جاذبه‌های گردشگری نوشهر | معرفی 21 دیدنی عروس شهرهای ایران

18 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
جاذبه‌های گردشگری نوشهر

جاذبه‌های گردشگری نوشهر را می‌شناسید؟! شمال ایران، یکی از غنی‌ترین بخش‌های کشور محسوب می‌شود زیرا دارای جاذبه‌های گردشگری مختلفی نظیر جنگل، ساحل، پوشش گیاهی متنوع، آبشار، چشمه و … می‌باشد. 

نوشهر که در استان مازندران قرار دارد؛ یکی از زیباترین و البته خوش آب و هواترین شهرهای شمال کشور محسوب است. شهری با روستاها و جاذبه‌های گردشگری بکر و زیبا. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با پیشینه‌ی این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کنیم. با گیلیم تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دیدنی‌های نوشهر، عروس شهرهای ایران
دیدنی‌های نوشهر، عروس شهرهای ایران

نوشهر در زمان‌های دور، یک روستای گمنام بوده تا این که حکومت قاجار بر اساس موقعیت جغرافیایی آن تصمیم گرفت از طریق نوشهر با کشورهایی همچون روسیه، تجارت و تبادل کالا کند. از این رو این منطقه بسیار مشهور شد.

پس از مدتی، این شهر به یکی از پررونق‌ترین بخش‌های شمال کشور تبدیل شد و به همین دلیل، نام این منطقه را نوشهر یعنی شهر تازه نهادند. مسافت کم این شهر تا تهران، از دیگر عواملی است که باعث ترقی این شهر شده است.

تصویر هوایی از شهر نوشهر
تصویر هوایی از شهر نوشهر

موقعیت جغرافیایی و فرهنگ مردم نوشهر

نوشهر که به گویش مازندرانی به نوشِر نیز معروف است، جزو یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای مازندران محسوب می شود. بر اساس سرشماری، نوشهر بعد از تنکابن از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران محسوب است.

مردمان این شهر  به گویش کجوری و زبان طبری صحبت می‌کنند. جالب است بدانید که گویش مردمان شهرستان نور و چالوس نیز شباهت بسیار زیادی به مردم نوشهر دارد.

نوشهر از جهات گوناگون جغرافیایی با بخش‌های دیگر اتصال داشته که به شرح ذیل می باشد:

جاذبه‌های گردشگری شهر نوشهر

1. دریاچه‌ی خضر نبی

 این دریاچه در 60 کیلومتری از مرکز نوشهر و در ارتفاعات روستای تیمور مشهور به کجور واقع شده و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد. جالب است بدانید که این منطقه به بهشت گمشده‌ی کجور نیز مشهور می‌باشد.

همان طور که از نام این دریاچه پیداست، این بهشت گمشده برای مردم بومی نوشهر مقدس است. آن ها بر این باورند که آب شیرین این دریاچه، می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند.

وجود مسیرهای مارپیچی و صخره، سبب جذابیت این دریاچه شده است. عمق دریاچه‌ی خضر نبی به 5 متر و مساحت آن کمتر از نیم هکتار است.

اگر قصد بازدید از این جاذبه‌ی گردشگری شهر نوشهر را دارید؛ بد نیست بدانید که از این منطقه به شدت محافظت می‌شود، از این روی از آسیب‌های انسانی دور بوده و طبیعت بسیار بکری دارد.

این دریاچه زیستگاه حیوانات زیبایی چون شوکا، گوزن، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ و … می‌باشد.

آدرس
مازندران، نوشهر، بخش کجور، روستای نیمور
دریاچه خضر نبی از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
دریاچه خضر نبی از دیدنی‌های نوشهر

2. دریاچه‌ی فراخین

این دریاچه در نزدیکی دریاچه خضر نبی در کجور و روستای ویسر واقع شده است. بنابراین اگر قصد بازدید از بهشت گمشده را دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به این دریاچه نیز بزنید.

دریاچه‌ی فراخین یک منطقه‌ی محافظت شده بوده و محیط‌بانان در هر ساعت از شبانه روز، در این منطقه مشغول به کار هستند. 

