راهنمای سفر به گیلان | هر آنچه باید در مورد مسیر تهران – گیلان بدانید!

30 فروردین 1402
0 دیدگاه
راهنمای جامع سفر به گیلان

نظرتون در مورد سفر به گیلان چیه؟ اصلاً چقدر در رابطه با استان گیلان اطلاعات دارید؟

گیلان یکی از سرسبزترین و بکرترین استان‌های شمالی برای گشت و گذار و تفریح است. یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری که تنوع آب و هوایی بالایی دارد. جدای از آن هزینه سفر به گیلان به نسبت مازندران ارزان‌تر است. یعنی با بودجه پایین هم می‌توانید سفر خود را به مناطق خوش و آب و هوای گیلان آغاز کنید.

اما تنها ویژگی مثبت گیلان هزینه پایین سفر نیست! بلکه به دلیل طبیعت زیبایش، تاریخچه و فرهنگ بومی، غذاهای لذیذ و جنگل‌های بکر و ییلاقات بی نظیرش، گردشگران زیادی را به سمت و سوی خود می‌کشاند.

مازندران از نظر مسافتی، نزدیک‌ترین استان شمالی به تهران است. اما برای رسیدن به گیلان باید مسافت بیشتری را رانندگی کنید. از طرف دیگر مازندران به واسطه گردشگران بی شماری که دارد، به سمت و سوی لوکس بودن پیش رفته است.

اما گیلان همچنان بافت محلی خود را حفظ کرده و در کمتر جایی شاهد ویلاهای خیلی خاص و لوکس هستید. اما در عوض کلبه‌های چوبی، مناطق بکر و ییلاقات بی نظیری دارد که از پس هر نوع سلیقه‌ای بر می‌آید.

با ما در ادامه همراه باشید تا قدم به قدم هر آنچه باید در مورد سفر به گیلان و جاذبه‌های گردشگری آن بدانید را مرور کنیم. 

گذر از جاده‌های جنگلی زیبای تهران - گیلان
گذر از جاده‌های جنگلی زیبای تهران - گیلان

گیلان، یکی از استان‌های شمالی ایران است که مرکز آن شهر رشت می‌باشد. گیلان از سمت شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان، از غرب به استان آذربایجان شرقی، از شرق به استان مازندران و از جنوب به استان قزوین و البرز راه دارد.

استان گیلان پیشینه تاریخی بالغ بر ۷ هزار سال دارد. سرزمینی سرسبز و پر بارش که جنگل‌های بکر و رودهای خروشان زیادی دارد. گیلان مساحتی بالغ بر 14711 کیلومتر مربع دارد که طبق آخرین سرشماری رسمی، جمعیت این استان برابر با 2/293/440 نفر است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری نیز، گیلان دارای 36 شهر، 40 بخش و 106 دهستان است. 

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه نام این استان صحبت کنیم، به اَوِستا می‌رسیم. در اوستا از گیلان با نام وارنا یاد شده است. اما خود نام گیلان از کلمه گیل گرفته شده که به معنای سرزمین گیل است. مردمان گیلان، مردمانی مهمان نواز، دوست داشتنی و با فرهنگ هستند که از قومیت‌های شوشتری، تالشی، گیل نو، رودباری، تاتار، لک و … تشکیل شده‌اند. زبان محلی این استان هم گیلکی است.

بخشی از مناطق بکر و طبیعی گیلان
مناطق بکر و طبیعی گیلان

تاریخچه استان گیلان

تاریخچه استان گیلان به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد و همانند سایر نواحی ایران، شاهد تغییرات و جابجایی‌هایی در طول تاریخ بوده است.

در دوره‌های باستانی و در زمان حکومت ساسانیان، یکجانشینی در شهر رشت آغاز شد. پس از آن نیز، در طول تاریخ، گیلان به صورت مستقل و در بعضی موارد تحت کنترل قوای مختلفی قرار گرفت. بسیاری از شهرهای گیلان متعلق به دوره‌های بعد از اسلام است.

در دوره قاجار، گیلان از لحاظ اقتصادی و فرهنگی بسیار توسعه یافت و به یکی از مراکز تجاری و بازرگانی مهم در شمال ایران تبدیل شد. پس از انقلاب اسلامی نیز، استان گیلان به صورت رسمی تشکیل شد و مرکز آن شهر رشت قرار گرفت.

