چینی‌ها جایگزین انبوه سازان داخلی شدند!!

10 اسفند 1401
0 دیدگاه
جایگزینی چینی‌ها به جای انبوه سازان داخلی

با وجود تکذیب پی در پی خبر مشارکت چینی‌ها در ساخت پروژه نهضت ملی مسکن، ‌خبرهای جدید از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به بیرون درز پیدا کرده است. اما چرا دولت بدون توجه به انبوه سازان داخلی در پی قرارداد با چینی هاست؟

در سال ۱۴۰۰ خبرهایی مبنا بر مشارکت چینی‌ها برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن مطرح شده بود. خبری که وزارت راه و شهرسازی بلافاصله آن را تکذیب کرد. اما خب آن طور که مشخص است، این خبر چندان هم بی پایه و اساس نبوده و دولت از همان سال در صدد مذاکره با چینی‌ها بود.

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، ساخت ۴ میلیون مسکن ملی بود. وعده‌ای که با وجود گذشت یک سال با شکست مواجه شد. با وجود تورم بالا در جامعه، بالا رفتن قیمت مصالح و دیگر مشکلات در حوزه مسکن، دولت ناتوان از ساخت ۴ میلیون مسکن  شده است. انبوه سازن داخلی هم بدون تزریق پول نمی‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

طرح جایگزینی چینی‌ها به جای انبوه سازان داخلی
چینی‌ها طرح نهضت ملی را تکمیل می‌کنند؟

توافق با چینی‌ها برای ساخت نهضت ملی مسکن

چند روز پیش نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خبر از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی به جای انبوه سازان داخلی داد. آن طور که اعلام شد، قرار است 1 میلیون و 200 هزار واحد مسکن نهضت ملی توسط سرمایه گذاران چینی ساخته شود. اما هزینه ساخت این تعداد مسکن چگونه به چینی‌ها پرداخت می‌شود؟

به گفته احمد حسین فلاحی، چینی‌ها مبلغی برای ساخت مسکن دریافت نمی‌کنند و پرداخت ثمن تنها با تهاتر نفت ایران صورت می‌گیرد. اما ساخت هر متر مسکن ملی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد و چینی‌ها ادعا کردند که با مبلغی معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قادر به ساخت مسکن هستند. آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟!

البته هنوز چیزی در مورد کیفیت ساخت مسکن توسط سرمایه گذاران چینی مشخص نیست!

البته آن طور که نماینده همدان عنوان کرده بود، توافقات اولیه در زمان زمان تصدی وزارت توسط اقای قاسم رستمی رستم قاسمی صورت گرفته بود. توافقی که چندان به مذاق رئیس انجمن انبوه سازان خوش نیامده و صحبت‌هایی در این خصوص کرده است:

پیش از این انبوه سازان داخلی مخالف صد درصد به کارگیری شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن بودند. ما در حال حاضر دارای ۶۰۰ مهندس و ۶۵۰۰ انبوه ساز داخلی هستیم. بنابراین از لحاظ انبوه ساز و تأمین مصالح مالی مشکلی در داخل کشور وجود ندارد؛ شروع پروژه نهضت ملی توسط انبوه سازان تنها به تزریقات مالی نیاز دارد.

تاکنون تصمیم دولت در خصوص همکاری با چینی‌ها برای پیشبرد پروژه نهضت ملی بوده است. ولی نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد که ورود چینی‌ها به پروژه نهضت ملی مسکن پیامدها و تبعات منفی زیادی خواهد داشت!!

ارسال دیدگاه