جالب است علاقه‌مندان به حیوانات وحشی، بدانند که این دریاچه، زیستگاه حیواناتی چون گراز، مار و روباه بوده که در چند سال اخیر به دلیل حجم انبوه گردشگران، از این محل دور شده و کمتر به چشم می‌آیند.

دریاچه‌ی فراخین، تنها سه ساعت با تهران فاصله دارد و برای دسترسی به آن لازم است به سمت چالوس حرکت کرده و سپس از مرزن‌آباد عبور کنید و با راهنمایی تابلوها به فرعی کجور برسید. فاصله‌ی این فرعی تا فراخین، تقریبا 40 کیلومتر است. بعد از عبور از دلسم به ویسر خواهید رسید. بعد از عبور از ویسر با احتیاط برانید و با دقت به دنبال یک فرعی که ارتفاع کمی دارد بگردید. با طی کردن این فرعی شما به فراخین خواهید رسید.

نکته: این جاده، راه آسفالته ندارد؛ از این رو به شما توصیه می‌کنیم که با احتیاط برانید و از ماشین‌های آفرودی استفاده کنید. هر گاه که در تشخیص مسیر با مشکل مواجه شده‌اید، از بومیان این منطقه سوال کنید.

دریاچه‌ی فراخین، در تمامی فصول سال زیبا بوده و در هر فصلی، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد به طوری که در بهار و تابستان  بسیار پر آب و در فصل پاییز دارای درختان زیبا و رنگارنگ است.

برای سفر به این دریاچه، لازم است تمامی وسایل کوهنوردی نظیر کیسه خواب، کفش مناسب و همچنین دیگر تجهیزاتی مانند زنجیر چرخ را با خود، همراه داشته باشید.

این منطقه دسترسی مناسبی به اینترنت ندارد، اما شما می‌توانید با استفاده از تجهیزاتی نظیر دوچرخه و یا قایق بادی، لحظات خوشی را در دریاچه‌ی فراخین سپری کنید.

آدرس
مازندران، نوشهر، بخش کجور، بعد از روستای ویسر
دریاچه‌ی فراخین از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
دریاچه‌ی فراخین از زیباترین جاذبه‌های گردشگری نوشهر

3. دیوچشمه

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی شهر نوشهر، دیوچشمه است. به منظور دسترسی به این شاهکار طبیعت؛ لازم است 50 کیلومتر از نوشهر دور شوید. نوشیدن آب زلال و گوارای این چشمه می‌تواند حس آرامش بسیاری به شما منتقل کند.

وجود پوشش گیاهی متنوع و درختان زیبا در این فضا، علاوه بر خلق یک اثر هنری، آب و هوایی خنکی به وجود آورده است.

در هر ثانیه بین 186 تا 270 لیتر آب از این چشمه خارج شده از این روی نام دیوچشمه را برای آن انتخاب کرده‌اند.

بسیاری از بومیان، از آب این چشمه برای پرورش ماهی و کشاورزی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که آب دیوچشمه توسط رودخانه‌ی اواز با رودخانه‌ی چالوس ترکیب شده و سپس به دریای خزر می‌ریزد.

عرض این چشمه به 3 متر، طول آن به 5 متر و عمق آن به نیم متر می‌رسد.

آدرس
مازندران، نوشهر، جاده چالوس، دوراهی چالوس دو آب به کجور، ۲۴ کیلومتر بعد از جاده اصلی، نزدیک استانک رود، ضلع جنوبی جاده
دیو چشمه نوشهر
دیو چشمه در ۵۰ کیلومتری شهر نوشهر

4. تالاب یا دریاچه‌ی ارواح

دریاچه‌ی ارواح در میان مردم بومی به دریاچه‌ی ممرز نیز مشهور بوده و برای رسیدن به این تالاب، باید از مسیر نور به نوشهر حرکت کرده و در 47 کیلومتری شهر نوشهر و به جانب روستای صلاح الدین کلا (ملا کلا)، سفر کنید.