استان گیلان به خاطر طبیعت زیبا و تنوع فرهنگی و جغرافیایی که در آن وجود دارد، از جمله مقاصد پربازدید گردشگری در ایران است و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

با وجود آثار تاریخی و فرهنگی متعدد و مردمان مهمان‌نواز، استان گیلان از جمله استان‌هایی است که برای کسب و کارهای حوزه گردشگری و صنایع دستی پتانسیل بالایی دارد. 

تصویر گیلان در زمان‌های دور
گیلان در زمان‌های دور

آب و هوای گیلان

استان گیلان شهر چای ایران، در شمال ایران و در کنار دریای خزر قرار دارد. موقعیت جغرافیایی خاص این استان باعث شده که دارای آب و هوای مرطوب و نسبتاً معتدل باشد. البته تنوع آب و هوایی زیادی در مناطق مختلف این استان حاکم است.

فصل بهار هوای گیلان خنک و مرطوب است. از این رو ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. فصل تابستان هم آب و هوای شرجی و گرم و مرطوبی در منطقه حاکم است.

فصل پاییز هم که هوا نسبتاً خنک و خشک است، زمان خوبی برای بازدید از گیلان به شمار می‌رود. اما در زمستان هوا سرد و مرطوب است و اکثراً شاهد بارش باران در مناطق مختلف استان هستیم. گیلان مرطوب‌ترین ناحیه کشور محسوب می‌شود که سالانه بیش از 2000 میلی‌متر بارش باران ثبت می‌کند.

طبیعت گیلان شامل جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های زیبا، دریاچه‌های طبیعی و آبشارهای منحصر به فردی می‌باشد که در همه فصول سال، گردشگرانی را به خود جذب می‌کند.

خانه‌های جنگلی زیبای گیلان
خانه‌های جنگلی زیبای گیلان

چگونه به گیلان سفر کنیم؟

برای سفر به گیلان از تهران، باید اول انتخاب کنید که چه وسیله نقلیه‌ای را برای مسافرت انتخاب می‌کنید. اما مجموعه گیلیم ۴ مسیر پیشنهادی برای سفر به گیلان برای شما دارد.

سفر به گیلان با خودرو شخصی:

برای سفر از تهران به گیلان با ماشین، ابتدا باید به سمت شمال غرب تهران حرکت کنید. به ترتیب باید از اتوبان تهران ـ کرج و اتوبان کرج ـ قزوین عبور کنید. سپس مسیر  اتوبان قزوین ـ رشت را ادامه دهید تا به مرکز استان گیلان یعنی رشت برسید.

همچنین، می‌توانید جاده چالوس را برای سفر خود انتخاب کنید و از طریق شهرهایی مانند کرج، چالوس، رودبار، لاهیجان و رشت به گیلان بروید. البته با توجه به دور شدن مسیر، جاده چالوس انتخاب مناسبی برای سفر به رشت نیست!

نکته:

قبل از شروع سفر بهتر است از مسیر و شرایط جاده‌ای مطلع شوید و از وضعیت ترافیک و هواشناسی در مسیر خود آگاهی داشته باشید.  توصیه می‌کنم که از نقشه‌های آنلاین (گوگل مپ، نشان،‌ویز و …) استفاده کنید تا بهترین مسیر را پیدا کنید.

اگر در حین سفر نیاز به استراحت داشتید،‌ می‌توانید به مجموعه تفریحی گردشگری آفتاب مراجعه کنید. تقریباً دو کیلومتر مانده به ورودی اتوبان رشت، مجموعه تفریحی گردشگری آفتاب درخشان صحرا قرار گرفته که شامل: رستوران ایرانی، فست فود، صنایع دستی،‌ برند سوهان محبت، انواع و اقسام فروشگاه های زیورآلات و صنایع دستی می‌باشد.

سفر به گیلان با قطار:

برای سفر از تهران به گیلان با قطار، باید خودتان را به یکی از ایستگاه‌های راه آهن تهران برسانید. برای رسیدن به گیلان، شما ابتدا باید به ایستگاه راه‌آهن رشت بروید. بعد از رسیدن به رشت، می‌توانید از خط قطار رشت – زنجان برای رسیدن به دیگر شهرهای گیلان مانند لاهیجان، رودبار و آستارا استفاده کنید. 

