باشد که گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که برای رشد و نمو نیاز به مراقبت زیاد و توجه شما دارند.

مراحل نگهداری از گیاهان باغ و باغچه

1. انتخاب محل قرارگیری مناسب برای گیاهان

اگر می‌خواهید گیاهان مختلفی در باغ یا باغچه خود بکارید، اول در مورد آن گیاه اطلاعات کسب کنید. برخی گیاهان سایه دوست و برخی دیگر نیازمند نور مستقیم خورشید هستند. حواستان باشد که هنگام کاشت این گیاهان، جایگاه مناسبی را برای آن‌ها انتخاب کنید. 

از طرف دیگر اگر در باغچه خود درخت کاشته‌اید، حواستان باشد که با رشد این درخت، شرایط نوری مناسب گیاهان شما از بین نرود. در نتیجه رعایت فاصله مناسب کاشت گیاهان و کسب اطلاعات در مورد شرایط رشد آن‌ها باعث می‌شود تا همیشه گیاهان سالم و سرحالی داشته باشید.

محل قرارگیری گیاه در باغچه
محل قرارگیری مناسبی برای گیاه در نظر بگیرید

2. آبیاری مناسب گیاهان

آبیاری گیاه یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای مراقبت از گیاهان است. اول از همه باید بررسی کنید که گل، گیاهان و درختان باغ شما نیازمند چه مقدار آبیاری هستند؟ مثلاً درختان پسته نیاز به آبیاری زیاد ندارند اما درخت لیمو ترش نیاز به آبیاری زیادی در تمام فصول سال دارد. پس از آن باید در مورد زمان آبیاری این گیاهان با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه اطلاعات کسب کنید.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان، غروب یا قبل از طلوع خورشید است؛ در غیر این صورت گیاهان شما آسیب می‌بینند و حجم زیادی از آب تبخیر می‌شود. حواستان باشد که در زمان آبیاری، آب روی برگ گیاهان نریزد. از طرف دیگر صرفاً خاک روی باغچه را آبیاری نکنید! بلکه باید آبیاری عمقی داشته باشید.

آبیاری گیاهان و درختان در فصول مختلف سال و با توجه به شرایط اقلیمی هم تغییر می‌کند. به طور کلی گل، گیاه و درختان در فصل تابستان به خاطر گرمای هوا، نیاز به آبیاری بیشتری دارند. از آنجایی که در تابستان میزان بارش باران افت می‌کند، باید حواستان به آبیاری گیاهان باشد.

نکته در مورد مراقبت از گیاهان: نهال درختان و گیاهانی که به تازگی آن‌ها را کاشته‌اید، نیاز به آبیاری بیشتری نسبت به دیگر گیاهان باغ دارند.

آبیاری مناسب گل و گیاه
به صورت منظم و با حوصله آبیاری گیاهان را انجام دهید

3. میزان کود دهی

بعد از مدتی املاح مفید خاک از بین می‌رود و گیاه برای رشد نیاز به مواد مغذی تازه‌ای خواهد داشت. در این زمان نوبت شما است که کود مناسبی برای گیاه تهیه کنید. اصولاً بهترین زمان کود دهی گیاهان در فصل بهار و تابستان است؛ اما حواستان باشد، همان طور که کمبود کود باعث توقف رشد گیاه می‌شود؛ زیاده روی در مقدار کود هم باعث پژمرده شدن گیاه خواهد شد.

نکته: با باقی مانده سبزیجات، غذاهای گیاهی، پسماند میوه و … می‌توانید خودتان کود ارگانیک تهیه کنید.

تأمین مواد مغذی گیاه با کود دهی
کود دهی گیاه در بهار و تابستان

4. سم پاشی بیهوده ممنوع!

بعضی حشرات برای گیاهان مفید و برخی دیگر مضر هستند؛ در نتیجه باید قبل از سم پاشی در مورد گیاه و آفاتی که نیاز به سم پاشی دارند، اطلاعات کاملی کسب کنید. سپس با علم به این موضوع تنها در مواقع لزوم گیاهان را سم پاشی کنید.

زمانی که از گیاهان و درختان باغ خود نگهداری می‌کنید، باید حواستان به ظهور علائمی نظیر حشرات و بیماری‌‌هایی مثل شته باشد. جلوگیری از بیماری درختان و گیاهان مهم‌ترین اصل در مراقبت از گیاهان باغ و باغچه است.

سم پاشی گیاهان آسیب دیده
سم پاشی گیاهان در مواقع لزوم

5. از بین بردن علف‌های هرز

علف هرز همان طور که از اسمش پیداست، با رشد سریع و بی رویه که دارد، مانع رسیدن آب و مواد مغذی به درختان و گیاهان و در نتیجه از بین رفتن آن‌ها می‌شود. هر زمان متوجه شدید که علف هرز در باغچه با باغ شما رشد کرده، سریعاً آن را از ریشه خارج کنید.

برای مراقبت از گیاهان و از بین بردن علف‌های هرز بهتر است از روش‌های دستی استفاده کنید و به هیچ عنوان سراغ علف کش های شیمیایی نروید!

کندن علف هرز از باغچه یا باغ
از بین بردن علف هرز با دست

6. هرس کردن گیاهان را فراموش نکنید!

فصل تابستان و زمستان زمان مناسب برای هرس کردن درختان و گیاهان شما است. مهم‌ترین مدل هرس گیاهان و درختان در فصل زمستان است. در فصل زمستان گیاه وارد مرحله خواب شده و برگ و باری ندارد. در این زمان می‌توانید شاخه‌های اضافی را هرس کنید. 

