10 نکته که باید در مورد خرید زمین بدانید!

10 دی 1401
0 دیدگاه
10 نکته در مورد خرید زمین

این روزها بازار خرید زمین چه برای سرمایه گذاری و چه برای ساخت و ساز بسیار داغ است. علت آن هم قیمت پایین تر زمین به نسبت ویلا و آپارتمان، قابلیت انتخاب نوع کاربری و امکان سرمایه گذاری با سرمایه کم است. اما آیا هر زمینی برای سرمایه گذاری یا ساخت و ساز مناسب است؟

خیر، هر یک از افراد ممکن است هدف‌های متفاوتی برای خرید زمین داشته باشند. یکی به دنبال زمین کشاورزی یا باغ برای گذراندن اوقات فراغت خود است؛ اما دیگری به دنبال زمینی مسکونی و کوچک برای سرمایه گذاری بلند مدت است. حتی موقعیت مکانی زمین هم در انتخاب زمین تأثیرگذار است.

از قدیم مردم اعتقاد داشتند که سرمایه نباید به صورت پول در دست باقی بماند. بلکه باید آن را صرف خرید ملک یا زمین کنیم. البته معامله زمین به همین راحتی‌ها هم نیست. بلکه باید اطلاعاتی در مورد مسائل حقوقی و نوع زمین داشته باشید.

در این مطلب از مجله گیلیم قصد داریم تا شما را با تمام نکاتی که باید در زمان خرید زمین بدانید، آشنا کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

مهم‌ترین نکات خرید زمین
مهم‌ترین نکات خرید زمین

وقتی سخن از زمین به میان می‌آید، ناخودآگاه به فکر سرمایه گذاری می‌افتیم. اما آیا خرید زمین صرفاً برای سرمایه گذاری انجام می‌شود؟ خیر، چند نمونه از اهداف خریداران برای معامله زمین عبارت‌اند از:

همان طور که مشاهده کردید، معامله زمین برای اهداف مختلفی صورت می‌گیرد؛ اما هر یک از این افراد با خرید اراضی، بخشی از سرمایه خود را به آن اختصاص می‌دهند؛ در نتیجه همه این افراد به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت دارند. چرا که هر زمان قصد فروش زمین را داشته باشید، ارزش زمین شما بیشتر شده و شاهد افزایش قیمت آن خواهید بود.

اهداف خریداران از خرید زمین
اهداف خریداران از خرید زمین

برای خرید زمین به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمین به ویژه در شهرهای شمالی مثل مازندران و گیلان طرفداران زیادی دارد. از آنجایی که قرار است بخشی از سرمایه شما صرف خرید زمین شود، باید حواستان جمع باشد. چرا که سودجویان زیادی در حوزه فروش زمین وجود دارند، که ممکن است به راحتی و با کمی حواس پرتی کلاهتان را بردارند. 

قبل از معامله زمین این نکات را بررسی کنید:

1. هدف شما از خرید زمین

اول از همه باید ببینید که چرا قصد خرید زمین دارید؟ آیا به دنبال زمین مسکونی برای ساخت و ساز هستید یا برایتان فرقی نمی‌کند چه زمینی بگیرید؟ قبل از مراجعه به مشاورین املاک باید هدفتان از خرید زمین را مشخص کرده باشید. 

2. بررسی منطقه جغرافیایی زمین

قدم بعدی در زمینه خرید زمین، انتخاب منطقه است. مثلاً تهرانی نشین‌ها ترجیح می‌دهند شهرهای شمالی را برای خرید ملک یا زمین و ساخت ویلا انتخاب کنند. اما اگر به دنبال خرید باغ باشند، مناطق اطراف تهران، مثل لواسان یا دماوند را انتخاب می‌کنند. چرا که ترجیح می‌دهند باغشان در نزدیکی شهر باشد و نیاز به رانندگی طولانی مدت نداشته باشند.

همین طور ساکنین شهرهای کوچک هم برای خرید ویلا یا باغ ترجیح می‌دهند به جای شهرهای شمالی، در روستاهای اطراف یا مناطق نزدیک به خودشان زمین بخرند. یا حتی افرادی که به دنبال امنیت بالاتری باشند، ترجیح می‌دهند زمین خود را در شهر یا شهرک‌ها خریداری کنند. در نتیجه انتخاب منطقه جغرافیایی زمین تصمیمی شخصی است.