سفر به گیلان با اتوبوس:

برای سفر از تهران به گیلان با اتوبوس، باید به پایانه مسافربری غرب یا آزادی مراجعه کنید. بیشتر اتوبوس‌هایی که از تهران به گیلان حرکت می‌کنند، از استان قزوین عبور می‌کنند و از جاده قزوین – رشت استفاده می‌کنند. 

سفر به گیلان با هواپیما:

برای سفر از تهران به با هواپیما باید به فرودگاه مهرآباد مراجعه کنید. فرودگاه سردار جنگل در رشت می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. البته می‌توانید از فرودگاه لاهیجان و فرودگاه بابلسر نیز برای رفتن به گیلان استفاده کنید. 

نکته:

بهتر است برای سفر با قطار، اتوبوس یا هواپیما، بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید. وبسایت‌های مختلفی همچون علی بابا، سفر مارکت و فلای تودی در حوزه فروش بلیط فعالیت می‌کنند.

جنگل‌های مسیر زیبای قطار تهران رشت
مسیر زیبای قطار تهران رشت

جاذبه‌های گردشگری گیلان

استان گیلان به دلیل داشتن طبیعتی بکر و خیره‌کننده، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و دینی بسیار غنی مانند مساجد و اماکن مذهبی، قلعه‌های باستانی، آثار تاریخی و فرهنگی، سواحل زیبا و پارک‌های ملی، همواره به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور برای جذب گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

در ادامه چند نمونه از معروف‌ترین دیدنی‌های این استان را معرفی می‌کنیم:

  • میدان شهرداری رشت: مجموعه شهرداری رشت که در زمان سلطنت پهلوی در رشت ساخته شد. معماری جذاب و خیره کننده این کاخ و مسیر سنگ فرش میدان شهرداری، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. کاخ شهرداری رشت در سال 1356 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • تالاب انزلی: یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین تالاب‌های جهان از نظر تنوع زیستی، تالاب انزلی است. تالابی به وسعت ۲۸۰ کیلومتر که در زمستان میزبان پرنده‌های دریایی و مهاجر زیادی است.
  • آبشار لاهیجان: آبشاری زیبا و چشم نواز که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می‌شود. در کنار آبشار زیبای لاهیجان راه پلکانی وجود دارد که گردشگران را به قله کوه و بام سبز می‌رساند. البته برای رسیدن به قله باید ۷۵۰ پله را پشت سر بگذارید.
آبشار زیبای لاهیجان
آبشار زیبای لاهیجان با مسیر پلکانی

مدرسه شاپور: مدرسه شاپور مربوط به دوران پهلوی یکی از اولین مدارسی است که به شیوه امروزی و با معماری نوین در گیلان ساخته شد. این مدرسه هم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک جنگلی گیسوم: پارک جنگلی گیسوم در شهرستان تالش با درختان سر به فلک کشیده و مسیر سرسبز، یکی از دیدنی‌ترین مناطق گیلان است.

پارک جنگلی سفید آب: پارک جنگلی سفید آب با وسعت 3943 هکتار مکان خوبی برای پیک نیک به حساب می آید. امکانات رفاهی بی شمار و تنوع گیاهان و درختان این منطقه باعث شده که به عنوان جاذبه گردشگری محبوبی در گیلان شهرت داشته باشد.

روستای ماسوله: روستای ماسوله با خانه‌های سنتی، جنگل‌های بکر و آبشارهای طبیعی، یکی از زیباترین مناطق گیلان است. روستایی از توابع فومن که قدمت آن به قرن هشتم هجری باز می‌گردد.

روستای پله‌ای ماسوله
روستای پله‌ای ماسوله از معروف‌ترین روستاهای ایران

ساحل چمخاله: ساحل چمخاله لنگرود ساحلی کم نظیر و خاص در گیلان است. به گفته کارشناسان تنها دو شهر ساحلی در جهان به شکل دلتا هستند که آب و هوایی بی نظیر دارند؛ یکی از این شهرها لنگرود است. ساحل ماسه‌ای زیبای چمخاله هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

پارک ملی بوجاق: تالاب بوجاق در محل تلاقی سفید رود با دریای خزر قرار گرفته است. تالابی امن و زیبا که هر ساله میزبان پرندگان مهاجر از سراسر جهان است.