با این کار درختان یا گیاهان شما در سال جدید رشد بهتری خواهند داشت. اما حواستان باشد که هر چقدر زمان هرس کردن درختان در زمستان دیرتر باشد، درختان شما نیز دیرتر شکوفه می‌زنند. 

نوع دیگر هرس گیاه، هرس تابستانه است. هرس تابستانه به نوعی مکملی برای هرس زمستانه محسوب می‌شود. در فصل تابستان هرس گیاهان کمی سخت‌تر و حساس‌تر است. در این زمان حواستان باشد که به شاخه‌های سالم درخت آسیبی نرسانید و فقط شاخه‌های خشک و مزاحم را هرس کنید.

هر کردن گیاه در فصل تابستان و زمستان
هرس تابستانه و هرس زمستانه گیاه

7. شستشوی درختان

تا به حال با لمس برگ یا شاخه درختان متوجه گرد و غبار روی آن‌ها شده‌اید؟ همان طور که وسایل خانه به خاطر آلودگی هوا کثیف می‌شوند، برگ و تنه درختان هم از گرد و غبار محیط سیاه و کثیف می‌شوند. برای همین بهتر است هر سال در فصل بهار و اوایل تابستان، درختان باغ خود را بشویید.

شستشوی درختان باید با فشار آب بسیار کم انجام شود تا آسیبی به گیاهان نرسد. از مزایای شستشوی درختان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شستشوی گیاهان و درختان باغچه
شستشوی درختان و گیاهان

8. مراقبت از گیاهان حساس

اگر در باغچه خود گیاهان پیازی مثل لاله، سنبل، نرگس و … کاشته‌اید، باید حواستان به دوران استراحت این گیاهان باشد. در فصل تابستان ک گل‌دهی این گیاهان به پایان می‌رسد، باید آن‌ها را از خاک جدا کنید. برای جدا کردن این گیاهان از خاک حواستان باشد که پیاز را با احتیاط بیرون آورده و درون ماسه قرار دهید.

حواستان باشد که گیاهان پیازی در دوران استراحت باید در محیطی تاریک با دمای 4 تا 10 درجه سانتی‌گراد باشند.

گیاهان پیازی و مراقبت از آن ها
نحوه مراقبت از گیاهان پیازی

9. حفاظت از تنه درختان در برابر آفات

برای حفاظت از تنه درختان و مراقبت از آن‌ها در مقابل آفات دو راه پیش رو دارید. روش اول کشیدن گونی به دور تنه درختان باغ در اواخر پاییز است. با این کار آفتاب به جای اینکه بر روی تنه درختان تخم گذاری کنند، بر روی گونی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. سپس می‌توانید در اسفند ماه گونی را از دور تنه درختان جدا کرده و آتش بزنید.

روش دوم استفاده از چسب مرهم برای پوشاندن کل تنه درختان است. در اواخر زمستان یا در صورت مشاهده زخم بر روی تنه درختان، می‌توانید آن را با چسب مرهم به خوبی بپوشانید تا از گزند آفات در امان بمانند.

چسب مرهم برای از بین بردن آفات
استفاده از چسب مرهم برای جلوگیری از آسی درختان

10. مالچ پاشی بکنیم یا نه؟

شاید برایتان سؤال باشد که مالچ پاشی برای مراقبت از گیاهان مفید است یا خیر؟ باید بگوییم که استفاده از مالچ‌های طبیعی برای گیاهان بسیار مفید است. از فواید مالچ پاشی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

در زمان خرید مالچ توجه داشته باشید که دو نوع مالچ طبیعی (مثل خاک اره، پوست درختان پهن، خرده چمن و …) و پلاستیکی در بازار موجود است. بهتر است تا حد ممکن از خرید مالچ‌های پلاستیکی پرهیز کنید.

مالچ پاشی باغ یا باغچه
استفاده از مالچ طبیعی برای گیاهان

مهم‌ترین ابزار باغبانی که باید بخرید!

لیست ابزارهای باغبانی
ابزارهای باغبانی مورد نیاز

نکات کلیدی در مورد نگهداری از گل و گیاه

مراقبت از درختان و گیاهان باغچه
نکات کلیدی در مورد مراقبت گیاهان

سؤالات متداول

با آبیاری مناسب، کود دهی به موقع، هرس کردن زمستانه و تابستانه، سم پاشی آفات مضر، مالچ پاشی و از بین بردن علف‌های هرز باغ، می‌توانید از گیاهان و درختان خود مراقبت کنید.

بهترین زمان برای آبیاری درختان و گیاهان، قبل از طلوع خورشید و بعد از غروب خورشید است.

مالچ‌های طبیعی از برگ یا چوب گیاهان تهیه می‌شود. مالچ طبیعی شامل بقایای علف هرز و گیاهان خشک شده، پوست گیاهان، کاه، لاش برگ، خاک اره، پوست چمن و … می‌شود.

در پایان ...

رسیدگی به گل و گیاه نیازمند کمی حوصله و علاقه دارد. گیاهان و درختان برای رشد نیازمند مواد مغذی، نور کافی خورشید و آبیاری مناسب دارند. اگر علاقه‌مند به باغبانی باشید، با جستجو در اینترنت اطلاعات کاملی در مورد نحوه مراقبت از هر گیاهی را پیدا خواهید کرد. 

اگر در مورد نحوه مراقبت از گیاهانتان سؤالی دارید، می‌توانید در بخش کامنت آن را مطرح کنید. شما چه گیاهانی در باغ و باغچه خودتان کاشته‌اید؟

ارسال دیدگاه