نکته‌ای که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند؛ نام این تالاب است. قاعدتاً در این تالاب به معنای واقعی، روح وجود ندارد و علت نام‌گذاری آن فضای مه‌آلود آن است.

آب‌های باتلاقی و درختان ممرز و توسکا که به دلیل قرارگیری مداوم درکنار آب، پوسیده و شکسته شده؛ از دیگر ویژگی‌های این تالاب زیبا محسوب می‌شود.

طول دریاچه ارواح حدود 700 متر و عرض آن به 300 متر می‌رسد. اگر در این مرداب سکوت حاکم باشد؛ می‌توانید صدای حیوانات بومی این منطقه نظیر سگ‌های وحشی، وزغ، مار، روباه، گراز و … را بشنوید.

نکته: به شما توصیه می‌کنیم که دراین مرداب با احتیاط راه بروید و هیچ‌گاه به تنهایی مسیر را طی نکنید.

در فصل بهار، این دریاچه سرشار از مه خواهد بود؛ از این رو، این تالاب بسیار زیباتر هم می‌شود.

سفر به این دریاچه، در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارش‌های شدید، لغرندگی و خاک باتلاقی، می‌تواند اندکی دشوار باشد، از این رو به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید در فصل پاییز یا زمستان به این دریاچه سفر کنید؛ تجهیزات ایمنی لازم را با خود، همراه داشته باشید.

 خوب است بدانید که در روزهایی که آب و هوای این منطقه مساعد نیست؛ گردشگران حق ورود به این منطقه را ندارد.

آدرس
مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح
تالاب ارواج نوشهر
تالاب ارواح با فضایی مه آلود

5. تنگه دار

یکی از زیباترین مناطق گردشگری نوشهر، تنگ دار یا تنگه دار نام دارد. وجود پوشش گیاهی متنوع نظیر سرخس، پر سیاوشان و درختان بلند قامت، از جمله ویژگی‌های این منطقه بوده که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

گردش در این فضای زیبا می‌تواند برای سالمندان و کودکان دشوار باشد، بنابراین قبل از سفر به این منطقه این نکته را به خاطر داشته باشید. این منطقه در نزدیکی روستای کوشک‌سرا واقع شده است. (از نام های دیگر این روستا می‌توان به کشک‌سرا، خشکه‌سرا و کشکه‌سره اشاره کرد.)

رودخانه‌ای که از این تنگه عبور می‌کند، دارای عمق متفاوتی در طول مسیر است؛ به طوری که عمق آب در 400 متر ابتدایی، تقریباً تا زانو است و با عبور مسیری بیشتر، عمق آب حداقل به سینه می‌رسد.

جالب است بدانید که عمق آب این رودخانه در فصل‌های گوناگون سال نیز متفاوت است به طوری که در فصل بهار به بیشترین و در اواخر تابستان به کمترین حد خود می‌رسد.

برای دسترسی به این منطقه، می‌توانید از جاده چالوس استفاده کنید؛ سپس از دوراهی چالوس و نوشهر، به سمت نوشهر رفته و وارد جاده کشک‌سرا شوید. بعد از این جاده، شما وارد یک مسیر خاکی خواهید شد و سپس به یک دوراهی خواهید رسید. برای رسیدن به پل رودخانه کرکو، به سمت راست جاده خاکی حرکت کنید. حالا باید، باقی مسیر را پیاده طی کنید. 

نکته: برای دریافت آدرس دقیق‌تر، می‌توانید از بومیان این منطقه نیز سوال کنید.

آدرس
مازندران، نوشهر، روستای کشک‌سرا، جاده جنگلی خانیکان
تنگه دار از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
تنگه دار با پوشش گیاهی متنوع

6. چشمه گردوک

چشمه گردوک یا گردو در روستای سنگ تجن در جنوب نوشهر واقع است. روستای سنگ تجن یکی از قدیمی‌ترین روستاهای نوشهر محسوب می‌شود که دارای فرهنگ بسیار غنی و مکان‌های دیدنی متنوعی می‌باشد.

