چگونه چک خود را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟ + آموزش تصویری ثبت چک

6 اسفند 1401
1 دیدگاه
آموزش مرحله به مرحله ثبت چک در سامانه صیاد

چک صیادی یکی از جدیدترین انواع چک است که در سال 1400 وارد سیستم بانکی شد. بر اساس قانون جدید چک، چک‌های بنفش رنگ صیادی تنها در صورت ثبت در سامانه صیاد دارای اعتبار است. چه بسا بر روی هر برگه چک صیادی نوشته شده که “کارسازی این چک منوط به ثبت در سامانه صیاد است”.

برای ثبت کردن چک‌های صیادی باید از طریق موبایل بانک و همراه بانک مربوطه یا اپلیکیشن‌های معتبر معرفی شده توسط بانک مرکزی (آپ، ساد24 و …) اقدام کنید. روند ثبت چک در تمام این اپلیکیشن‌ها به صورت یکسان است که در ادامه این مقاله به طور کامل برایتان شرح می‌دهیم.

برخلاف تصور عموم مردم، ثبت چک صیادی کار سختی نیست و در کمترین زمان می‌توانید چک خود را در سامانه ثبت کنید. فقط برای ثبت چک، علاوه بر اطلاعات برگه چک، باید کد ملی و اطلاعات هویتی فرد گیرنده را داشته باشید.

با ما در این مقاله از مجله گیلیم همراه باشید تا به صورت تصویری نحوه ثبت کردن چک صیادی را در سامانه صیاد آموزش دهیم.

ثبت اطلاعات روی چک در سامانه صیاد
ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

سامانه صیاد یک سامانه صدور یکپارچه دسته چک است که در سال 1396 از سوی بانک مرکزی تأسیس شد؛ از سال 1400 و با صدور دسته چک صیادی و اجباری شدن ثبت چک در این سامانه، عموم مردم با سامانه صیاد آشنا شدند. 

پس از آنکه افراد زیادی بدون توجه به مقررات کیفری و قوانین مربوط به دسته چک، اقدام به صدور چک کردند؛ تعداد بسیار بالایی از معاملات به دلیل صدور چک بی محل و برگشت خورده، دچار مشکل شد. با افزایش تعداد زندانیان پرونده‌های چک برگشتی، بانک مرکزی نسبت به ارائه و صدور دسته چک جدید به نام چک صیادی اقدام کرد.

به طوری که افرادی که از این پس می‌خواهند نسبت به دریافت یا تعویض دسته چک اقدام کنند، باید از شرایط سفت و سخت بانک مرکزی عبور کنند.

نکته: اگر می‌خواهید با شرایط دریافت دسته چک صیادی آشنا شوید، روی لینک کلیک کنید.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای کاربران رخ می‌دهد، نحوه ثبت چک در سامانه صیاد است. برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند برای ثبت چک باید به سایت بانک مرکزی مراجعه کرد. اما این تصور اشتباهی است! دارنده دسته چک باید به سایت و اپلیکیشن‌های بانک مربوطه مراجعه کند. یعنی اگر دسته چک من مربوط به بانک ملی است، باید از طریق اپلیکیشن‌های بانک ملی چک خودم را ثبت کنم.

سامانه‌های جامع و اختصاصی که می‌توانید چک را در آن ثبت کنید:

ثبت چک در برنامه آپ
ثبت چک در برنامه آپ

آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد

مراحل ثبت چک در در نرم افزارها و بانک‌های مختلف تقریباً به صورت یکسان است. از این رو به صورت تصادفی یکی از بانک‌ها را برای آموزش تصویری انتخاب می‌کنیم. 

اگر در حال حاضر قصد دارید برگه چک خودتان را در سامانه صیاد ثبت کنید، وارد یکی از سامانه‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که در بالا نام بردیم شوید؛ پس از احراز هویت و ورود به پنل کاربری خودتان، مراحل زیر را برای ثبت هر برگه چک انجام دهید.

  1. در مرحله آغازین ثبت برگه چک، باید روی گزینه “ثبت” یا “ثبت دسته چک” کلیک کنید.
سامانه مربوط به چک صیادی بانک ملی
سامانه مربوط به چک صیادی بانک ملی

      2. سپس شناسه صیادی درج شده روی چک را به صورت دستی یا از طریق اسکن بارکد درج شده روی برگه چک، وارد کنید.

اسکن بارکد برگه چک
اسکن بارکد برگه چک

     3. در مرحله بعد باید شماره حساب برگه چک، شماره سری و سریال، تاریخ سررسید چک، مبلغ چک و توضیحات آن را وارد کنید.

