کد رهگیری املاک چیست؟ چرا دریافت کد رهگیری در معاملات اهمیت دارد؟

7 مرداد 1402
0 دیدگاه
کد رهگیری املاک

احتمالاً در زمان خرید یا اجاره خانه در بالای مبایعه نامه کد رهگیری ۱۳ رقمی و هولوگرام را دیده باشید. اما آیا از کاربرد و اهمیت این کد خبر دارید؟! اصلاً تا به حال معاملات خود را در سامانه رسمی کشور ثبت کرده‌اید!؟ یا هنوز از روش‌های قدیمی و منسوخ شده‌ای مثل قولنامه استفاده می‌کنید؟!

تا قبل از سال ۱۳۸۷ تمام معاملات در برگه‌ای به نام قولنامه نوشته می‌شد؛ اما در مطالب قبلی گیلیم به صورت کامل در مورد تفاوت قولنامه و مبایعه نامه و معایب قولنامه صحبت کردیم. قول و قراری که اعتباری ندارد و ممکن است ضرر و زیان‌های زیادی برای فروشنده و خریدار داشته باشد.

اما با راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت معاملات و املاک در کشور، تمامی مشاورین املاک موظف شدند تا قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره را در این سامانه ثبت کنند. با ثبت موفق قرارداد (مبایعه‌نامه) در این سامانه کد رهگیری و هولوگرام برای قرارداد صادر می‌شود. 

اگر می‌خواهید با مزایا دریافت کد رهگیری و کاربرد آن برای فروشنده و خریدار آشنا شوید با ما در ادامه همراه باشید.

کد رهگیری 10 رقمی در مبایعه نامه
کد رهگیری 10 رقمی در مبایعه نامه

فرقی نمی‌کند که برای خرید و فروش ملک به بنگاه مراجعه کرده‌اید یا رهن و اجاره؛ دریافت کد رهگیری املاک برای هر معامله‌ای ضروری است. چرا که به شما این اطمینان را می‌دهد که ملک مورد معامله شما هیچ اشکالی ندارد و از لحاظ قانونی معتبر است. 

تا پیش از این در قراردادهای قولنامه‌ای، امکان فروش همزمان ملک به چند نفر یا فروش ملک مشکل دار بسیار شایع بود. اما با روی کار آمدن مبایعه نامه و لزوم ثبت قراردادها در سامانه، بسیاری از این مشکلات رایج از بین رفت. اما همچنان مشاوران املاک سودجو و کلاه‌برداری هستند که با بهانه‌های مختلف دریافت کد رهگیری را بی اهمیت جلوه می‌دهند و شما را به دردسر می‌اندازند.

کد رهگیری ملک چیست؟

کد رهگیری ملک یک کد 13 رقمی است که بعد از ثبت هر معامله‌ای در سامانه معاملات املاک و مستغلات داده می‌شود. با این کد می‌توانید استعلام وضعیت معامله را دریافت کنید. همچنین، کد رهگیری ملک نشان دهنده آن است که تمام اطلاعات درج شده در مبایعه نامه در سامانه ثبت شده و هیچ یک از طرفین قرارداد نمی‌توانند از وظایف خود شانه خالی کنند.

سامانه استعلام کد رهگیری قرارداد
سامانه استعلام کد رهگیری قرارداد

مزایا دریافت کد رهگیری ملک

اگر می‌خواهید در مورد استعلام معاملات از طریق کد رهگیری و کد ملی اطلاعات کسب کنید، مطلب “چگونه سند مالکیت ملک را استعلام بگیریم؟” را مطالعه کنید.

نحوه دریافت کد رهگیری ملک

تا پیش از سال 1402 دریافت کد رهگیری معاملات املاک تنها توسط مشاورین املاک صورت می‌گرفت. اما از خرداد 1402 سامانه  https://amlak.mrud.ir امکان دریافت کد رهگیری املاک رایگان را برای قراردادهای اجاره امکان پذیر کرد. از این پس برای ثبت قرارداد اجاره نیازی به مراجعه به بنگاه‌های املاک نیست و صاحبان ملک و مستأجران خودشان می‌توانند کد رهگیری دریافت کنند.