چشمه ی گردو یا گردوک دارای آبی زلال و گوارا بوده به طوری که یکی از پرآب‌ترین چشمه‌ها در منطقه‌ی غرب مازندران محسوب می‌شود. بسیاری از بومیان محلی این منطقه، از آب این چشمه برای کشاورزی و کاشت محصولات استفاده می‌کنند. هم‌چنین چشمه‌ی گردوک، آب شرب مردم محلی را نیز تامین می‌کند. 

وجود درختان زیبا و آب و هوای پاکیزه باعث شده تا بسیاری از افراد این منطقه را برای گردش و گذراندن اوقات فراغت انتخاب کنند.

آدرس
مازندران، نوشهر، روستای سنگ تجن
چشمه گردوک نوشهر
چشمه گردوک در قدیمی‌ترین روستای نوشهر

7. پارک جنگلی سیسنگان

یکی از مشهورترین و البته قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی نوشهر، سیسنگان نام دارد. وجود درختان بلند افرا، بلوط و شمشاد باعث شده این منطقه به یکی از خاص‌ترین پارک‌های جنگلی تبدیل شود.

اگر به تماشای حیواناتی چون روباه، مرغ دریایی و پلنگ علاقه‌مند هستید؛ پارک جنگلی سیسنگان گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شما است. از دیگر امکانات این پارک جنگلی می‌توان به امکان دوچرخه‌سواری، فضایی برای شنا (پلاژ)، رستوران و … اشاره کرد.

در حوالی این پارک جنگلی، یک دریاچه‌ی بسیار زیبا به نام سد آبیدر یا آویدر نیز واقع شده که شما گردشگران محترم می‌توانید از این دریاچه نیز دیدن کرده و به ورزش‌هایی همچون سوارکاری و قایق‌سواری بپردازید.

آدرس
مازندران، 30 كيلومتری جاده نوشهر به نور، پارک جنگلی سی سنگان
پارک جنگلی سیسنگان از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
پارک جنگلی سیسنگان از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری نوشهر

پیشنهاد می‌کنیم مطلب “جاهای دیدنی رویان کجاست؟” را بخوانید.

8. جنگل نیرنگ

این جنگل، با نام پارک جنگلی خانیکان نیز شناخته می‌شود. اگر از زندگی روزمره و شلوغی شهر خسته شده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم به این پارک جنگلی سفر کنید. این پارک جنگلی در 5 کیلومتری نوشهر، روستای کوشک‌سرا و جاده‌ی نیرنگ قرار دارد.

آدرس
مازندران، شهرستان نوشهر، روستای کوشکسرا
جنگل نیرنگ نوشهر
جنگل نیرنگ یا خانیکان

9. روستای کندلوس

 بافت این روستا هنوز اصالت و زیبایی قدیم را حفظ کرده است؛ به طوری که با ورود به این روستا، خانه‌های کاه‌گلی قدیمی را خواهید دید که با نم باران، بوی زندگی را در محیط پراکنده می‎کنند.

این روستا دارای یک موزه‎ی مردم‎شناسی بوده که در آن می‎توانید با پوشش و فرهنگ مردمان این منطقه نیز آشنا شوید.

برای دسترسی به این روستا، لازم است به منطقه‌ی کجور در نوشهر سفر کرده و سپس به دهستان زانوس رستاق بروید. بعد از گذر از این منطقه؛ می‌توانید از روستای کندلوس دیدن کنید.

آدرس
مازندران، نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق
روستای کندلوس نوشهر
روستای کندلوس، روستایی با اصالت و زیبا در نوشهر

10. امام‌زاده نوح

بنای این امام‎زاده، متعلق به دوران قاجار بوده و در سال 1382 شمسی، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این روستا به یک باورِ مردم محلی باز می‌گردد؛ آن‎ها معتقدند، نسب این امام‌زاده به حضرت نوح می‌رسد.

افراد زیادی وصیت کرده‌اند که در این امام‌زاده دفن شوند؛ از این رو یک غسال‌خانه نیز در این امام‌زاده وجود دارد. این روستا در 18 کیلومتری نوشهر و در روستای چلندر واقع شده است.

