12 نکته که باید هنگام بازدید ملک به آن توجه کنید!

16 آذر 1401
0 دیدگاه
مهم‌ترین نکات در مورد بازدید ملک

به دنبال خرید واحد آپارتمانی هستید یا ویلاهای حیاط دار؟ خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید نوساز است یا قدیمی؟ در زمان بازدید ملک به چه چیزهایی توجه می‌کنید؟

فرقی نمی‌کند که به دنبال خرید چه نوع ملکی باشید. برخی از مشکلات رایج در زمان خرید خانه برای ویلاها یا حتی واحدهای آپارتمانی به صورت یکسان رخ می‌دهد. زمانی که به دنبال خرید خانه هستید، باید از خانه‌های مختلفی بازدید کنید. 

برخی از مشکلات ساختمان مثل نم دادن، ترک دیوار یا نبود برخی امکانات در نگاه اول قابل رویت است. اما برخی از اساسی‌ترین مشکلات ملک در نگاه اول قابل بررسی نیست و باید دقت بیشتری داشته باشیم.

خانه‌ای که قصد بازدید از آن را دارید، ممکن است کلید نخورده یا دارای اسباب و اثاثیه باشد. از این رو لازم است هنگام بازدید حضوری ملک، بدون عجله و در زمان کافی تمام بخش‌های خانه را بررسی کنید. همچنین، بهتر است برای بازدید حضوری فرد قابل اعتمادی را با خود به همراه داشته باشید.

علاوه بر خود ملک، زمان بازدید از ملک، محله، کوچه، خیابان و حتی همسایه‌ها هم باید در زمان خرید خانه برای شما اهمیت داشته باشند. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید ملک به آن توجه کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

نکات بازدید حضوری ملک
نکات بازدید حضوری ملک

موارد ظاهری ملک، به مجموعه نکاتی گفته می‌شود که هنگام بازدید از ملک، به راحتی قابل بررسی هستند. یعنی نیازی نیست تا فرد متخصصی باشید تا متوجه ایرادات و مشکلات احتمالی شوید.

1. ظاهر ساختمان

زمانی که برای بازدید خانه می‌روید، اولین چیزی که در نگاه اول به چشمتان می‌خورد، خود ساختمان است. ترک خوردن یا شکستن نمای ساختمان، کثیف بودن راهرو و حیاط، انباشته شدن وسایل در حیاط و … از جمله مشکلاتی است که ممکن است در زمان بازدید با آن‌ها برخورد کنید.

2. ترک، نم و رطوبت

دیوار و سقف خانه را با دقت نگاه کنید. نم، ترک، بوی کپک و پوسته پوسته شدن دیوارها و سقف‌ها خبر از مشکلی جدی برای ساختمان می‌دهد. این مسئله زمانی که خانه نوساز باشد یا به تازگی رنگ شده باشد، مهم‌تر است. 

همچنین، اگر قصد خرید واحد آپارتمانی در طبقه آخر را داشته باشید، دقت کنید که نم یا ترکی بر روی سقف واحد وجود نداشته باشد، چرا که تعمیر سقف جدای از هزینه، زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. سرویس بهداشتی و حمام واحدها هم به خاطر عدم استفاده از مصالح استاندارد برای ایزوگام ممکن است نم داده باشند.

ترک‌های عمیق دیوار
به ترک‌های عمیق دیوار دقت کنید!

3. میزان نورگیری خانه

بحث نورگیر بودن خانه کمی پیچیده است. به طوری که بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که برای بررسی میزان نور خانه، در ساعات مختلف از خانه بازدید کنید. موقعیت جغرافیایی خانه (شمالی یا جنوبی)، نقشه خانه و تعداد پنجره‌ها می‌تواند در میزان نورگیری خانه تأثیرگذار باشند.

نورگیر بودن خانه به خصوص در فصل زمستان و تابستان اهمیت زیادی دارد؛ چرا که می‌تواند تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کند. علاوه بر آن، اگر در خانه از گل و گیاه مراقبت می‌کنید، نورگیر بودن خانه باید برایتان دو چندان مهم باشد.

4. نقشه و متراژ بخش‌های مختلف ملک

نکته بعدی که باید در زمان بازدید از خانه به آن توجه کنید، نقشه ملک است. متراژ اتاق و محل قرارگیری آن، متراژ نشیمن و ساختار آن (شکل L مانند یا مربع)، محل قرارگیری سرویس بهداشتی و حمام، فضاهای پرت ملک و حتی آشپزخانه و متراژ بالکن هم باید برایتان مهم باشد.

گاهی اوقات فضای قرارگیری یخچال و وسایل الکترونیکی آشپزخانه کوچک‌تر از میزان مورد نیاز ما است؛ یا برخی خانه‌ها فضای کمتری را به اتاق و بیشترین فضا را به نشیمن اختصاص داده‌‌اند که باب میل همه افراد نیست. 

نقشه ملک و متراژ واحد
نقشه ملک و متراژ واحد

5. انباری و کمد دیواری

در برخی از ساختمان‌ها به دلیل کمبود فضا، از ساختن انباری خودداری کرده‌اند؛ در برخی موارد هم سازنده برای بزرگ تر شدن متراژ اتاق‌ها، کمد دیواری کمتر و کوچکی را درون خانه می‌سازد. از این رو در زمان خرید خانه حتماً به وجود انباری یا تعداد کمد دیواری دقت کنید.