قلعه رودخان: این قلعه در کنار جاده‌ی رودخان و در 20 کیلومتری شهر فومن واقع شده است. تاریخچه قلعه رودخان به زمان سلجوقیان باز می‌گردد و از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی گیلان است.

قلعه رودخان در نزدیکی فومن
قلعه رودخان در نزدیکی فومن

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع سفر به گیلان، لیست جاذبه‌های گردشگری رشت را مطالعه کنید.

شهرهای زیبا استان گیلان

هر یک از شهرهای استان گیلان هم به تنهایی جذابیت‌های زیادی برای دیدن دارند. شهرهایی که هر یک تاریخچه‌ای جداگانه و مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارند. در ادامه چند شهر پرطرفدار گیلان از نگاه مسافران را معرفی می‌کنیم:

رشت: پایتخت استان گیلان با آب و هوایی معتدل، معماری زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان که سومین شهر گردش پذیر ایران است.

انزلی: این شهر در شمال استان گیلان واقع شده و آن را با سواحل زیبا و رستوران‌های معروفش می‌شناسند. 

لاهیجان: لاهیجان شهر چای و برنج و مرکبات شمالی، یکی دیگر از پرطرفدارترین شهرهای استان گیلان است. آثار تاریخی و فرهنگی، باغ‌های سنتی و آبشارهای مشهور زیادی در این شهر پنهان شده است.

لنگرود: این شهر در شمال غربی استان گیلان واقع شده و با داشتن طبیعتی زیبا و جاذبه‌های گردشگری مثل آبشار ماهی مشو، یکی از شهرهای پرطرفدار گیلان است.

لنگرود از شهرهای گیلان
لنگرود شهر ابریشم ایران

ماسال: ماسال در نزدیکی کوه‌های زیبای تالش یکی از زیباترین ییلاقات گیلان را دارد. مکانی در دل کوه‌ها که طبیعت گردان آن را بهشتی پنهان در دل کوه‌ها می‌نامند. 

رودبار: این شهر در شمال استان گیلان واقع شده و با داشتن مناظر طبیعی زیبا، بافت کوهستانی و جاذبه‌های گردشگری زیبا همچون غار دربند رشی و مسافرخانه‌های قدیمی، یکی از شهرهای پرطرفدار گیلان محسوب می‌شود.

آستارا: آستارا در شمال استان گیلان واقع شده و با داشتن ساحل زیبا، معماری تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مثل تالاب بین المللی استیل، یکی از شهرهای پرطرفدار گیلان است.

اسالم: اسالم منطقه‌ای بکر و سرسبز در دل استان گیلان جاذبه‌های زیادی درون خودش دارد. احتمالاً بارها نام جاده اسالم خلخال به گوشتان خورده باشد. جاده‌ای خاص که جزو زیباترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود. همچنین، پارک جنگلی گیسوم و منطقه شکار ممنوع ناو از جمله جاذبه‌های گردشگری اسالم محسوب می‌شود.

جاده اسالم خلخال از زیباترین جاده‌های ایران
جاده اسالم خلخال از زیباترین جاده‌های ایران

در پایان ...

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و سفر لذت بخشی به استان گیلان و شهرهای بی نظیر این سرزمین داشته باشید. همچنین، بازدید از جنگل‌های بکر منطقه، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، آبشارهای پر آب گیلان و از همه مهم‌تر ییلاقات بی نظیر ماسوله را فراموش نکنید.

پیشنهاد می‌کنیم که در سفرتان به گیلان حتماً طعم غذاهای محلی پرطرفدار این منطقه یعنی کباب ترش، باقالی قاتوق، واویشکا را بچشید. البته حواستان باشد که از سوغاتی‌ها و صنایع دستی گیلان غافل نشوید! 

تیم گیلیم سفری فراموش نشدنی و لذت بخش به گیلان را برایتان آرزومند است.

ارسال دیدگاه