آدرس
مازندران، ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، بخش بلده کجور، روستای چلندر
امام‌زاده نوح از جاذبه‌های مذهبی نوشهر
امام‌زاده نوح از جاذبه‌های مذهبی نوشهر

11. تالاب کنیچال

 نام دیگر این تالاب، مرداب هسل می‌باشد. این تالاب، به دلیل رنگ صورتی و قرمز آن شهرت یافته است. علت بروز این رنگ، وجود جلبک در سطح آب می‌باشد. این مرداب، در جنوب روستای سینوا و جنگل مشعل موزی واقع شده است.

آدرس
مازندران، 10 کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس، جنگل مشل موزی
مرداب هسل نوشهر
مرداب هسل در نزدیکی روستای سینوا

12. آبشار چلندر

ارتفاع این آبشار از سطح دریا، حدود 140 متر است و در فصول گرم سال نیز دارای آب و هوای خنک می‌باشد. برای دسترسی به این روستا، لازم است حدود 20 دقیقه از میان درختان پیاده‌روی کنید که این مورد می‌تواند برای بسیاری از گردشگران لذت‌بخش باشد.

این آبشار در 5 کیلومتری تالاب ارواح قرار دارد، بنابراین شما می‌توانید هم‎زمان، از این دو جاذبه‌ی گردشگری دیدن کنید.

آدرس
مازندران، ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، جنوب شرقی روستای چلندر
آبشار چلندر از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
آبشار چلندر در نزدیکی مرداب هسل

13. آبشار نجارده یا آلاشور

ارتفاع این آبشار به 32 متر می‎رسد. جالب است بدانید که دسترسی به این آبشار می‎تواند اندکی دشوار باشد. برای این کار، باید ابتدا به روستای نجارده سفر کرد و سپس وارد جاده خاکی شد. حال وارد جنگل‌های جنوبی روستا شوید و حدود 20 دقیقه پیاده‌روی کنید.

آدرس
مازندران، نوشهر، 7 کیلومتری شرق نوشهر، روستای نجارده
آبشار آلاشور نوشهر
آبشار آلاشور نوشهر با ارتفاع ۳۲ متری

14. آبشار دارنو

دارنو، بلندترین آبشار از 7 آبشار به هم پیوسته‌ی نوشهر است. ارتفاع این آبشار بکر، حدود 25 متر است. سفر به این آبشار در فصل بهار و تابستان می‎تواند انتخاب بسیار هوشمندانه‎ای باشد؛ زیرا در فصل‎های مذکور، آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. از دیگر ویژگی‌های این آبشار، می‌توان به وجود طبیعت بکر و دست نخورده‌ی آن اشاره کرد.

آدرس
مازندران، نوشهر، کمربندی نوشهر به سمت جاده معدن سنگ نوشهر
آبشار دارنو از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
آبشار دارنو از زیباترین آبشارهای نوشهر

15. تنگه‌‎ی میخساز یا گذرگاه رستم

این تنگه، با نام گذرگاه رستم نیز شناخته می‌شود علّت این نام‌گذاری، به یک باور مردم محلی برمی‌گردد. بسیاری بر این باورند که رستم، یکی از اساطیر شاهنامه، از این  مکان عبور کرده است. ناصرالدین شاه قاجار نیز این مکان را به یکی از تفرجگاه‌های خود درسال 1292 تبدیل کرده بود.

آدرس
مازندران، نوشهر، نزدیکی روستای کندلوس
گذرگاه رستم نوشهر
گذرگاه رستم از تفرجگاه‌های ناصرالدین شاه قاجار

16. روستای انگاس

 این روستا در 10 کیلومتری کندلوس قرار دارد. در روستای انگاس؛ می‎توانید شاهد رودخانه، جنگل، چشمه و آبشار باشید. به شما توصیه می‎کنیم که به 5 آبشار زیبای جناب، جم، بز چشمه، اوسیاره و چشمه موزیا مراجعه کرده و از آن لذت ببرید.

آدرس
مازندران، نوشهر، 9 کیلومتری جنوب منطقه کجور
روستای انگاس از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
روستای انگاس از زیباترین جاذبه‌های گردشگری نوشهر

17. بازار روز نوشهر

 یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر سفر، خرید از بازارها و محصولات بومی آن شهرها می‌باشد. نوشهر نیز دارای بازارهای گوناگونی است که در آن محصولات بومی نظیر صنایع دستی، ماهی، سبزیجات و ترشی‌های محلی به فروش می رسد.

شما هم‌چنین می‌توانید در بازارهای نوشهر، لباس‌های محلی زیبای این شهر را به عنوان سوغات خریداری کنید.

آدرس
مازندران، نوشهر، میدان آزادی
بازار روز نوشهر
بازار روز نوشهر با محصولات تر و تازه

18. بندر نوشهر

در طول سال، حجم بسیار زیادی از کالاها از طریق بندر نوشهر مبادله می‌شود، به همین دلیل بندر نوشهر از مهم‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود. این بندر در سال 1309 هجری خورشیدی، توسط شرکت‌های مشهور بلژیکی و هلندی ساخته شده که ساخت آن حدود 9 سال به طول انجامیده است.

کالاهایی نظیر خشکبار، صیفی‌جات و … از طریق این بندر به کشورهای خارجی صادر و کالاهایی چون لاستیک، چوب و پارچه از طریق این بندر به ایران وارد می‌شود.

آدرس
مازندران، نوشهر، آزادی، بلوار امام رضا، میدان لنگرگاه
بندر نوشهر
بندر نوشهر از مهم‌ترین بنادر ایران

19. پلاژ حسینی

وجود مجتمع تفریحی گردشگری سیترا، نقطه‌ی عطف این پلاژ می‌باشد. این پلاژ، در خیابان حسینی قرار گرفته و دارای رستوران و امکاناتی از این دست می باشد؛ از این رو شما عزیزان می‎توانید با خانواده و دوستان، اوقات خوشی را در این فضا سپری کنید. هم‌چنین لازم به ذکر است که در فصل بهار و تابستان، این منطقه به شلوغ‌ترین حد خود می‌رسد.

آدرس
مازندران، نوشهر، معلم(‌پلاژ حسینی)، ایثارگران، عرفان
پلاژ حسینی نوشهر
پلاژ حسینی از شلوغ‌ترین مکان‌های تفریحی نوشهر

20. باغ گیاه شناسی

وجود گیاهان متعدد، عطر گل و گیاه، برکه و آلاچیق در این فضا؛ باعث شده تا گردشگران اوقات لذت‌بخشی را سپری کنند. موقعیت مکانی زیبای این فضا، باعث شده تا بسیاری از افراد، این باغ را برای عکاسی انتخاب کنند.

آدرس
مازندران، نوشهر، خیابان شریعتی
باغ گیاه شناسی از جاذبه‌های گردشگری نوشهر
باغ گیاه شناسی از جاذبه‌های گردشگری نوشهر

21. موزه‌ی گیاهان دارویی کندلوس

در این موزه؛ می‎توانید با انواع گیاهان دارویی آشنا شوید. بسیاری از گیاهان از ارزش خیلی بالایی برخوردار بوده؛ به طوری که به دیگر کشورها نیز صادر می شوند. از میان دیگر جاذبه‌های گردشگری نوشهر می‎توان به موارد ذیل اشاره کرد.

آدرس
مازندران، ۷۵ کيلومتری جنوب شرقی نوشهر، منطقه کجور، روستای کندلوس
موزه‌ی گیاهان دارویی کندلوس
موزه‌ی گیاهان دارویی کندلوس

کلام پایانی

در این مقاله شما عزیزان را با شهر زیبای نوشهر و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کردیم. انرژی مثبت حاکم در هر یک از این مکان‌ها، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر حال و هوای گردشگران داشته باشد. به شما توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از تمامی جاذبه‌های گردشگری نوشهر دیدن کنید.

ارسال دیدگاه