موقعیت جغرافیایی زمین مورد نظر
موقعیت جغرافیایی زمین مورد نظر

3. دسترسی‌ زمین به مسیر و مراکز خدماتی

نکته بعدی که باید در زمان خرید زمین به آن توجه کنید، دسترسی زمین است. یعنی اینکه فاصله زمین تا شهر و مراکز رفاهی چقدر است؟ بسیاری از افراد برای آنکه دسترسی خوبی به مراکز رفاهی داشته باشند، زمینی در داخل شهر خریداری می‌کنند. عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند در مناطق کوهستانی و در نزدیکی روستاها زمین بخرند. 

در زمان بازدید حضوری زمین بهتر است مسیرهای دسترسی و مسافت مراکز رفاهی و خدماتی تا زمین را بررسی کنید. همچنین، سعی کنید در مورد صاحبان زمین‌ها و ویلاهای اطراف زمین هم کمی پرس و جو کنید.

همین الان برای خرید زمین اقدام کن!!

خرید زمین با مناسب‌ترین قیمت را با مجموعه گیلیم تجربه کنید.

4. نوع بافت زمین

حال پس از انتخاب منطقه جغرافیایی زمین، باید در مورد بافت زمین اطلاعات داشته باشید. برای مثال بافت زمین‌ شهرهای شمالی اکثراً به شرح زیر هستند:

هر یک از این بافت‌ها برای هدف خاصی مناسب است. مثلاً اگر قصد ساخت شهرک یا ویلا داشته باشید، باید به سراغ زمین‌های شهری و مسکونی بروید. اگر به دنبال ساخت مکان‌های تفریحی توریستی هستید، زمین‌های توریستی برای شما مناسب است.

زمین‌های زراعی هم مربوط به کشاورزی و زراعت هستند. البته در مواقعی، زمین‌های زراعی داخل طرح هادی قرار می‌گیرند؛ در این زمان امکان تغییر کاربری زمین زراعی به مسکونی و … وجود دارد. 

زمین‌های منابع طبیعی و جلگه‌ای جنگلی هم همان طور که از اسمشان پیداست، قابلیت ساخت و ساز ندارند و امکان دریافت سند برای آن‌ها وجود ندارد. البته در برخی شهرهای شمالی صاحبان زمین بدون توجه به این موضوع، خانه باغ یا ویلا هم در این نوع بافت می‌سازند. اگر چه در صورت باخبر شدن سازمان محیط زیست، حکم تخریب این ساختمان‌ها صادر می‌شود.

نوع آخر بافت زمین‌ها هم زمین بنیادی است. مشکلی در زمینه خرید زمین‌های بنیادی وجود ندارد. اما بهتر است از خرید این نوع زمین صرف نظر کنید. چرا که صاحبان قبلی این زمین‌ها بدون رضایت قلبی مجبور به واگذاری زمین شده‌اند و با خرید آن آسودگی خاطر ندارید.

نکته:

زمین‌های زراعی، توریستی، شهری و مسکونی برای سرمایه گذاری مناسب هستند. اما اگر به دنبال خرید زمین ارزان قیمت با سرمایه گذاری بلند مدت هستید، زمین‌های خارج از طرح هادی (زراعی و کشاورزی) را خریداری کنید. البته بررسی کنید که این زمین‌ها در ده سال آینده داخل طرح هادی قرار خواهند گرفت یا خیر.

بررسی زمین از نظر بافت
بررسی زمین از نظر بافت

5. بررسی سند زمین

نکته اصلی و مهم در زمان معامله زمین، بررسی نوع سند است. برخی از زمین‌های روستایی یا شمالی فاقد سند هستند؛ یعنی به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند. اما ممکن است صاحب ملک، زمین را با قولنامه به افراد مختلفی فروخته باشد. برای همین یا از خرید زمین قولنامه‌ای پرهیز کنید یا قبل از عقد قرارداد، از دهیاری و شورای محل تأییدیه دریافت کنید.

اگر زمینی که قصد خرید آن را دارید، دارای سند رسمی باشد، بازهم باید از اداره ثبت استعلام بگیرید. بررسی کنید که تمام اطلاعات زمین و نوع کاربری آن دقیقاً مشابه با چیزی باشد که صاحب زمین اعلام کرده است.

برای اطلاع از انواع سند‌های ملک می‌توانید مطلب “معرفی انواع سند ملک و تفاوت اسناد” را مطالعه کنید.

6. استعلامات لازم قبل از خرید زمین

فکر می‌کنید برای خرید زمین باید از چه ارگان‌هایی استعلام بگیرید؟

برای استعلام زمین قولنامه‌ای یا سند دار باید از اداره ثبت، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و شهرداری استعلام بگیرید. ببینید که کاربری زمین چه چیزی تعریف شده است. همچنین، اطلاعات صاحب زمین با فروشنده یکسان است یا خیر.