اما همچنان برای قراردادهای خرید و فروش ملک باید به بنگاه‌های املاک مراجعه کنید. در سامانه مربوط مشخصات کامل طرفین قرارداد، آدرس، کد پستی، پلاک ثبتی ملک، تاریخ قرارداد، تاریخ تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، مشخصات ملک، بیعانه پرداخت شده و … ثبت می‌شود.

اگر قرارداد شما مورد تأیید باشد، ‌پیامکی با همین مضمون برای شما ارسال می‌شود. پس از آن باید به بنگاه املاک مراجعه کنید. مشاور املاک قرارداد شما را در سه نسخه چاپ می‌کند که دو نسخه برای طرفین قرارداد و یک نسخه برای مشاور املاک است.

نکته:

بالای برگه مبایعه نامه در هر سه نسخه کد QR چاپ شده و برچسب هولوگرام چسبانده شده است.

دریافت کد رهگیری برای قرارداد ملک
دریافت کد رهگیری برای قرارداد ملک

هزینه دریافت کد رهگیری ملک

بر اساس قانون رسمی کشور دریافت کد رهگیری ملک برای طرفین قرارداد هزینه ‌زیادی ندارد. با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور می‌توانید میزان هزینه را مشاهده کنید. در حال حاضر هزینه صدور کد رهگیری (خرداد ماه ۱۴۰۲) به شرح زیر است:

نوع قرارداد

مبلغ

مبایعه نامه

10.000 تومان

اجاره نامه

5.000 تومان

اجاره به شرط تملیک

10.000 تومان

انتقال سرقفلی

10.000 تومان

پیش فروش

10.000 تومان

وقف

0 ریال

هبه

0 ریال

صلح

0 ریال

واگذاری تعاون مسکن/ انبوه ساز

10.000 تومان

قراردادهای 100٪ دولتی

10.000 تومان

حکم قضایی

10.000 تومان

قراردادهای غیر رسمی قبل از 1/11/1387

10.000 تومان

قراردادهای غیر رسمی بعد از 1/11/1387

10.000 تومان

قراردادهای توافقی

10.000 تومان

معاوضه ملک

10.000 تومان

مالیات بر ارزش افزوده کلیه موارد بالا 0 ریال است.

همچنین، در صورت درخواست شما برای اخذ کد رهگیری، مشاورین املاک موظف به ثبت قرارداد در سامانه و دریافت کد رهگیری هستند.

توجه توجه!!

در صورتی که مشاورین املاک مبلغی مازاد بر مبلغ حق کمیسیون برای اخذ کد رهگیری دریافت کردند؛ می‌توانید شکایت خود را در اتحادیه مشاورین املاک شهر خود ثبت کنید.

سؤالات متداول

کد رهگیری ملک کد 13 رقمی است که در برگه چهارم مبایعه نامه در بخش پایینی سمت چپ درج می‌شود.

در صورتی که قرارداد ثبت شده شما در سامانه مشکلی نداشته باشد، برای طرفین قرارداد پیامکی با همین مضمون ارسال می‌شود. همچنین، با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور می‌توانید استعلام قرارداد خود را با کد ملی و کد رهگیری دریافت کنید.

وارد کردن صحیح کد پستی ملک، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در زمان اخذ کد رهگیری به آن توجه کنید. از این رو حتماً قبل از تنظیم قرارداد و دریافت کد رهگیری، استعلام کد پستی ملک را دریافت کنید.

سامانه معاملات املاک و مستغلات
سامانه معاملات املاک و مستغلات

در پایان ...

همان طور که مشاهده کردید،‌ دریافت کد رهگیری ملک چه برای قراردادهای خرید و فروش چه برای رهن و اجاره اهمیت دارد. چه بسا در سال‌های اخیر با ثبت معاملات در سامانه و اخذ کد رهگیری ملک، شاهد کم شدن پرونده‌های کلاه‌برداری و فروش همزمان ملک هستیم. البته نباید منکر آن شد که همچنان قراردادهای قولنامه‌ای در بازار مسکن رواج دارد.

ارسال دیدگاه