پیش فروش متری مسکن در تهران خبر ساز شد!

20 اسفند 1401
0 دیدگاه
پیش فروش متری خانه در منطقه ۲۲ تهران

چند هفته‌ای است که ماجرای پیش فروش متری واحدهای مسکونی در منطقه ۲۲ خبرساز شده است. خبرهایی که همگی یک نقطه اشتراکی با یکدیگر داشتند و آن هم چگونگی این نوع خرید و فروش است. 

وقتی صحبت از پیش فروش واحد مسکونی به میان می‌آید، مهم‌ترین سؤال افراد این است که آیا در مورد نحوه مالکیت و مسائل حقوقی مربوط به آن هم فکر شده یا خیر!

افزایش بی سابقه قیمت مسکن در تهران و دیگر شهرهای کشور باعث شده که خرید خانه به رویایی دور از دسترس تبدیل شود. قضیه مسکن به حدی وخیم و جدی است که حتی افراد متوسط جامعه هم قادر به اجاره خانه در تهران نیستند. 

در مواردی نیز دیده شده که چند خانواده با هم نسبت به اجاره یک خانه اقدام می‌کنند. عدم توانایی کنترل قیمت مسکن از سوی دولت، ناکفایتی‌های مسئولین و تورم بالای جامعه باعث شده تا قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه برای سرپناه هم با مشکل مواجه شوند.

در چنین شرایطی که خانواده‌ها قادر به خرید واحد مسکونی هر چند کوچک هم نیستند، خبرهایی مبنی بر پیش فروش متری خانه در منطقه ۲۲ به میان آمده است. مردم از تعاونی‌های فعال منطقه ۲۲ می‌توانند چند متری از یک واحد مسکونی را پیش خرید کنند. یعنی تنها به اندازه چند متر در آن واحد مالکیت دارند. اما هدف از این پیش فروش چیست؟

پیش فروش متری خانه در منطقه ۲۲ تهران
پیش فروش متری خانه در منطقه ۲۲ تهران

پیش فروش متری واحد مسکونی منطقه ۲۲

سعید لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص پیش فروش متری این چنین گفت: در حال حاضر در منطقه ۲۲ نمی‌توان یک واحد با متراژ پایین را با کمتر از ۲ میلیارد تومان خریداری کرد. برخی از افراد نیز توانایی خرید یک واحد آپارتمانی به صورت کامل را ندارند.

از این رو برای اینکه این افراد بتوانند بخشی از پول خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند و از تورم عقب نمانند، می‌توانند واحدهای مسکونی منطقه ۲۲ را به صورت متری پیش خرید کنند. اما این نوع معاملات از امنیت کافی برخوردارند؟

مسئله پیش فروش متری واحد مسکونی با نظارت تعاونی‌ها صورت می‌گیرد. نهادهای دولتی هم بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهند. لطفی گفت: نظارت درست در پیش فروش‌ها باعث می‌شود که مازاد فروشی انجام نشود. البته مردم بهتر است از تعاونی‌هایی که رزومه خوبی دارند پیش خرید انجام دهند.

در حال حاضر سامانه‌ای برای ثبت این معاملات وجود ندارد. اما اگر شهرداری همکاری‌های لازم را انجام دهد تا معاملات در سامانه‌ای ثبت شود و شناسنامه ساختمانی صادر شود، موضوع شفاف‌تر خواهد بود.

اما هنوز خبر دقیقی از نحوه این پیش فروش‌ها نیست. اینکه واحدها به تفکیک فروخته می‌شوند یا به صورت مشاع. همچنین در مورد نحوه توافقات خریدار و تعاونی‌ها هم خبر قطعی داده نشده است. اما این‌ها مسائل مهمی است که هنگام تحویل واحدها ممکن است دردسرساز شود. 

چرا که در صورت عدم توافق مالکان، سرمایه در ملک حبس می‌شود و حتی امکان اجاره خانه‌ها هم از بین می‌رود.

ارسال دیدگاه