6. پارکینگ

اگر خودروی شخصی داشته باشید، بدون شک به دنبال خانه‌ای با پارکینگ هستید. محل قرارگیری پارکینگ در فضای مسقف یا غیر مسقف، مزاحم بودن پارکینگ، شرایط بد قرارگیری محل پارکینگ و … از جمله مواردی است که باید در زمان بازدید از خانه به آن توجه کنید.

در صوتی که ملک مورد پسند شما فاقد پارکینگ باشد، لازم است تا کوچه‌ای که ملک در آن قرار گرفته را از نظر جای پارک و امنیت بررسی کنید.

محل قرارگیری پارکینگ

7. آسانسور

تمام آپارتمان‌های نوساز و برخی از آپارتمان‌های قدیمی دارای آسانسور هستند. اما ابعاد آسانسور، تعداد آسانسورها و محل قرارگیری آن در آپارتمان بسیار مهم است. در برخی موارد فضای پرت خانه و سر و صدای ناشی از آسانسور به خاطر قرارگیری نامناسب آسانسور ایجاد می‌شود.

همچنین، بررسی کنید که آسانسور دارای استانداردهای لازم، زنگ خطر و برق اضطراری باشد.

8. پنجره‌های خانه

نوع پنجره، تعداد پنجره و محل قرارگیری آن از مهم‌ترین نکاتی است که باید در زمان بازدید خانه به آن توجه کنید. پنجره‌های دوجداره آلودگی صوتی کمتری دارند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند. اما نوع پنجره‌های دوجداره با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی شهرها، متفاوت هستند.

از طرفی توجه کنید که در تمام اتاق‌ها و فضای داخلی خانه به تعداد کافی پنجره قرار گرفته باشد.

به کار گیری پنجره دوجداره
به کار گیری پنجره دوجداره

9. فشار آب و وضعیت لوله کشی

اصولاً ساختمان‌های چند طبقه با مشکل فشار کم آب در ساعات مختلف روز روبرو هستند. البته برخی از ساختمان‌ها برای حل مشکل فشار آب، پمپ آب خریداری کرده‌اند. وجود پمپ آب می‌تواند تا حد زیادی مشکل کم آبی واحدهای آپارتمانی را حل کند. اما طبیعتاً هزینه آب ساختمان با وجود پمپ افزایش پیدا می‌کند.

همچنین، عایق بندی لوله‌ها، رادیاتورها، مخازن آب، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و لوله‌های پوسیده را به خوبی بررسی کنید.

بررسی وضعیت فشار آب
بررسی وضعیت فشار آب

بررسی محله و ساکنین اطراف ملک

شما در طول روز به طور مداوم با همسایگان و ساکنین محله برخورد می‌کنید. از این رو ضروری است که پیش از بازدید ملک از امنیت محله، ساکنین و همسایگان ملک اطلاعات کافی داشته باشید. فراموش نکنید که در طول روز و شب چند بار به محله و کوچه سر بزنید تا از وضعیت امنیت و آرامش مطمئن شوید.

1. سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی

گاهی اوقات وجود همسایه مزاحم با سر و صدای زیاد می‌تواند آرامش و راحتی شما را از بین ببرد. از طرفی اگر خانه شما در نزدیکی اتوبان یا مدارس قرار داشته باشد، باید قید خواب و آرامش خودتان را بزنید. بنابراین اگر نسبت به ساعت خواب خود حساس هستید، با بازدید خانه در ساعات مختلف، میزان سر و صدای حاکم بر محله را بررسی کنید.

بررسی سر و صدای حاکم بر محله
بررسی سر و صدای حاکم بر محله

2. موقعیت جغرافیایی خانه

فاصله خانه تا مراکز مهم و وسایل نقلیه عمومی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در زمان بازدید از خانه است. البته ممکن است کسی که دارای خودرو شخصی باشد، چندان به این موضوع اهمیتی ندهد؛ با این حال قرارگیری خانه در نزدیکی موارد زیر، جزو ویژگی مثبت خانه محسوب می‌شود:

3. وضعیت ساختمان و ساکنین

بررسی وضعیت همسایگان
بررسی وضعیت همسایگان

سؤالات متداول

بهتر است یک بار در طول روز و یک بار در شب از خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید، بازدید کنید. اما اگر می‌خواهید در مورد محله و هم محلیان خود اطلاعات کسب کنید، بهتر است در تعطیلات و در ساعات مختلف به محله و کوچه سر بزنید.

بهترین طبقات آپارتمان برای زندگی، طبقات میانی هستند. چرا که طبقه اول امنیت نسبتاً پایینی دارد و طبقه آخر از از نظر سرما و گرما آسیب پذیرتر است.

بررسی نکات مهم بازدید خانه
بررسی نکات مهم بازدید خانه

در پایان ...

انتخاب و بازدید از خانه مرحله‌ای حساس و مهم است. چرا که قرار است سرمایه شما صرف خرید آن شود و نیاز دارید تا لحظات آرامش بخشی را در آن سپری کنید. از این رو بدون رودربایستی و خجالت، چندین دفعه با اعضای خانواده خود از خانه بازدید کنید. در زمان بازدید هم به تمام نکاتی که پیش تر توضیح دادیم، توجه کنید.

اگر به نظرتان مورد دیگری می‌تواند در لیست (نکات مهمی که باید در زمان بازدید خانه به آن توجه کنید) جا مانده، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه