جاهای دیدنی چالوس، لیست 15 جاذبه گردشگری چالوس + عکس و آدرس

26 فروردین 1402
0 دیدگاه
جاهای دیدنی چالوس

واژه چالوس شما را یاد چه خاطره خوشی می‌اندازد؟! رستوران‌های آن یا جاهای دیدنی چالوس؟! شاید هم مسیر زیبا و پر پیچ و خم جاده.

چالوس تنها جاده‌ای زیبا در دل کوه‌های سر به فلک کشیده شمالی نیست! چالوس شهری است که که جدای از زیبایی‌های مسیرش،‌ جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری را درون خود دارد. اصلاً یکی از دلایل محبوبیت چالوس همین جاذبه‌های متنوع و هیجان انگیزش است. 

هر زمان در مسیر که از ترافیک خسته شده باشید، می‌توانید در کنار جاده توقف کنید و خودتان را به یکی از این جاذبه‌های طبیعی برسانید. البته این به آن معنا نیست که همه افرادی که چالوس را برای سفر انتخاب می‌کنند از این جاذبه‌ها هم دیدن کرده باشند! بسیاری از ما بدون توجه به زیبایی‌های پنهان جاده چالوس، صرفاً از این مسیر گذر کرده‌ایم.

پس اگر دوستدار طبیعت هستید و می‌خواهید به جاهای بکر و زیبای چالوس سری بزنید، با ما در ادامه همراه باشید تا علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری چالوس، عکس و آدرس آن‌ها را نیز مشاهده کنید.

جاده زیبای چالوس
جاده چالوس، جاده‌ای در دل کوه‌ها

1. جاده چالوس

اول از همه به سراغ جاده چالوس برویم. به نظر شما جاده‌ای که رتبه چهارمین جاده زیبای جهان را از آن خود کرده، نمی‌تواند به عنوان جاذبه‌ای گردشگری معرفی شود؟! جاده چالوس از استان البرز آغاز و تا جنوب مازندران ادامه دارد. 

جاده‌ای پر پیچ و خم که از دل کوه‌ها بیرون آمده و منظره‌ای زیبا و چشم نواز را پدید آورده است. جدای از آن، رستوران‌های پرآوازه و آشکده معروف کندوان در مسیر جاده چالوس هم از زیبایی‌های مسیر چالوس محسوب می‌شود. 

فقط حواستان باشد قبل از اینکه به دل جاده چالوس بزنید، دوربین عکاسی خودتان را آماده کنید تا لحظات ناب سفر خودتان را در این جاده هیجان انگیز ثبت کنید.:)

آدرس
ایران، البرز، جاده چالوس
جاده چالوس در دل جنگل
جاده چالوس، چهارمین جاده زیبای جهان

2. مرداب هسل

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی چالوس که در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر واقع شده، مرداب هسل است. قرارگیری مرداب هسل در منطقه‌ای سرسبز و بکر، آن هم با شنیدن صدای پرندگان و دیگر حیوانات حس و حال خوبی دارد.

در گذشته آب مرداب هسل حجم بیشتری داشته و عمق آن به ۱۵ متر می‌رسید. اما در حال حاضر نیز تماشای مرداب در تمام فصول لذت بخش است. 

آدرس
مازندران، 10 کیلومتری چالوس
مرداب هسل چالوس
مرداب هسل، منطقه‌ای بکر و سرسبر

3. آبشار اکاپل

در نزدیکی کلاردشت و ارتفاعات کوهستانی البرز، آبشاری زیبا با نام آبشار اکاپل قرار گرفته است. آبشار اکاپل دقیقاً در امتداد رود سردآبرود قرار دارد. منطقه‌ای بکر و خنک که برای کمپینگ و لذت بردن از کوهستان بسیار مناسب است. 

البته حواستان باشد که بهتر است بازدید از آبشار اکاپل را به فصل تابستان موکول کنید. چرا که قرارگیری آبشار در ارتفاعات و آب و هوای بسیار سرد منطقه در فصل زمستان و اواخر پاییز، چندان لذت بخش نخواهد بود.

آدرس
مازندران، کلاردشت، جنگل کوهستانی سردی چال
آبشار اکاپل چالوس
آبشار اکاپل، منطقه‌ای بکر برای کمپینگ

4. پل زغال

در دوران حکومت پهلوی اول پل تاریخی زغال در فاصله ۱۷ کیلومتری از جاده کندوان ساخته شد. پلی ارزشمند که برای آنکه عبور و مرور با سرعت و امنیت بالاتری صورت بگیرد، در این منطقه احداث شد. شاید برایتان جالب باشد که پل زغال با طول ۳۸ و عرض ۶ متر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برای رسیدن به پل زغال چالوس باید شهر چالوس را به سمت مرزن آباد ترک کنید.

آدرس
مازندران، چالوس، جاده کندوان، بر روی رودخانه چالوس
پل زغال چالوس
پل زغال،‌جاذبه‌ای تاریخی از دوران پهلوی

5. پارک جنگلی فین چالوس

در ۷ کیلومتری شهر چالوس، پارک جنگلی فین در انتظار شما است. پارکی زیبا و منحصر به فرد با طبیعت چشم نواز و کلبه‌های متنوع که محل خوبی برای پیک نیک، کمپینگ و حتی جنگل گردی محسوب می‌شود.

پارک جنگلی فین دارای امکانات رفاهی متعددی مانند میز، نیمکت، آلاچیق،‌ جایگاه بازی، کلبه، کافی شاپ، ‌رستوران، سرویس بهداشتی و … است. در هر فصلی از سال که به شمال سفر کنید، می‌توانید به پارک جنگلی فین مراجعه کنید.

آدرس
مازندران، ۷ کیلومتری جاده چالوس ـ تهران
پارک جنگلی فین چالوس

6. شهرک توریستی نمک آبرود

حالا اگر نوبتی هم باشه نوبت هیجان و تفریح اون هم تو چالوسه! منطقه نمک آبرود که اکثر افراد آن را با تله کابین محبوبش می‌شناسند، مجموعه توریستی کاملی برای تفریح و هیجان است. از سورتمه و تله کابین گرفته تا کارتینگ، پینت بال، ‌پل معلق و حتی اقامتگاه‌های کوهستانی در شهرک توریستی نمک آبرود قرار دارد.

  • پارک جنگلی نمک آبرود: پارک جنگلی نمک آبرود بیش از ۲۰۰ هکتار مساحت دارد. جنگلی سرسبز با گونه‌های گیاهی بی شمار که عمر برخی از گونه‌ها به بیش از ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.
  • تله کابین نمک آبرود: تله کابین نمک آبرود از داخل شهرک تا قله مدوبن کشیده شده است. این تله کابین با ۴۴ کابین چهارنفره به طور معمول روزانه ۱ تا ۲ هزار مسافر را جابجا می‌کند.
  • موزه خودروهای تاریخی ایران: یکی از کامل‌ترین موزه‌های ایران برای ماشین بازها، موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود است. موزه‌ای که از قدیمی‌ترین خودرو سلطنتی جهان یعنی رولز رویس سیلورگوست گرفته تا خودروهای کلکسیونی برند مثل؛ پورشه، بنز،‌ فولکس واگن و … را درون خود جای داده است.
آدرس
مازندران، چالوس، کیلومتر 12 جاده تنکابن
شهرک توریستی نمک آبرود
شهرک توریستی نمک آبرود،‌ تفریحاتی لذت بخش و هیجان انگیز

در جاده چالوس کجا غذا می‌خورید؟ اگر می‌خواهید با “15 رستوران برتر جاده چالوس” آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

7. دریاچه ولشت

در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان،‌ دریاچه‌ای به وسعت ۱۳ هکتار با نام دریاچه ولشت قرار گرفته است. دریاچه ولشت با عمق ۲۰ متر، زیستگاه پرندگان مهاجر و ماهی‌های متنوعی است. اما چیزی که ولشت را خاص می‌کند، محل قرارگیری آن است.

دریاچه ولشت در میان دره‌ای زیبایی پنهان شده و چشم انداز منحصر به فردی را پدید آورده است. جالب است بدانید که دریاچه ولشت جزو ۱۰ دریاچه بزرگ آب شیرین کشورمان است. 

آدرس
مازندران، جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد
دریاچه ولشت
دریاچه ولشت از جاهای دیدنی چالوس

8. کاخ چایخوران

همان طور که از نام این بنا پیداست، کاخ چای‌خوران در دوران حکومت پهلوی، مکانی برای صرف چای و استراحت به شمار می‌رفت. بنایی قدیمی با معماری اروپایی، گچ‌بری‌‌های زیبا و سرستون‌های تاریخی که دیدنش خالی از لطف نیست.

کاخ چای خوران در سال 1353 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس
مازندران، چالوس، استاد مطهری، بینش، بین کوچه بینش ششم و کوچه بینش چهارم
کاخ چای خوران
کاخ چای خوران، کاخی تاریخی و زیبا

9. مرداب کندوچال

مرداب کندوچال با مساحتی بالغ بر ۱ هکتار دومین مرداب زیبای لیست دیدنی‌های چالوس است. آب چشمه‌های شیرین اطراف در مسیر به مرداب کندوچال می‌ریزد و قابی زیبا پدید می‌آورد. مرداب کندوچال در منطقه‌ای قرار دارد که اطراف آن مملو از درختان و گیاهان متنوع است.

شاید برایتان جالب باشد که پرندگان مهاجر زیادی در مرداب کندوچال زندگی می‌کنند.

آدرس
مازندران، چالوس، جنگل فین
مرداب کندوچال
مرداب کندوچال از جاهای دیدنی چالوس

10. کاخ اجابیت

کاخ اجابیت یکی دیگر از کاخ‌های به جا مانده از دوران حکومت پهلوی است. این کاخ توسط معماران اروپایی با گچ‌بری‌های زیبا و تزئینات منحصر به فرد ساخته شده است. کاخ اجابیت در روستایی با همین نام در نزدیکی چالوس قرار گرفته است.

امروزه کاخ اجابیت از جاهای دیدنی چالوس و جزو آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.

آدرس
مازندران، کلاردشت، بلوار امام خمینی، خیابان مدرس
کاخ اجابیت
کاخ اجابیت متعلق به دوران پهلوی

11. دریاچه حصارچال

در ارتفاعات 3800 متری قله علم کوه، دریاچه حصارچال از دیدنی‌های چالوس قرار گرفته است. البته برای تماشای دریاچه حصارچال باید مسیری زیبا و سرسبز را پیاده روی کنید. از این رو باید کوله طبیعت گردی و دوربین عکاسی خودتان را جمع کنید و خودتان را برای راهپیمایی هیجان انگیز و لذت بخش آماده کنید.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حصارچال تابستان است. البته حواستان باشد که آب دریاچه حصارچال بسیار سرد است و برای شنا مناسب نیست!

آدرس
مازندران، چالوس، جاده چالوس، دشت حصارچال
دریاچه حصارچال
دریاچه بکر و زیبای حصارچال در مسیر چالوس

12. دریاچه سد دریوک

در چالوس و دامنه کوه دال کمر، دریاچه‌ای با مساحت بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع واقع شده است. این دریاچه که دریاچه سد دریوک نام دارد، دارای ۵ متر عمق و آب شیرینی است. دور تا دور این دریاچه را مزارع و مراتع سرسبزی فراگرفته که همین امر زیبایی این جاذبه را دوچندان می‌کند.

حواستان باشد که در زمان بازدید از دریاچه سد دریوک، زباله‌های خود را در اطراف دریاچه نریزید؛ چرا که دریاچه دریوک زیستگاه پرندگان بومی و وحشی است.

آدرس
مازندران، چالوس، روبه‌روی دره ولی آباد هزارچم، دامنه کوه دال کمر
دریاچه سد دریوک
دریاچه دریوک در دامنه کوه دال کمر

13. آبشار سواسره

در منطقه کوهستانی بلده، آبشاری با ارتفاع ۱۰۰ متر به نام آبشار سواسره وجود دارد. آبشاری که با قرارگیری در ۵۵ کیلومتر جاده چالوس، خود یکی از دیدنی‌های مسیر این جاده خاطره انگیز است. ارتفاع زیاد این آبشار باعث شده تا آب با فشار زیادی به پایین بریزد و منظره‌ای زیبا را خلق کند.

آدرس
مازندران، شهرستان نور، روستای بلده
آبشار سواسره
آبشار سواسره از دیدنی‌های مسیر چالوس

شما برای رفتن به شمال کدام جاده را ترجیح می‌دهید؟! جاده جاده چالوس یا جاده هراز؟ اگر می‌خواهید با مسیر و دیدنی‌های هریک از جاده‌های منتهی به شمال کشور آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

14. منطقه حفاظت شده چهارباغ

در حوالی منطقه معروف سیاه بیشه و در ۹۰ کیلومتری جاده چالوس،‌ منطقه جنگلی و حفاظت شده چهارباغ قرار گرفته است. این منطقه با 1۹ هزار هکتار مساحت، زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی است.

روستاهای زیادی از جمله دلیر، واسپول، ‌مچر، نوکسر، ایلت، پولادکوه و … درون این منطقه حفاظت شده قرار گرفته‌اند.

آدرس
مازندران، شهرستان چالوس، مرزن آباد
منطقه حفاظت شده چهارباغ
منطقه حفاظت شده چهارباغ در حوالی سیاه بیشه

15. آبشار هریجان

در نزدیکی گردنه هزارچم جاده چالوس، آبشاری زیبا با نام هریجان قرار دارد. آبشار هریجان در کنار کوه‌های جنگلی و دره‌های سرسبز قرار گرفته و بیش از ۹ متر ارتفاع دارد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار هریجان فصل بهار است.

چرا که آبشار هریجان در فصل گرم سال چندان پر آب نیست!

آدرس
مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان
آبشار هریجان
آبشار هریجان از جاهای دیدنی چالوس

در پایان ...

جاده چالوس در همه روزهای سال شلوغ است. جاده‌ای خاطره انگیز و زیبا که دیدنی‌های زیادی را در مسیر خود دارد. از جاذبه‌های گردشگری گرفته تا رستوران‌های قدیمی و حتی خود مسیر هم می‌تواند لحظات هیجان انگیز و خوبی را برایتان رقم بزند.

اگر جاذبه گردشگری دیگری از چالوس می‌شناسید، آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

ارسال دیدگاه