وارد کردن اطلاعات روی چک
وارد کردن اطلاعات روی چک

    4. با ثبت اطلاعات روی چک، باید کد ملی گیرنده را وارد کنید. (به صورت اتوماتیک نام گیرنده نمایش داده می‌شود). البته اگر گیرنده شخص حقوقی باشد، باید کد حقوقی شرکت را وارد کنید.

نوشتن کد ملی و نام گیرنده چک
نوشتن کد ملی و نام گیرنده چک

    5. سپس اطلاعات ثبت شده برای بررسی به نمایش در می‌آید. با انتخاب گزینه ثبت، برگه چک صیادی ثبت می‌شود.

تأیید اطلاعات وارد شده در سامانه
تأیید اطلاعات وارد شده در سامانه

نکته: برای وصول چک صیادی، گیرنده حساب هم باید اطلاعات چک را در سامانه بانکی خود تأیید کند.

نحوه تأیید چک در سامانه صیاد توسط گیرنده

گیرنده برگه چک نیز باید جهت وصول چک صیادی، به سامانه بانکی که قصد وصول چک در آن حساب را دارد، وارد شود. مرحله تأیید یا رد دسته چک توسط گیرنده به شرح زیر است:

1. شناسه یکتای ۱۶ رقمی چک را به صورت دستی یا با بارکد چک وارد کنید.

وارد کردن شناسه یکتای چک

2. در صفحه بعد اطلاعات کامل چک برای شما به نمایش در می‌آید. در این مرحله باید چک را رد یا تأیید کنید.

بررسی اطلاعات ثبت شده چک
بررسی اطلاعات ثبت شده چک

3. در مرحله بعد توضیحات مربوط به رد یا تأیید چک را وارد کنید. سپس روی “تأیید چک” کلیک کنید.

تأیید یا رد چک
تأیید یا رد چک

اجزای مهم چک صیادی

برای اینکه بتوانید بدون مشکل چک‌های جدید را در سامانه صیاد ثبت کنید، باید در مورد ظاهر برگه چک اطلاعات کافی داشته باشید. 

اجزای مهم چک صیادی
اجزای مهم چک صیادی

نحوه استعلام چک صیادی

برای استعلام چک صیادی باید یکی از 3 روش زیر را امتحان کنید:

  1. استعلام پیامکی با ارسال شناسه یکتای ۱۱۶ رقمی چک به شماره *1*1. (هر استعلام 350 تومان هزینه دارد).
  2. استعلام چک در سامانه رسمی بانک مرکزی
  3. استعلام چک در اینترنت بانک مربوطه یا برنامه‌هایی مثل ساد 24 و آپ
اینفوگرافیک وضعیت چک صیادی
اینفوگرافیک وضعیت چک صیادی

عواقب برگشت خوردن چک‌های صیادی

در صورتی که چک‌های برگشتی شما رفع سوء اثر نشده باشد، عواقب سنگینی برایتان خواهد داشت.

سؤالات متداول

خیر، مطابق قانون جدید صدور چک، چک‌های صیادی که در سامانه صیاد ثبت نشده باشند را به هیچ عنوان نمی‌توانید برگشت بزنید.

خیر، برای لغو چک‌های صیادی ثبت شده باید به بانک مربوطه مراجعه کنید و به صورت حضوری نسبت به ابطال چک اقدام کنید.

برای ثبت چک در سامانه صیاد می‌توانید از طریق موبایل بانک، اینترنت بانک، پیامک، اپلیکیشن هایی مثل آپ و سامانه رسمی هر بانک اقدام کنید. طریقه ثبت چک صیادی را داخل مقاله به صورت کامل توضیح دادیم.

چک‌های صیادی در صورت ثبت در سامانه صیاد ارزشی برابر با پول نقد دارند. اما اگر در سامانه صیاد ثبت نشده باشند، به اندازه برگه سفید ارزش دارند و قابل وصول، برگشت زدن یا شکایت نیز نیستند.

ضرورت ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد
ضرورت ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد

در پایان ...

با دریافت دسته چک جدید، نیاز دارید که علاوه بر درج اطلاعات روی چک، آن را در سامانه‌ای به نام سامانه صیاد ثبت کنید. در این مطلب از مجله گیلیم سعی کردیم تا به صورت تصویری نحوه ثبت چک صیادی و تأیید آن از سوی گیرنده را شرح دهیم.

اگر سؤالی در خصوص چک‌های صیادی دارید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

  1. شهروند
    15 آذر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    ازآموزش شما متشکریم.

ارسال دیدگاه