چرا تسهیلات وام مسکن روستایی تا کنون پرداخت نشده است؟

20 مهر 1401
0 دیدگاه
تسهیلات وام مسکن

در 8 مرداد  1401 رئیس بنیاد مسکن خبر از پرداخت تسهیلات وام مسکن به روستاییان داده بود. اما امروز با گذشت دو ماه از این خبر، همچنان روستاییان موفق به دریافت تسهیلات وام مسکن نشده‌اند. علت آن چیست؟

طرح نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی قرار بود با هدف ساخت خانه در روستاها و کمک به روستاییان پرداخت شود. وامی که در ابتدای سال 1401 به 200 میلیون تومان رسیده بود. اما چرا پس از گذشت 6 ماه از تصویب این طرح و وعده و وعیدهای دولت، هنوز کسی موفق به دریافت این تسهیلات نشده است؟

تا کنون برخی از روستاییان فرآیند ساخت واحد مسکن روستایی را آغاز کرده‌اند و منتظر دریافت این وام هستند. از طرفی افراد دیگر هم به واسطه خبرهای ضد و نقیض، اقدامی در جهت ساخت مسکن روستایی نکرده‌اند.

عدم پرداخت تسهیلات وام مسکن 200 میلیونی و سنگ اندازی ارگان‌های مختلف باعث ناامیدی روستاییان شده است. از طرفی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون مصالح ساختمانی هم دچار افزایش قیمت شده‌اند.

متقاضیان دریافت تسهیلات وام مسکن روستایی طی بازه‌های زمانی مختلف به بانک مراجعه کرده‌‌اند اما هر دفعه با دست خالی بازگشتند. بانک‌های سراسر کشور هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص تسهیلات 200 میلیونی مسکن روستایی دریافت نکرده‌اند. همین امر باعث شده تا دریافت تسهیلات به وقفه بیفتد. 

بازسازی خانه های روستایی
بازسازی خانه های روستایی با وام مسکن

پرداخت تسهیلات روستایی از 5 مهرماه

مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرد: در صورتی که سازمان برنامه و بودجه تضمین نامه بانکی ارائه دهد، تسهیلات وام مسکن روستایی از 5 مهر ماه پرداخت خواهد شد.

از نیمه دوم سال گذشته تا کنون 100 هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات 100 میلیون تومانی دریافت کرده‌اند. اما هنوز مصوبه‌‌ای برای دریافت 100 میلیون دیگر به این متقاضیان تصویب نشده است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن همچنین اعلام کرد: تسهیلات وام مسکن روستایی 200 میلیون تومانی با نرخ ٪5 است. ابتدا قرار بود سود این تسهیلات 18٪ باشد اما با رایزنی‌های صورت گرفته 13٪ از این سود از طریق دولت پرداخت می‌شود.

از آنجایی که به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم، عدم مقاوم سازی و بازسازی به موقع خانه‌های روستایی می‌تواند باعث افزایش خسارت‌های حوادث طبیعی باشد.

ارسال دیدگاه