فرقی نمی‌کند که قصد معامله زمین با سند را دارید یا با قولنامه؛ حتماً خودتان استعلام زمین را بگیرید و به استعلامات پیشین فروشنده توجه نکنید.

استعلام زمین قبل از خرید
استعلام زمین قبل از خرید

7. بررسی امتیازهای زمین

اگر قصد خرید زمین برای ساخت و ساز دارید، انشعابات هم باید برایتان اهمیت داشته باشد. زمین‌هایی که دارای گاز، برق و آب هستند، دردسرهای کمتری برای شما دارند. اما اگر زمین مسکونی فاقد انشعابات هم باشد، می‌توانید به ارگان‌های مربوطه مراجعه کنید و انشعابات را دریافت کنید. 

اگر زمینی که قصد خرید آن را دارید در شهرک قرار گرفته باشد، صاحب شهرک باید تعهد دهد که تمام انشعابات را برایتان دریافت کند.

8. ابعاد زمین باید چگونه باشد؟

ابعاد خاصی برای خرید زمین وجود ندارد. اما باید توجه داشته باشید که فروش زمین‌های بزرگ بسیار سخت است. اما اگر زمین شما کوچک باشد، طیف وسیع خریداران را خواهید داشت. اگر قصد معامله زمین برای ساخت ویلا دارید، زمین‌های 300 تا 500 متری بسیار مناسب هستند. همچنین، به متراژ برِ زمین (عرض زمین) هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بهترین ابعاد برای خرید زمین
بهترین ابعاد زمین برای خرید

9. چگونگی پرداخت ثمن معامله زمین

بعد از انتخاب زمین و بررسی آن، نوبت به نحوه پرداخت پول می‌رسد. قبل از عقد قرار داد با فروشنده صحبت کنید و ببینید پول معامله را چگونه دریافت می‌کند؟ مثلاً در شهرهای شمالی نحوه پرداخت پول به سه روش انجام می‌شود:

10. انتخاب یک کارشناس حرفه‌ای

از مرحله انتخاب زمین گرفته تا بستن قرارداد و پرداخت ثمن معامله بهتر است از فردی آگاه و خبره کمک بگیرید. مشاور املاک مطمئن یا کارشناسان حرفه‌ای می‌توانند راهنمای خوبی برای شما باشند. مجموعه گیلیم با کارشناسان حرفه‌ای که دارد، از مرحله تحقیق و ارزیابی زمین گرفته تا انتقال سند همراه شما هستند. 

کافی است بودجه مورد نظرتان از خرید زمین را مشخص کنید، مابقی مسیر را می‌توانید با راهنمایی‌های کارشناسان گیلیم طی کنید. برای دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 09123207408  تماس بگیرید.

یسیار مهم!

امروزه مبایعه نامه، قراردادی معتبر برای خرید و فروش املاک محسوب می‌شود. از این رو ضروری است که در زمان خرید زمین با نحوه نوشتن مبایعه نامه و شرایط آن آشنا باشید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب “مهم‌ترین نکاتی که باید در مبایعه نامه به آن توجه کنید!” را نیز مطالعه کنید.

راهنمایی از کارشناسان حرفه‌ای
راهنمایی از کارشناسان حرفه‌ای

سؤالات متداول

زمین‌های کشاورزی و زراعی که خارج بافت قرار دارند و قرار است در سال‌های آتی به طرح هادی اضافه شوند، ارزش سرمایه گذاری بلند مدت دارند.

بله، خرید ویلای ساخته شده هزینه بالاتری برای شما خواهد داشت. از این رو بهتر است زمین بخرید و خودتان در آن ساخت و ساز انجام دهید.

برای پرداخت ثمن معامله سه روش شرایطی و اقساطی، نقدی و تهاتر وجود دارد.

بله، قبل از معامله زمین قولنامه‌ای یا سند دار باید از اداره ثبت، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و شهرداری استعلام بگیرید.

ابعاد خاصی برای خرید زمین وجود ندارد؛ اما برِ زمین باید برای شما اهمیت داشته باشد. اگر چه بهترین متراژ زمین برای ساخت ویلا، زمین‌های 300 تا 500 متری هستند.

خرید بهترین زمین برای سرمایه گذاری
خرید بهترین زمین برای سرمایه گذاری

در پایان ...

خرید زمین چه برای ساخت و ساز و چه برای سرمایه گذاری، انتخابی آگاهانه است. البته باید قبل از اقدام به معامله زمین، با مجموعه نکاتی آشنا باشید. در این مطلب سعی کردیم 10 نکته در رابطه با خرید زمین را برایتان بازگو کنیم. 

به نظر شما دانستن چه نکات دیگری برای خرید زمین ضروری است؟

ارسال دیدگاه